Mijn moeder..

Ik word serieus echt gek van mijn moeder. Als iets niet gaat zoals zij het wil, dan gaat ze helemaal uit d’r stekker. 2 weken geleden ging ik ergens naartoe op zaterdagavond en ik had tegen haar gezegd dat ik om kwart over 5 wegging. Toen zou zij zorgen dat het eten om 5 uur klaar was, zodat ik nog kon eten voordat ik wegging. Om kwart over 5 was het eten nog niet klaar. Ik vond dat geen ramp, want dan at ik wel wat onderweg. Nou, ik kwam dus om kwart over 5 beneden en zei: ‘Ik ga, doei!’ Gewoon op een normale manier… Zegt ze: ‘Moet je niet eten? Sta eten voor je te maken, ga je weg.’ Dus ik zei dat ik had gezegd dat ik om kwart over 5 weg moest en dat ik dat zelfs 2 keer heb gezegd. Zegt ze: ‘Dan had je het maar nog een keer moeten zeggen.’ Dus ik zei dat ik wel wat onderweg zou eten en dat het geen ramp was dat het nog niet klaar was. Ik nam hun auto mee, omdat ik zelf geen benzine had… Krijg ik daarna een smsje dat ik nooit meer de auto mee mag nemen, omdat ik zo ondankbaar ben… Nja, ik had m’n pa gebeld en die vond het nergens op slaan wat ze deed en hij heeft toen met haar gepraat. Gisteren vroeg ik of ik vanavond de auto kon lenen, omndat ik naar een verjaardag moet. Zegt ze: ‘Nou, wij hebben hem niet nodig, dus neem maar mee.’ Vraagt ze net of ik nog iets ga doen vanavond… dus ik zei dat ik een verjaardag had en dat ik dat gisteren al verteld had… Wilde ze dat ik haar vanavond om half 9 op kom halen van d’r werk. Dus ik zei dat ik het een beetje oneerlijk vond dat ze eerst beloofd had dat ik hem mee mocht nemen en dan opeens zegt dat ik hem mee mag nemen, maar dan wel eerst haar op moet halen. Zegt ze: ‘Je kan kiezen… Of je haalt mij op en neemt de auto mee of ik neem zelf de auto mee en dan kijk je maar hoe je op die verjaardag komt.’ Dus ik zei: ‘Dan haal ik je wel op, want ik zou niet weten hoe ik daar anders moet komen…’ Toen zei ze dat ik nooooit iets voor haar deed, maar als ik 3(!) euro van d’r wil lenen, zij dat mij altijd wel geeft. Ze is trambestuurster en zij moet dan als ze om 7 uur 's ochtends moet beginnen, met de auto naar haar werk, maar dan is ze op Rotterdam Centraal klaar en dan is het veel makkelijker om met de metro naar huis te gaan voor d’r, want anders moet ze eerst weer een half uur met de tram op d’r auto op te halen en dan pas kan ze naar huis. Altijd breng ik haar dan naar d’r werk als ik vrij ben, sta ik om 6 uur voor d’r op om haar weg te brengen en er kan niet eens een dankjewel vanaf… En zo gaat het nou altijd. Als ik iets voor haar doe, is het normaal. Maar als zij iets voor mij doet, moet ik de grond kussen waar zij gelopen heeft om haar te bedanken. We hebben sinds augustus een hond en hij kan niet zo goed tegen alleen zijn. Als mijn ouders op zaterdagavond weg moeten, eist ze dat ik thuis blijf. Ook deze zaterdag… Zij gaan uit eten en dan mag ik niet weg, omdat anders m’n hond alleen zit. En dan vindt ze het raar dat ik ervan baal… Dan krijg ik als reactie: ‘Je geeft ook echt niks om dat beest he?’

Pff… dit zijn maar een paar voorbeelden, maar zo gaat het elke week wel. Met haar praten heeft geen zin, want wat zij vindt dat telt, maar wat ik vind niet. Ze is ook heel lief hoor, kan altijd bij d’r terecht als er iets is, krijg heel veel dingen die ik wil, maar die buien van haar word ik echt gek van.

Ik moest dit echt even kwijt. :’) Meer mensen die zich in mijn verhaal herkennen?

Valt reuze mee
Mijn moeder is een tikkeltje erger. Maar ik snap je wel hoor. Weet verder niet wat je moet doen. Sowieso er niet op in gaan, gewoon je schouders ophalen. Je kan niet met haar praten, dat is ook wel vervelend. Maar, sterkte :wink:

Nou, voor mij valt het niet reuze mee, want ik jank er zelfs om.

Als je hier om moet huilen, zou ik toch nog een keer proberen er met haar over te praten. Eventueel met je vader erbij, en op een moment dat jullie niet boos op elkaar zijn. Probeer dan ook geen verwijten te maken, maar leg gewoon uit wat je nou zo dwars zit.

Zo’n drama is het niet.
Je moeder kan zich niet constant bezig houden met jouw bezigheden en jij niet met die van haar.
Beste oplossing: ieder dopt zijn eigen boontjes voor werk, auto, benzine en gedrag!

Ja, ik heb het al wel geprobeerd, maar zoals ik al zei: Haar mening telt. Ik krijg elke dag wel naar m’n kop geslingerd dat ik niks om haar geef, wat ik fout doe etc. Terwijl ik juist ALLES voor haar doe. En het klinkt hier misschien allemaal niet zo erg, maar mijn moeder veranderd echt in een heks als ze boos is. En ze zegt dingen tegen me die je liever niet van je moeder hoort…

Hoe oud is je moeder?
Misschien overgang?:face_with_raised_eyebrow:
herken ikomdat mijn moeder vrij vroeg in haar overgang zat. Die zat ook soms fel te reageren om iets kleins. Ze ging naar de huisarts en ja hoor overgang!

Jij vindt het geen drama nee, maar zou je het leuk vinden om elke dag gezeik aan te horen van dingen die niet zo erg zijn? Deed ik nou iets vreselijks en ze werd boos en schold me de pest in, oke… Maar in principe doe ik niks verkeerds en dan nog is ze ELKE dag boos op me.

Ja, ze is wel in de overgang ja, maar dit is wel extreem. :’)

En anders praat je een keer met haar.

Dan ligt het niet aan jou lijkt me.
Dus negeer de uitbarstingen en kies voor jezelf. Je moet weerbaar zijn voor jezelf en niet in de slachtofferrol kruipen. Daar los je niks mee op.

Jawel, jij houdt ook niet echt rekening met haar. En het is echt niet zo dat dut uitzonderlijk is of dat het zo echt niet kan o.i.d., dat lijkt in ieder geval zo uit je beginpost. Gewoon wat meningsverschillen.

Ja, maar ik heb wel altijd iets van: Ze is m’n moeder en moet haar gehoorzamen. Ik zit me nu al druk te maken over wanneer ze vanavond thuiskomt. En ik bedoel, ik ben 20, ben geen klein kind, dus doe alsjeblieft niet alsof ik me aanstel. Als het allemaal niet zo erg was, zou ik er geen topic over openen.

Ja wij hadden het ook even moeilijk thuis. met opvliegers en zo. maar miscchien kun je je gevoel met haar delen. En uitleggen dat je al rekening met haar houdt en alles doet voor haar. Maar dat ze wel even op let wanneer ze haar opvliegers krijgt

Ik hou juist wel rekening met haar? Als het eten niet klaar is, word ik niet boos maar zeg ik dat het niks uitmaakt, omdat zij ook betere dingen te doen heeft. Als zij opgehaald moet worden, dan doe ik dat ookal moet ik zelf weg. Als zij weg moet en onze hond zit alleen thuis, blijf ik thuis voor dat beest omdat zij dat wil. Als het een beetje regent, breng ik haar naar de metro terwijl dat nog geen 5 minuten lopen is. Als er boodschappen gedaan moeten worden, doe ik dat. Als er gekookt moet worden en zij heeft heel de dag gewerkt en ik ook, dan doe ik dat.

Dan heb je twee keuzes, je kan het huis uit gaan of het met haar proberen op te lossen. Of je leeft langs elkaar heen.

Dus probeer het gewoon. Zo verschrikkelijk is ze echt niet hoor en probeer je er niets van aan te trekken.

Hmm, nja goed. Ik ervaar haar wel als verschrikkelijk. Beetje jammer dat hier wordt gedaan alsof ik me aanstel, terwijl ik er echt mee zit. Ze is elke dag wel boos op me en scheld ze me de huid vol, dus er niks van aantrekken gaat niet bepaald lukken he. :wink:

Nou ja, het is echt niet onredelijk dat als jij de auto leent, je op iets terug doet, namelijk haar ophalen. En ik weet niet hoe vaak ze weggaan ten opzichte van hoe vaak jij weg gaat (want dan moet zij dus ook op de hond letten) maar zo onredelijk klinkt het echt niet. Dus doe die taken gewoon en praat erover met haar als je het er niet mee eens bent.

Gaat het hier dus alleen maar om een auto, het brengen en halen?
Ik heb het idee dat de afspraken langs elkaar heen gaan.
Verder wat betreft dat je veel voor haar doet, betekent niet dat alles in ruil moet. Je mag van geluk spreken dat ze geen geld vraagt voor het gebruik van de auto. Ook klinkt alles in mijn oren helemaal niet onredelijk, slechts dat ze geen rekening houdt met jouw plannen, en misschien vergeet ze het echt en kan ze daar niks aan doen. Dus als je van te voren plant (hang voor jouw part een briefje op, dan kan ze niks ontkennen), kan zij er makkelijker rekening mee houden.

Daarnaast, je denkt dat je alles voor je moeder doet, maar hoeveel doet je moeder wel niet voor jou?
Volgens mij is het tijd voor een goed gesprek. Alles gaat langs elkaar heen.

Zorg dat je zelf benzine hebt is dat probleem iig opgelost.