Mijn stagebegeleider

Hallo Girlsceners!

Ik heb echt advies nodig van jullie!

Ik zit nogal heel erg met iets. Ik heb 20 weken stage gelopen bij een drukkerij, voor de duidelijkheid doe ik MBO secretarieel medewerker niveau 2. Alleen heb ik eerlijk gezegd deze hele 20 weken weinig secretariële taken gedaan aangezien mijn stagebegeleider weinig secretariële taken had voor me. Alleen is dat verder niet een heel groot probleem. Vorige week had ik me eindgesprek gehad met me leraar en me stagebegeleider en ineene zei ze dat ik ‘de slechtste stagiaire was die ze gehad had’ gewoon ineene. Ik snapte er echt helemaal niets meer van, ze had het mij echt nog nooit verteld en niemand had ooit commentaar op mij gedrag of wat dan ook. Ik ben namelijk een enorm bescheiden meisje, bij mijn vorige stage’s/werk had ik precies dit gedrag getoond en daar waren ze allemaal heel positief over mij, en dat ze echt nog nooit met zo’n lieve meid en rustige meid gewerkt hadden. Ze onderbouwde haar mening niet eens goed.

Verder zei mijn stagebegeleider niks positiefs over mij, ze zei alsmaar dat ze mij ‘te stil’ vond, en ik haar weinig vroeg als ik iets niet snap, maar voor mij gevoel klopt dit zeker niet! als ik iets niet snap vraag ik het haar altijd direct, dus ik snap gewoon echt niet waar ze dat vandaan haalde. Voor mijn gevoel deed ik mijn stage hartstikke goed. Ik had mijn begeleider nooit tegengesproken en deed altijd alles wat ze vroeg, ik had echt zóvaak zware tassen en dozen moeten sjouwen met zelfs ongeveer 500 meter lopen erbij. Sowieso sjouw ik echt élke dag, soms moet ik het ook wel eens tillen. ‘Hardere’ mensen zouden dit soort klusjes weigeren, alleen ik deed het gewoon omdat ik wil dat ze een goeie indruk van mij krijgt en ik vind het echt heel raar dat ik dit ineens terugkrijg, het klinkt echt als ondankbaar. Ook bijvoorbeeld bij mijn laatste stagedag had ik wat uitgedeeld als afscheid, maar van mij begeleider kreeg ik niks terug. Niet dat ik dat zo’n probleem vind, maar dan nog, het voelt niet fijn. Ik had echt een enorm zware tijd gehad in die 20 weken, mijn begeleider was enorm bot tegenover me als ik iets voor haar deed (vaak ook met moeite) zei ze nooit ‘bedankt’ of ‘dankjewel’, zovaak zware spullen moeten tillen, er was zelfs een dag geweest dat ik alsmaar boodschappen moest doen in een supermarkt, gewoon echt de héle dag, omdat ze anders met te weinig ‘spullen’ kwamen.

Ik voel me nu echt rot, als mijn stage afgekeurd is zak je sowieso en krijg je geen diploma. Ik heb namelijk morgen opnieuw een eindgesprek, maar mijn lot ligt echt in haar handen. Voor het overgrootste deel wat ze zei zegt klopt echt niet voor de volle 100% dat weet ik echt zeker! Alleen kan ik dat niet bewijzen aan me mentor. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet, zit heel erg in de knoop, want Ik wil namelijk echt over gaan en naar niveau 3 gaan, en ik vind zeker dat ik het verdient heb, want de lessen volg ik altijd, maak altijd me huiswerk, en ik leer gewoon heel graag. Alleen heb ik nu heel erge pech dat ik het idee heb dat mijn stagebegeleider mij niet ‘mag’ ofzo, want ik snap het echt niet, ze zei hier nooit iets eerder over. Dus dan is het logisch als je denkt dat het gewoon goedgaat.

Vandaag heb ik namelijk een brief gekregen voor mijn nieuwe opleiding om de intaketoets te doen voor de opleiding die ik volgend jaar wil doen en daar heb ik echt heel erg zin in. Alleen ik wil écht niet dat het verpest word door me stagebegeleider. Het probleem is ook wel dat me mentor haar eerder gelooft dan mij.

Heeft er iemand tips als ze negatief over me gaat beoordelen wat niet klopt? Ik vind het namelijk erg moeilijk om ‘harder’ te zijn tegen volwassen, echt nooit eerder gedaan, namelijk.

Bedankt voor het moeite nemen om te lezen! :kissing:

Wat vervelend voor je! Ik zou als ik jou was een goed gesprek aangaan met je mentor en jou kant van het verhaal vertellen.
Als het nodig is kan je je stagebegeleidster ook vragen waarom ze het vond.

Ik weet dat het lastig is, maar het is heel belangrijk nu om voor jezelf op te komen. Anders doe je jezelf te kort!

Veel succes x

Inderdaad, daar probeer ik steeds aan te denken, alleen is het soms best lastig. Maar ik ben van plan om het morgen echt te doen!

Je hebt het over je stagebegeleider van het bedrijf neem ik aan toch? Als het goed is heb je ook een stagebegeleider vanuit school, met diegene moet je nu een gesprek aangaan.
Wat ik me afvraag, ik had altijd tussentijdse beoordelingen. Als deze er niet is, dan word het voor het bedrijf wellicht iets lastiger om school ervan te overtuigen dat je niet goed genoeg was. Anyway, neem contact op met school voor het ‘t uit de hand’ loopt. Ik heb zelf ook altijd heel veel gezeik gehad met stages dus ik snap heel goed dat je hiermee zit!

Ja, klopt, van het bedrijf inderdaad. Ja, wij hebben ook een tussenbeoordeling, voor 1 puntje had ik matig (dat ik weinig aan der vroeg als ik iets niet snapte) alleen na die tussenbeoordeling deed ik erg me best om meer te vragen enzo, alleen zij ziet er niks van? Ik heb ook echt geen idee aan wie’s kant mijn mentor staat aangezien hij twee verhalen hoort, alleen het voelt echt heel erg dat hij haar kant staat. Dus weet ik gewoon echt niet hoe ik hem moet overtuigen… Mijn mentor is ook mijn schoolstagebegeleider

Dan is die tussenbeoordeling juist goed voor jou. Als er verder geen negatieve punten op staan, waarom zou je stage dan nu ineens afgekeurd worden?
Is je mentor bij het eindgesprek? Zo niet, stel het gesprek uit tot een moment dat je mentor er wel bij kan zijn. Zo sta je er niet alleen voor (okay, kan ook de negatieve kant op gaan natuurlijk maar daar moet je niet vanuit gaan), en kun je ook die beoordeling aan je mentor laten zien en met argumenten komen.

Met een goede tussenbeoordeling kan je stage gewoon niet zomaar afgekeurd worden, dat moet je mentor ook weten!

Ja, mijn mentor is er sws bij het eindgesprek. Dat klopt inderdaad, het is inderdaad maar 1 punt, alleen van dat ene punt maakt ze juist een groot probleem van. :pensive:
Alleen ben ik nu bang dat ze me verkeerd gaat beoordelen op me eindbeoordeling (dat is het einde), want dat had ze namelijk eerder ook gedaan, dus waarom kan ze het nu niet doen? En stel als zoiets gebeurd is het een ramp dat ik dan een ‘‘harde’’ discussie met haar voer? waar me mentor bijzit? Ik wil het wel graag doen alleen vind ik het zo lastig.

Dat met argumenten komen vind ik inderdaad wel een goeie! Zo zou hij het inderdaad ook beter snappen

Snap ik, het is ook lastig, vind ik zelf ook. Maar je voelt je vast beter nadat je het besproken hebt!

Als jij het idee hebt dat je je stage goed hebt gedaan, moet je er zeker voor vechten om een goed beoordeling te krijgen!
Je tussentijdse beoordeling was prima, op dat ene punt na en je hebt je daarin verbeterd, het lijkt me dan echt raar als je stagebegeleider dan een onvoldoende zal geven.
Ik zou dan inderdaad de discussie aangaan en vertellen hoe jij vind dat je het hebt gedaan en dat je verder geen opmerkingen of kritiek van haar hebt gekregen over dingen die je moest verbeteren en dat je ook daardoor het idee had dat het gewoon goed ging.

Succes meid, heb zelf ook te maken gehad met zo’n stagebegeleider, heb uiteindelijk toch een voldoende gekregen. Gewoon je mond open trekken! :slightly_smiling_face:

Thanks! :slightly_smiling_face: Jaa, precies als ik zo ‘slecht’ was waarom zei ze er dan helemaal niks over?
Zij ziet het zo, en ik zie het zo. Dat is juist het probleem.

Het probleem is ook dat ik niet ‘hard’ ben , ik kan namelijk wel goed discussie voeren met goeie argumenten en ik zou haar eigenlijk ook wel kunnen ‘dissen’ alleen ben ik niet zo iemand die snel me mond open zou trekken. Maar ik ga het morgen echt doen! :grinning:

Een discussie aangaan is prima, maar let er wel op dat je het netjes houd en beleefd blijft. Val haar niet aan door al je argumenten op haar af te vuren zegmaar. Laat haar ook uitpraten en denk rustig na over wat je gaat zeggen.

Jaa, dat sowieso. :slightly_smiling_face:
Persoonlijk aanvallen doe ik inderdaad niet aan.

Wat stom dat dit zo op je bord komt vallen zeg!

Maar waarom heb je er dan niks van gezegd toen jullie dat gesprek hadden? Dat zij dat nooit aan jou heeft laten merken en niks heeft gezegd zodat jij jezelf ook niet kon verbeteren? Ik vind dit weer zo’n gevalletje van ‘wij hebben een stagiaire en gebruiken die maar’.

Als je opnieuw een gesprek hebt zou ik het meteen wel duidelijk tegen beide zeggen dat je dit nog nooit te horen hebt gekregen en waar dit vandaan komt, omdat je nog nooit feedback hierover hebt gehad. Zeg het wel op een nette manier. De school moet ook achter jou staan en jou op het eerste ogenblik geloven.

Succes hiermee. Dit is echt een rot parket om je in te bevinden!

Op basis waarvan beslist jouw stagebegeleider of jij jouw stage hebt behaald? Heb je geen competenties o.i.d. waaraan je moet voldoen? Als ik jou was zou ik bewijzen zoeken/opschrijven waarvan jij denkt dat je hiermee kan aantonen dat je wel degelijk voldoet aan de eisen en je stage verdient te halen.

Als ik het zo hoor is het niet helemaal eerlijk gegaan. Het is sowieso niet netjes dat je stagebegeleider nooit heeft laten merken dat het niet goed is gegaan. Het nooit persoonlijk tegen je heeft gezegd. Heb je ook een tussengesprek gehad? Wat is daaruit gekomen? Ik zou even uitzoeken hoe het zit met het brengen van slecht nieuws (zoals in jouw geval het niet halen van je stage, als ik het goed begrijp). Want waarschijnlijk zit er wel een tijd aan vast waarvoor ze het jou zouden moeten hebben laten weten, nog voordat je je eindbeoordeling kreeg.

Oh ik lees nu hierboven dat blijkt dat je te weinig hebt gevraagd wanneer je iets niet snapte. Ik zou op papier zetten (uitschrijven, zo kom je namelijk beter uit je woorden als je jezelf morgen moet bewijzen) waarom jij denkt dat je juist wel goed hebt geprobeerd vragen te stellen als je iets niet snapte. Ik zou voorbeelden geven van situaties waarin jij iets hebt gevraagd wanneer je het niet snapte.

Heeft je stagebegeleider ook aangegeven waarom zij denkt dat je iets niet hebt gevraagd als je iets niet snapte. Waaruit merkte zij dat je iets niet begreep?

Misschien dom maar ik had dat niet eens gevraagd. :pensive:
Dit is inderdaad een erg goeie zal het morgen sowieso vragen! :grinning: En ik zal mezelf ook verdedigen als iets niet klopt.

Bedankt voor je reactie!

Ja, precies dit inderdaad. Ik kan mezelf wel voor me kop slaan! Kheb echt enorme spijt dat ik stil bleef en me mond dichthield. Stom van me… :pensive:

Morgen ga ik er echt iets aan veranderen, ik ga gewoon me bek opentrekken als ik ergens niet mee eens ben

Bedankt lieve meiden! :grinning:
Hier heb ik echt heel veel aan!

Ja, precies dat!
Ja, dit ga ik inderdaad ook proberen! Ik laat me inderdaad niet zakken terwijl ikzelf vind dat ik alles goed heb gedaan en daarnaast kan ik het ook goed onderbouwen.

Nouja, ik zie het morgen hoe het gesprek loopt. :slightly_smiling_face:

De meeste tips zijn al gegeven, maar ik wil je nog wel ff succes wensen morgen! Hopelijk komt het goed! c:

Dankjewell!! :kissing: