Mijn probleem

Het is een super lang verhaal, i know, dus ik snap het als je geen zit hebt om het te lezen maar het is vooral bedoelt om mijn hart even te luchten. (: Als je jezelf erin herkent of je hebt opmerkingen of tips, laat het even weten! Oh, en sorry voor de nietszeggende titel maar ik wist echt geen betere haha.

Ok, laat ik beginnen met een gebeurtenis uit een ver verleden. Ik zat in groep 6 (ik zal een jaar of 9 zijn geweest) toen een jongen uit groep 8 mij leuk vond. Zijn vrienden riepen steeds “(zijn naam) hartje (mijn naam)” en dat soort dingen als ze me zagen. Tijdens alle pauzes werd ik constant omringt door klasgenoten van hem die aan me vroegen waarom ik geen verkering met hem wilde en dat hij mij zo leuk vond en dat ik zijn vriendinnetje moest worden. Je kent het wel, van die typische dingen die kinderen doen. De jongen zelf heb ik trouwens nooit gesproken. Maar nu komt het opmerkelijke: op de één of andere manier vond ik dit alles echt verschrikkelijk. Ik kan nog steeds niet zeggen waarom, maar ik wilde niet meer naar buiten tijdens de pauzes en verzon smoesjes om thuis te blijven. Ik heb nachtenlang liggen huilen.
Als ik hier nu aan terug denk begrijp ik nog steeds niet waarom ik dit zo erg vond. Is dit alles niet super raar?!

Inmiddels zijn we tien jaar verder en ben ik eerstejaars studente. In deze periode heb ik nog nooit echt een relatie gehad en max. 2 keer een jongen écht leuk gevonden (waarvan de laatste keer alweer zo’n 4 jaar geleden is). Ik ben een perfectionist. Dit maakt me erg onzeker over mezelf (uiterlijk, karakter, gedrag, etc.), omdat ik mezelf nooit goed genoeg vind, maar het maakt me ook erg kieskeurig naar jongens toe. Vooral aan het uiterlijk stel ik hoge eisen. Hierdoor vind ik niet snel iemand leuk. Alles moet perfect zijn en ik neem geen genoegen met minder.

De laatste tijd kom ik er steeds meer achter dat alleen maar geïnteresseerd ben ik onbereikbare jongens (jongens die bezet, extreem knap, super arrogant of heel playerig zijn). Vreemd, i know, en ik zou ook niet liever willen dan dat dit anders was. Zodra een jongen me iets te leuk begint te vinden (dus: leuker dan ik hem) vind ik hem meteen al een stuk minder interessant.

Ik zoende afgelopen dinsdag met een huisgenoot van mijn vriendin. Ik had hem al vaker gezien en vond hem wel aantrekkelijk (plus ik had aardig wat gedronken). Nu zag ik hem donderdag weer, maar ik schok er verder niet veel aandacht aan hem omdat het voor mij allemaal niet zo hoefde (dankzij mijn kieskeurigheid :/). Toen hoorde ik van mijn vriendin dat hij super nerveus was omdat hij mij zo leuk vond en dat hij daarom erg veel aan het drinken was. Aan het einde van de avond was hij dronken en kwam hij eindelijk naar me toe. Het leek wel of iedereen in de hele kroeg ervan af wist want iedereen was de hele tijd aan het kijken, wat het heel erg awkward maakte. Het werd nog ongemakkelijker toen hij blijkbaar niets meer wist om te zeggen en gewoon voor me ging staan en me aankeek. Ik voelde me zo opgelaten dat ik hem maar zoende. Haha ok, dit is heel erg vreemd maar ik wist echt niets anders, weglopen vond ik ook zo lullig. XD
Ik wilde naar huis dus ik zei tegen mijn vriendinnen dat ik weg wilde. Ze wilden nog even het liedje afluisteren en ondertussen brabbelde die jongen nog wat in mijn oor maar hij praatte zo erg met een dubbele tong dat ik er niets van verstond. Hij bood aan om mee te gaan maar ik wees hem af. Ik kreeg steeds meer het gevoel dat ik weg moest, en wel zo snel mogelijk. Ik liep naar buiten en opeens leek het wel alsof ik me weer zo voelde als tien jaar geleden op de basisschool. In mindere mate natuurlijk, maar ik voelde me heel erg opgelaten en chagrijnig.

Nu, een paar dagen later, heb ik dit gevoel nog steeds een klein beetje. Nu ik er over nadenk, heb ik dit wel vaker als iemand me heel leuk vind en ik hem niet. Ik vind dit alles echt heel raar en ik heb geen flauw idee hoe het komt. Misschien omdat het ongemakkelijke situaties met zich mee brengt, of misschien omdat ik dan het gevoel krijg dat ik verwachtingen moet waarmaken…
Daarnaast word ik ook “bang” als iemand die ik wél leuk vind te dichtbij komt. Ik ben bang voor ongemakkelijke en genante situaties, bang dat ik niet goed/leuk/mooi genoeg ben en bang dat alles tegenvalt. Ik ben nog maagd, maar ik ben ook “bang” voor seks omdat dat deze angsten alleen nog maar groter maakt.

Serieus, wtf is mijn probleem?! Misschien heb ik een vorm van bindingsangst? Maar aan de andere kant, ik wil me wel graag binden. Is het een vorm van onzekerheid? Heb ik moeite met me open te stellen en me bloot te geven?

Bedankt voor het lezen van mijn enorm lange verhaal. Ik ben blij dat ik even mijn hart heb kunnen luchten, haha!

Ik ga het nu lezen, haha!

Ik denk dat het gewoon onzekerheid is, en de druk van je vriendinnen. Ik denk dat je moet proberen meer geduld te hebben met jongens, en wat minder kieskeurig. Maar niet te veel natuurlijk, als je straks te makkelijk bent krijg je daar weer spijt van lijkt me. Uiteindelijk is er heus wel een jongen waar je echt verliefd op kan worden! Sterkte meid!

Ah, ik kan me erg goed in je verplaatsen, ik ben ongeveer hetzelfde soort meisje als jij. Ik ben niet zo easy als de meeste meisjes, die ingaan op elke soort jongensaandacht en jongens snel ‘leuk’ vinden, gewoonweg omdat ze snakken naar aandacht van jongens in het algemeen, en niet naar iemand om van te houden, iemand waarbij je je écht fijn voelt. Iemand die het beste in je naar boven haalt.
Maargoed, op feestjes stappen er ook wel eens jongens op me af, maar ik ben dan altijd erg terughoudend, ik praat wel terug maar ik ontwijk ze een beetje de rest van de avond. Ik heb nooit echt interesse, ik vind ze altijd te oppervlakkig. Ik denk dat dat ontwijken er een beetje mee te maken heeft dat hij dingen doet waar jij niet blij van wordt, waar je geen behoefte aan hebt. Dus dat die jongens je proberen te zoenen of zo, maar jouw intuïtie zegt ‘nee, dit is niet goed, dit is niet wat je wilt’. Ik ben in mijn verleden trouwens ook vaak bang geweest voor jongens (die ik echt totaal NIET leuk vond) die mij dan leuk vonden, dan ik gewoon echt bang was om hen tegen te komen. Je bent dus echt niet de enige haha, dit is geen alientrekje. Het heeft denk ik ermee te maken dat je niet zo aandachtsgeil bent, je hoeft die aandacht niet zo, je wil gewoon lekker je leventje leiden zonder die plakkerigheid.
Ik weet niet of ik je zo een beetje geholpen heb haha.

Heel erg bedankt voor jullie reacties, dit helpt me zeker!
Vooral fijn om te horen dat het geen ‘alientrekje’ is, haha. En inderdaad, ik kan echt totaal niet tegen plakkerigheid en klef gedoe. Ik heb vriendinnen die nu al praten over dat ze ooit wel zouden willen trouwen met hun vriend. Van de gedachte alleen al krijg ik echt helemaal de kriebels, haha!

Dit is ook precies mijn verhaal :slightly_smiling_face:.

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben! (:

Heel bekend gevoel, als ik een jongen tegenkwam die mij leuk vond en ik hem niet, zou ik het liefst als usain bolt wegrennen dus ik snap je volkomen!

denk dat het voor jou ook vooral een karakter eigenschap is; je bent doelgericht! jij weet waar jij wel gelukkig van word en waarbij jij je het prettigst voelt. vind het alleen maar een groot plus punt als een meisje niet meteen met dr benen gespreid gaat en eerst de kat uit de boom kijkt, en vooral zelf beslist op welke manier ze dat wilt doen.

en als je onzeker over jezelf bent, probeer dan uit te vinden waar dat aan ligt, dan kun je daar aan gaan werken :slightly_smiling_face:

en zoals young money ook zelf rapt in t nummer Bedrock: ‘‘she ain’t got a man, but she’s not alone, Miss Independent, yeah she got her own’’ :beer: :bowing_man:

Klopt! En ergens ben ik ook wel een beetje “trots” op het feit dat ik wacht op een jongen waar ik me écht goed bij voel. (: Haha, die tekst uit dat liedje is zeker op mij van toepassing!

En die onzekerheid komt voort uit mijn perfectionisme. Dat is niet zo makkelijk te veranderen helaas.

up!

Pff…heb je geen samenvatting? :slightly_smiling_face:

Ik heb het ook heel erg. Ik heb vertrouwensproblemen wat bindings/verlatings angst met zich meevalt. Bindingsangst niet zozeer maar ik ben bang dat ze me vroeg of laat verlaten. Komt uit onzekerheid omdat ik bang ben dat ik diegene meer geef dan ik terugkrijg. Dat ik ze overspoel of het maar van 1 kant komt. Omdat ik het niet voor minder dan 100% doe zegmaar. Het moet helemaal goed voelen omdat ik de weg er naartoe verschrikkelijk vind. Zoals jij zegt… bang voor genante situaties. Bang dat ze het als grap zien. Bang dat het zomaar even is, dat ik ze niet kan vertrouwen, dat het niks voorsteld of ze alleen op me afkomen omdat ze iets van me willen. Een weddenschap, een grap of weet ik veel wat. Complimentjes vind ik verschrikkelijk… ik geloof het gewoon niet. En ik weet niet hoe ik moet reageren omdat ik het toch niet geloof.

Het is onzekerheid, echt. Stel jezelf open. Iedereen heeft het een beetje en dat is goed maar het moet jou niet gaan ‘overnemen’. Ik heb er therapieen voor gehad omdat het bij mij echt doorsloeg. Het is gewoon onzekerheid, je moet je er niet van afsluiten. Zie het als iets positiefs; want dat is het ook! De vraag is alleen wat jij er mee doet. Je bent nu op een leeftijd waarin je het volwassen kan aanpakken. Ze lachen je er niet om uit, en wordt het vervelend dan praat je er over. Negeren kan vaak niet dus pak het aan! Het is iets positiefs, stel je open voor complimentjes… mensen kraken eerder af dan dat ze complimentjes geven dus als je ze krijgt steek ze in je (spreekwoordelijke) zak (: