Mijn moeder.

Ze kan niet van me verwachten dat ik in alles de beste ben. Ik heb mijn best gedaan op het vwo, maar het lukt me gewoon freakin’ niet! Op het havo zit ik meer op mijn plek, dat weet ik zeker. Ik ben niet dom, nee zeker niet, maar ook niet slim. Urenlang leren helpt zeggen ze. Maar ik heb het geprobeerd, ik kan het niet. Hoe vaak moet je in iets falen voordat je weet dat je het niet kan? Ze moet inzien dat ik het wil, zeker wel, maar het gewoon niet kan. Toen ik hoorde dat ik moest zakken naar het havo was ik zeker wel opgelucht. Niet omdat ik lui ben ofzo, maar omdat ik haast brak op het vwo. Ik begrijp het wel, of naja sommige dingen dan, maar samen is het te veel, echt heel erg te veel. Ze kan niet van me eisen dat ik op het vwo MOET blijven, om een goede naam te houden en om beter te zijn dan mijn nicht. Ik heb het geprobeerd, echt, maar ik kan het gewoon niet. Ze stelt te veel eisen. Te veel en te hoge eisen. Maar aan die eisen voldoe ik blijkbaar niet. En nee, het is niet fijn om elke dag van je eigen moeder te horen dat je een hoer bent, een slet, dat je lelijk bent en dat je liever zelfmoord kan plegen. Het is niet fijn om bij je rapport in elkaar geslagen te worden. Toen ik haar net dus vertelde dat ik moet zakken naar havo, zou ik net naar de winkel gaan. Krijg ik te horen dat ik liever niet terug moest komen. Alsof ik dat nooit heb overwogen.

Respect als je dit allemaal hebt gelezen.
Dit was trouwens om even mijn hart te luchten.

Heftig, maar wat is nu eigenlijk je vraag?

Geen vraag, ze wou gewoon even haar frustraties kwijt. Moet kunnen toch?

Gemeen van je moeder zeg. Kan je niet met een vertrouwenspersoon hierover praten? Kan je daar ook je hart bij luchten en misschien heeft diegene wel een hele goede oplossing. Is je vader ook zo gemeen? En meer dan je best kan je niet doen inderdaad. En met havo ben je zeker niet dom!

Dat overweeg ik ook ja, en mijn vader totaal niet. Die neemt het juist voor me op. :slightly_smiling_face:

Begrijp wat je bedoelt…Maar het gaat niet om je cijfers, dit is gewoon een moeder die zelf niet tevreden is over haar situatie en dat uitwerkt op jou, net zoals de mijne dat doet. Ik haalde niets anders dan tienen en werd nog behandeld als uitschot. Laat je gewoon niet beïnvloeden door haar, zij bepaalt niet wie je bent en of jij er nog moet zijn of niet. Je mag me altijd noten!

ik zelf zou voorstellen met je moeder om met z’n allen een gesprek met iemand van school aan te gaan. Dan komt ze er misschien achter dat de havo helemaal niet slecht of iets dergelijks is.

Vervelend voor je, maar als je verder niks van ons vraagt o.i.d. had je dit ook in het lucht-je-hart-topic kunnen posten.

ik snap precies wat je bedoeld, zit zelf ook met zo’n vervelende moeder opgescheept…

sorry dat ik het zo moet zeggen, maar ouders die zo tegen hun kind doen sporen niet en hebben zelf hulp nodig. havo is ook hartstikke goed en daarmee kun je net zo gelukkig worden in je leven. je bent zoveel meer dan een paar cijfers die op school ‘je rapport’ genoemd worden. je bent een mens met gevoel, een puber die naast school ook nog tijd wil hebben voor vriendinnen en andere leuke dingen. nonstop leren is helemaal niet gezond, dan zit je inderdaad niet op de juiste plek. de middelbare school is niet alleen een plek om te laten zien wat je waard bent in cijfers op een bepaald niveau, maar ook een plek om je sociaalemotioneel te ontwikkelen, een stap richting de volwassenheid te zetten. daartoe moet je ook de kans krijgen. want als je nonstop leert en je haalt het vwo, dan wordt je niet gelukkig. als je met een normale dosis vrije tijd de havo haalt wel. dan sta je positiever in het leven en dan straal je dat ook uit. niet iedereen is even slim en dat moet jouw moeder ook eens in leren zien.
sterkte met de situatie