Mijn ouders moeten op dieet.

Goed die titel klinkt vast wat raar maar ik meen het wel…

Even een beschrijving: mijn ouders zijn allebei 50 jaar oud, mijn vader is 1.70 en weegt 90 kilo, mijn moeder is 1.65 en weegt 80 kilo. Beiden hebben een heel serieuze buik en beginnen onderhand ook wat gezondheidsproblemen te tonen… zo kan mijn moeder amper de trap op zonder buiten adem te zijn, heeft mijn pa een vette hoest ontwikkelt en tsja… ik maak me gewoon zorgen om hun gezondheid.

nu zeggen ze allebei steeds wel dat ze willen afvallen, maar ze doen er eigenlijk niets aan. ze ontbijten geen van beiden (drinken allebei gewoon koffie sochtends), eten smiddags stevig en savonds ook. dan na het eten altijd nog wat snoepen. en héél veel wijn (ze drinken iedere dag een fles leeg met zijn tweetjes en meestal nog een portootje achterna). als ik hun zeg dat ze niet goed bezig zijn hebben ze altijd hun excuus. zo is mijn broer aan de magere kant dus die moet goed eten. en dan eten ze mee (denk friet en van die dingen). of ze hebben een zware dag gehad en moeten even stoom aflaten. zo is er altijd wel een reden. als ik dan hen eens zeg dat ze er echt wat aan moeten doen dan kijken ze alsof ik hen net een pak rammel gegeven heb en laat ik het maar een tijdje rusten omdat ik me dan schuldig voel -.-

anyway, ik word hier gek van. ik maak me serieus zorgen om hun gezondheid (zeker mijn vader zijn hoest) en ze klagen er ook de hele tijd over dat ze willen afvallen maar ze doen niks. wat zouden jullie doen? ik wil het hun echt duidelijk maken dat ze zo niet verder kunnen…

Mijn ouders ook…
tenminste mijn vader.
me moeder is wel afgevallen.
maar me vader is 1.80 en 110?

Vraag ze naar de huisarts te gaan? Die zal toch het best kunnen vertellen of ze gezond zijn of (waarschijnlijk) niet toch? Van een arts zullen ze het misschien wel aannemen.

aah ik snasp het wel! ik zou me ook zo voelen in jou situatie.
misschien is het echt goed om een keer met hun er over te praten, dat is de eerste stap die je kunt zetten en vertellen dat je je echt zorgen maakt enzo. en vraag of ze dan misschien okal is het maar voor hun eigen dochter een afsrpaak willen maken bij een voedingsdeskundige of dieëtiste ofzo. goodluck,

probleem is dat mijn moeder zo’n beetje onze eigen huisarts is… ze is dokter dus we gaan eigenlijk nooit naar een arts. maar misschien kan ik ze idd wel eens zeggen dat ik me zorgen maak en ze eens een checkup moeten laten doen. mss als er dan wat mis is met hun cholesterol ofzo dat ze dan wel wakker schrikken. dank je voor het idee!

geef ze een abonnement voor de sportschool

mja ik heb al wel eens tegen mn moeder gezegd dat ze niet moet zeuren dat ze niet afvalt als ze zich steeds volpropt, of dat ze niet goed bezig is etc, maar dan kijkt ze altijd zooooo ontzettend triest dat ik me helemaal schuldig voel… echt irritant -.- ze klagen heel de tijd over hun gewicht maar als je hen er dan eens op wijst kijken ze je aan alsof je hen een pak rammel hebt gegeven.

Vertel ze dat je je zorgen maakt [maar niet al te dramatisch; dat kan tegenwerken] en dat als ze écht zo graag willen afvallen, ze niet zo slecht moeten eten. Doen ze dat wel, zeg ze dan dat ze dan niet tegen jou moeten zeuren dat ze te zwaar zijn.
En als je broer aan de magere kant is, werken friet en andere vette dingen helemaal niet. Hij komt er alleen maar ‘vet’ van aan, wat heel slecht is voor de gezondheid; je moeder als dokter-zijnde zou de 1e moeten zijn om dat te weten!

Ga met zn allen gezond eten!

mja idd. nu moet ik wel zeggen dat mijn broer zelf altijd vraagt om die vettere kost, maar ik vind niet dat mijn ouders daarom mee moeten eten. als ik die friet kan laten staan moeten zij dat ook kunnen… maar echt elk excuus is goed voor hen. als ik bv een doosje chocolaatjes koop vragen ze bv welke ik minder lekker vind, om die dan direct op te vreten “omdat ze anders niet op raken”… buh…

Mijn moeder ook,
Elke keer als ik naar die buik kijk, dan denk ik dat hoeft niet zo.
Ze gaat wel naar een diëtist maar niet zo vaak meer, en me vader gaat er ook heen maar die valt wel mee, zijn bloeddruk en chorestol of zo was te hoog.
Maar ik wil dat niet zeggen want ik wil me moeder niet kwetsen, en het lijkt erop dat ze haar moeder achterna gaat, die is echt heel erg dik.
Ik ben zelf gewoon, en mijn broer ook.

Kook een keer voor hun =)

Verstop al het ongezonde! :stuck_out_tongue: ze worden wel woedend, maar het is het proberen waard.

Vrouwen vallen af van wijn.

Nee, aan mij heb je niet zo veel.

In wijn zit juist veel suiker, dus… da’s niet handig.

Mijn moeder heeft dat ook soms hoor. Dan heb ik wat lekkers gekocht, en eet zij het vervolgens de volgende dag op ‘want anders is het niet goed meer’, terwijl de dag nog niet om is. :stuck_out_tongue:

Wat je voor jezelf koopt, lekker voor jezelf houden. Als ze er 1 vragen zeg je: “Nee, je wilde toch afvallen?”. En dan komt er hoogstwaarschijnlijk een “maar eentje maakt niets uit” uit, en dan zeg je “Jawel” en loop je lekker weg. :stuck_out_tongue:

Oke, misschien niet de beste optie, maar ik weet wat voor reacties je kan krijgen. :wink:

bij ons zit het ook wat in de familie. ik ben zelf niet dik maar ik moet wel moeite doen om slank te blijven als je snapt wat ik bedoel. als ik naar mijn grootouders kijk zie ik ook telkens eerder dikke mensen, dus hun genen hebben ze niet mee… maar als ze zich zo blijven laten gaan wordt dat er natuurlijk ook niet beter op pfft.

Laat hun duidelijk merken, dat je je zorgen maakt. & probeer ze eventueel te helpen met het dieten en samen met je moeder boodschappen te doen:)

Wil je dat je ouders afvallen om hun gezondheid of schaam je je voor hen?

voor hun gezondheid… ik wil zeker niet dat ze maatje 38 halen ofzo (ik vind dat oudere mensen zeker wat voller mogen zijn) maar ik vind het gewoon creepy hoe mijn vader hoest de laatste tijd en hoe mijn moeder amper de trap op kan. ik ben soms echt bang dat ze als ze zo doorgaan geen oud leven zullen hebben.

Dan moet je daar echt met ze over praten. Misschien moet je ze aansporen om te sporten. Dan kunnen ze nog steeds eten wat ze nu eten :slightly_smiling_face: