Mijn rug

Ik heb nogal veel last van mijn rug. We moesten met school de Belgische handstand doen, wat blijkbaar handen op de grond zetten is, en met de voeten omhoog lopen via de muur. Alleen mijn benen tikte 2 keer weg waardoor mijn rug 2x krakte. 2de keer werd ik ook duizelig. Ik ben naar de dokter gegaan, en die zei dat er niks bijzonders was, en dat het vanzelf over moest gaan, maar dat ik wel moest opletten dat ik niet teveel last zou krijgen van mijn rug, omdat mijn linkerbeen langer is. Daardoor sta ik scheef en loopt mijn ruggengraat in een kronkelende lijn. Ik heb nu een beetje een doffe pijn in mijn rug, en bij bewegen kraakt hij snel. Ik vertrouw het niet zo, maar ik ben niet iemand die 1 2 3 naar de dokter ga. Wat denken jullie, dokter raadplegen of het nog even aanzien?

Dat ik mijn rug kraakte was 2 weken geleden trouwens

Fysiotherapeut? Ik had een danslerares die ook een kromme ruggenwervel had en die werd gemasseerd zodat haar wervels weer recht zouden komen ofzo. Maar je kan nog even afwachten en als het niet over gaat toch weer terug gaan.

Ik zou gewoon naar de dokter gaan voor de zekerheid.

Ik weet niet hoeveel je ene been korter is dan je andere, maar ik draag er aangepaste schoenen voor, moet je ook een keer proberen.

als jij het niet vertrouwd kan het nooit kwaad om er nog een keer naar te laten kijken! zeker omdat je ook nog dat andere er bij hebt dat je ene been iets langer is.

ik zou naar dokter gaan

Mijn lichaamsbouw is ook scheef en bij mij moest 1x in het jaar een foto gemaakt worden in het ziekenhuis ivm mijn rug. Nu is mijn rug gelukkig weer beter gaan staan en moet ik alleen nog terug als ik last heb.

Zelf heb ik dus ook een “S-bocht” in mij rug, wat je dus een scoliose noemt.
Ik had zelf ong. half jaar geleden verschrikkelijke last van steken in mijn onderrug.
Ik ben toen naar de huisarts gegaan die me doorgestuurd had naar de orthopeed, die me weer naar de Mensendieck heeft doorgestuurd.
Die heeft me opdrachten en dergelijke gegeven, ik ben sinds een paar weken gestopt met naar de mensendieck gaan en moet gewoon wekelijks die opdrachten eigenlijk doen…
Als ik jou was gewoon naar de huisarts gaan, laten zien en zeggen dat je een foto wilt laten maken om daarna naar de orthopeed te gaan.
Je kan ook volgens mij nu gewoon sowieso een afspraak maken bij een mensendieck zonder verwijzing.
En dat kraken… Ik weet het, niet mijn rug kan soms ook echt heel eng kraken haha…

Ik denk zelf eerlijk gezegd dat het geen scoliose is, anders had de dokter dat wel gemerkt neem ik aan, want die heeft het ook gezegd, dat mijn ruggengraat zo was. En de pijn is dof, en best uit te houden haha.

Ik heb geen idee wat de lengte verschillen zijn. Ja, de dokter zei dat het kan dat ik dan aangepaste zooltjes krijg

Dat beenlengteverschil lijkt me nu het probleem niet, aangezien je nergens last van had vóór die gymles. Bovendien mag je wel een klein beetje beenlengteverschil hebben, dat heeft bijna iedereen. Verder ligt het er een beetje aan wat voor pijn het is: is het echt spierpijn, of een ander soort pijn? Je kan idd nog eens teruggaan naar de huisarts, maar als de pijn toch steeds minder wordt kan je ook even afwachten, zoiets kan best lang pijn doen denk ik.

Ja precies, misschien moet je het lengte verschil eens laten uitzoeken. Bij mij is er namelijk lang sprake geweest van mijn groei in 1 been stil te zetten zodat het andere zou kunnen “bijgroeien” maar dat is wegens omstandigheden niet kunnen doorgaan.

Je mag me altijd noten als je vragen hebt hierover!

“omdat mijn linkerbeen langer is. Daardoor sta ik scheef en loopt mijn ruggengraat in een kronkelende lijn.”

Dit heb ik ook, dat heet scoliose (die kronkel in je ruggegraat) en is een officiële aandoening. Als je dat daadwerkelijk hebt vind ik het heel apart dat je dokter je niet even doorstuurt naar een orthopeed/fysiotherapeut…

Super veel mensen hebben scoliose alleen de meeste hebben het niet in een erge vorm. Dit is wat mijn orthopeed mij vertelde, op röntgenfoto’s kwam naar voren dat ik ook scoliose heb maar in zo’n lichte maat dat dat dus voor geen last zou moeten zorgen (ik heb al 3 jaar rugklachten, zo uit het niets). En het is dokters/fysio’s nooit opgevallen.

Anyway dat kraken van mijn rug vind ik altijd wel fijn omdat dan mijn rug los komt (mijn spieren staan altijd helemaal strak waardoor ruggenwervels scheef worden getrokken), maar misschien is het bij jou juist scheef getrokken toen met de handstand. Ik ben hiervoor naar een osteopaat/chiropractor geweest en die kraakt alles weer recht. Misschien dat je dat kan proberen.

Inderdaad, maar ze zei dat dat de reden kan zijn dat het wat meer pijn doet, omdat mijn rug gevoeliger is hierdoor. Het is geen spierpijn, maar een doffe soort pijn die erger word in de avond

Het was ook niet mijn eigen dokter. Ik denk dat als ik het zo lees dat ik maar naar mijn eigen huisarts moet gaan, ik ken 2 meisjes met scoliose en 1 moest een operatie eraan.

Ik vind het kraken niet heel erg, maar het klinkt enorm eng en niet goed haha. Maar ik loop iedere dag zo’n 3 uur, kan het niet zijn dat mijn rug daar last van heeft?

Dat is toch heel logisch dat je dan pijn aan je rug krijgt. Kijk, je benen zijn verschillend van lengte waardoor ook je bekken gekanteld zijn en hierdoor je rug scheef is, wat allemaal logisch is aangezien het in verband staat. Wanneer ik veel liep ging bij mij mijn heup altijd soort van uit de kom en jij hebt hierdoor last aan je rug, kan je verhelpen door aangepast schoeisel.

Ik bedoelde meer dat door dat hij kraakte tijdens de handstand dat de wervels verschoven kunnen zijn waardoor je spieren meer gespannen zijn waardoor je pijn voelt. In combinatie met lopen snap ik zeker dat je het dan nog meer voelt, als ik lang sta/loop/dans dan heb ik er ook erg veel last van omdat dus mijn spieren continu strak staan.

Uncommonhearts wat jij zegt kan ik me ook wel in vinden alleen vraag ik me af hoe groot jou been lengte verschil is? Bij mij was dat 0,5 - 1 cm en daar hoefde dan eigenlijk niks aan gedaan worden volgens arts/orthopeed/cesartherapie.

Om weer ontopic te zijn: TS ik zou gewoon naar je eigen huisarts gaan en gewoon de boel voor de zekerheid laten na kijken.

Mijn rechterbeen is 26mm langer dan mijn linkerbeen.

Edit: klopt, jouw lengteverschil is zowat het gemiddelde dat iedereen heeft, want niemand heeft immers twee dezelfde benen. Normaal zou dat dus geen problemen mogen geven met je bekken/rug.