Mijn ouders vertrouwen me niet

Hoi,

Er is de laatste tijd veel gebeurd. Misschien heeft 1 van jullie een oud topic gelezen met dat ik om 3 uur opstond. Mijn ouders zijn erachter gekomen door mijn mentor (mijn beste vriendin had haar stiekem gemaild). Nu zit ik sindsdien dat mijn ouders het weten ze me niet meer vertrouwen. Ik ben er gelijk mee gestopt toen ik wist dat mijn mentor het wist.

Sindsdien vertrouwen ze me echt niet. Ze willen elke dag mijn schooltas inkijken, doorzoeken mijn hele kamer en lezen zelfs mijn dagboek. Ook leest mijn moeder mijn facebookgesprekken en emailtjes. Ik vind te ver gaan. Ik ben nu 14 dus uit huis gaan is geen optie. Ik begrijp mijn ouders wel. Ik ben nogsteeds geobsedeerd door school. Ik maak nogsteeds veel huiswerk.

Ik probeer mijn ouders er steeds van te overtuigen dat ik niet om 3 uur opsta maar ze blijven me niet geloven. Ik vind het zo stom! Wat moet ik doen?

Groetjes

Ik heb je andere topic gemist, dus ik weet niet waarom je om 3 uur opstaat (omdat je huiswerk maakt of…?), en daarom kan ik eigenlijk ook niet zo goed zeggen of ik ze te ver vind gaan.

Edit; en hoe lang is het geleden? Als je iets ergs hebt gedaan kost het je wel even tijd om hun vertrouwen terug te winnen, en dat snap ik best.
Kun je nog even vertellen anders wat je nou precies verkeerd hebt gedaan?

Ik stond om 3 uur op om huiswerk te maken. Dit heb ik 1 maand gedaan. Inmiddels is dit al 2 maanden geleden. Mijn ouders vinden het stom dat ik zoveel met school doe

Ben je een echte nachtbraker? dus vind je het fijner om s’nachts je huiswerk te maken? of is het zo dat je er slecht voor staat op school en dus alle zeilen bij moet zetten om het nog te halen?

Oh, maar als je alleen dit gedaan hebt vind ik het onzin dat je moeder je berichten checkt, alsof dat er iets mee te maken heeft. Misschien kun je aan iemand op school vragen om hulp, om beter hier mee om te gaan. Diegene kan ook met je ouders praten zodat ze jou beter zullen begrijpen.

Ik ben van mezelf geen nachtbraker. Ik ben (zoals mijn ouders en school het noemen) geobsedeerd om huiswerk te maken. Ik heb sinds 2 weken geleden een half jaar lang niks echt leuks gedaan. Ik sta er beroerd voor door mijn faalangst maar in mijn huiswerk zit dan weer bijna geen fout in.

Ik vind ook dat het er niks mee te maken heeft. Ik heb 3 keer per week gesprekken met mijn mentor en met de schoolmaatschappelijk werkster 1 keer per week. Ik krijg binnenkort waarschijnlijk een alternatieve groepstherapie om weer tot rust te komen met school en dat soort dingen. Ik ga denk ik maandag naar mijn mentor toe om het er met haar over te hebben wat ik daar aan kan doen!

Wellicht wel een idee om op school over je faalangst te praten. Want naast het feit dat ik dit absoluut niet nodig vind van je ouders, is het wel een probleem waar je veel last van kunt krijgen als je straks gaat studeren.
Maar een goed gesprek met je ouders zou ook wel kunnen helpen. Waarschijnlijk maken ze zich ook gewoon zorgen dat je zoveel aan je school (moet) besteden want het is niet normaal als je elke nacht om 3 uur opstaat om aan school te werken.

Voor de faalangst heb ik 3 keer per week een gesprek met me mentor, 1/2 keer per week met een vertrouwenspersoon en 1 keer per week met de schoolmaatschappelijk werkster. Ik krijg binnenkort ook alternatieve therapie. Ik wil het liefst voor volgend schooljaar vanaf zijn want ik blijf zitten. Ik mag dit jaar blijven zitten maar volgend jaar niet.
Ik probeer met me ouders te praten maar ze zijn ook superdruk bezig. Ze zijn verder hartstikke lief. Ik weet dat ze zich zorgen maken maar dat wordt al genoeg gedaan. Ik wil thuis gewoon niet aan school denken. Ik sta nu niet meer om 3 uur op. Ik heb ook ingezien dat het niet normaal is.

Hihi, dit soort reacties krijg ik vaker. Ik heb ook dat ik verschrikkelijk koppig ben. Als iemand tegen mij zegt dat ik iets niet moet doen dan doe ik het. Motivatie is goed hoor maar ik word soms echt gek van mezelf. Ik laat geen leuke dingen meer toe

Waarom blijf je zitten dan?

Omdat ik door de faalangst niet in staat ben fatsoenlijk een proefwerk te maken. Sta te veel onvoldoendes voor 3 havo

fijn dat je hulp krijgt. tenminste, helpen die gesprekken?

ik vindt het wel een beetje onzin,dat ze al je gesprekken nalezen. wat heeft dat ermee te maken?
ik zou idd proberen met je ouders. Succes.

De hulp het niet echt. Ik krijg binnenkort een alternatieve therapie.

Ik vind het ook onzin maar ga het proberen te stoppen. Bedankt voor de tips iedereen

Nu snap ik het, ben je al eens bij de dokter geweest voor je faalangst? Ik snap dat je niet voor iedere toets een pilletje wil slikken maar er zijn medicijnen tegen examenstress, waardoor je misschien minder bang bent om te falen.

Al is dit wel een korte-termijn oplossing, ik denk dat je met therapie goed geholpen gaat worden.

Ik begrijp het goed hoor, ik ben ook perfectionistisch, en dat is niet altijd een goede eigenschap.

Probeer ook te beseffen dat juist pauzes en rust belangrijk zijn voor goede resultaten, non-stop leren zorgt ervoor dat je hoofd juist te vol gaat zitten waardoor je geen informatie meer op kunt nemen.

Die pilletjes doe ik niet omdat mijn ouders hier geen toestemming voor geven. Ze vinden dat ik het uit mezelf moet kunnen.

Ik doe ook extra lang over dingen omdat het perfect moet!

Ik doe die pauzes wel. Ik doe ze precies om de 3 kwartier. Ik moet alles precies doen

Ik had vorig jaar heel erg last van faalangst, op gegeven moment mocht ik niet meer leren van mijn ouders en toen moest ik de resultaten als ik niet geleerd had vergelijken met die als ik wel geleerd had en toen zag ik in dat het geen fuck uit maakte en nu leer ik nauwelijks maar haal ik wel goede cijfers :stuck_out_tongue:
Misschien kan je dat eens proberen, gewoon niet leren? Als je toch al weet dat je blijft zitten valt er niets te verliezen toch?

Haha, dit doet me heel erg denken aan een gesprek met me mentor denken. Ze zei dat ik het overgaan moest opgeven omdat ik er anders nog een keer aan onderdoor ga. Ik moet dus blijven zitten. Vind het kut en wil helemaal niet opgeven. Ze zei dat ik bij haar eerstvolgende toets (morgen) niet mag leren. Ze gaat het aan me ouders vragen. Ik heb nog niet geleerd! Ben benieuwd

Ik dacht dit zal vast wel weer iemand zijn die iets verzwegen heeft tegenover haar ouders, haar ouders voorgelogen heeft of dingen heeft gedaan die niet mogen maar nee.
Jij bent gewoon veel met school bezig en dat zou op zich geen probleem moeten zijn maar bij jou is het wel heel extreem. Ik ben zelf ook wel eens in de nacht gaan leren maar dat kwam dan echt omdat ik alles had uitgesteld tot het laatste moment (dat was dan ook alleen zo met tentamens en examens die echt belangrijk waren om te slagen). Als je een proefwerk of so aan het leren bent thuis maak je dan daarna ook oefentoetsen? Daardoor zal je faalangst tijdens de echte toets misschien minder zijn en bij sommige vakken hoef je eigenlijk helemaal niet zoveel te weten alleen de stappen (bij wiskunde, scheikunde, natuurkunde etc.)
Ik heb wel altijd dat als ik te graag wil dat iets lukt (zoals een proefwerk heel goed maken) dat het dan juist niet lukt. Als je met je huiswerk bezig bent moet je gewoon van tevoren bedenken tot hoelaat je door gaat (bijv. 10 uur 's avonds, geen idee hoe oud je bent en hoeveel slaap je nodig hebt).