Mijn ruzies met mijn moeder normaal?

Hai

Ik heb sinds mijn 10de bijna elke dag wel ruzie, geen klein conflict maar egt ruzie waarbij ze keihard door het huis schreeuwt dat ze me wilt slaan.

Het begon ermee toen ik een keer (toen ik 10 was) op de comp zat. Ik was op die leeftijd erg verslaafd aan de comp. Ze zei dat ik er vanaf moest gaan en na de 3de keer dat ze dat zei kwam ze kwaad naar me toe en wilde ze de comp dichtklappen. Dit deden we tegelijk dus kwam haar hand er tussen. Die wilde ik er tussenuit halen alleen toen verloor ze haar evenwicht en viel ze op tafel. Toen stond ze op en pakte me bij mij armen vast en begon ze steeds harder te ‘knijpen’ daardoor moest ik huilen maar ze bleef maar door ‘knijpen’ zonder iets te zeggen alleen maar uitpuilende ogen. Op een gegeven moment liet ze me los en vloog ik langs haar weg naar de deur van de woonkamer. Toen pakte ze een theekop en wilde ze die gooien alleen toen kwam me vader binnen…

Die vakantie heeft ze me ook de hele tijd genegeerd.

Nu (4 jaar later) heeft ze nogsteeds last van woedeaanvallen. Dan zegt ze vooral dat ik niks kan en dat het mijn schuld is als ze dood gaat. Zij vind dat het mijn schuld is dat we steeds ruzie hebben maar met alles dat ik fout doe (volgens haar) begint ze al te schelden.

Ik heb ook dat als ik een 6 of 7 haal op school zegt ze van oke en als ik hoger haal zegt ze heel droog (omdat ze dan achter de comp zit) goedzo. En als ik bijv een 6.8 ofz heb dan zeurt ze hele tijd van had je niet een 7 kunnen maken ofz (dat is nu wel al minder).

Ik wilde vragen of dit bij meerdere is… en zo nee wat kan ik eraan doen zodat het stopt?..

Dit is niet normaal. Ik zou er eerst met je vader over praten. Misschien kunnen jullie dan samen met je moeder praten. Als ze last heeft van woedeaanvallen is het handig om hiervoor hulp te zoeken, maar dat moet ze ook wel zelf willen en accepteren dat ze het nodig heeft. Verder heb ik er niet veel verstand van, maar wil je sterkte met deze situatie wensen.

Dit gaat over je moeder neem ik aan? Ik zou hulp zoeken bij iemand die je kunt vertrouwen.

Nee dit is NIET normaal. Kan je wel soms met je moeder gewoon praten? Misschien kunnen jullie samen professionele hulp zoeken?

Mijn moeder huilt meestal nadat er ruzie is geweest. En dan huilt ze uit bij me vader. Mijn moeder scheld mijn vader trouwens ook wel eens uit. Vorig jaar op vakantie wilde hij een rugzak op een bepaalde manier niet dragen en de hele dag riep ze van klootzak lul en opkankeren (sorry) mijn oma moest hierdopr ook huilen.

Ondanks dit zegt mn vader dat het door de overgang komt en dat het vanzelf wel weggaat. Maar duurt de overgang 4 jaar lang?..

Ik als tiener moet me beheersen dus zij als volwassene ook ondanks dat ze in de overgang zit. Ze zeurt dat ze respect wilt maar zelf heeft ze ook geen respect voor ons.

Toen ik kleiner was deed ik dat met briefjes geven en heel soms praatte ik toen ook met haar en toen moest ik altijd beloven minder brutaal te zijn.
Maar dat hielp nooit. Dus besteed ik nu ook geen tijd meer aan sorry zeggen enz…

Met je vader in gesprek gaan en vragen of hij echt gelooft dat het door de overgang komt. En anders misschien met je oma? (Is zij trouwens de moeder van jouw moeder?). Je staat niet sterk als je vader ook niet meedoet. Geef aan dat je het allemaal heel moeilijk vindt. Desnoods gooi je het er op dat je hulp van iemand van buitenaf wilt die jou tips geeft om met je moeder om te gaan. Ipv dat je het dus op je moeder gooit.

Met mijn oma heb ik inderdaad al een aantal keer gepraat. (Moeder van mijn moeder). Me oma ging altijs mee op vakantie. Zij ging dan op vakantie naar mijn moeder als ik er met haar over had gepraat en dan gingen ze praten. Dan was me moeder wel iets rustiger. Dit hield dan stand todat we weer thuis waren en dan begon me moeder weer.

Ik zal je tips volgen dankje :slightly_smiling_face:.

Woedeaanvallen komen niet door de overgang.
Slecht slapen bijvoorbeeld wel, door opvliegers enzo. Dus misschien heeft je moeder daar last van en is ze daarom sneller boos? Als dit zo is… Er zijn gewoon bij het kruidvat enzo pilletjes te koop die speciaal zijn voor vrouwen in de overgang. Ze zorgen ervoor dat je beter slaapt en minder opvliegers hebt etc.

Maar de woedevallen op zich zijn niet goed en ook met een excuus als ‘komt door de overgang’ is het niet goed te praten. Ik zou inderdaad eens met je vader en je oma praten want het klinkt niet echt gezellig bij jullie thuis.