Mijn moeder vind me ondankbaar!?

Hallo,

Ik heb ruzie met mijn moeder. Ze appt me vanalles. Ik zou ondankbaar zijn, de opvoeding is mislukt en ik voer niks uit etc…

Zaterdag heb ik mijn verjaardag gevierd. Ze heeft me geholpen met boodschappen doen, en een appeltaart gebakken, en alles betaald. Terwijl ze dat deed was ze continu aan het zeuren hoe zwaar ze het wel niet had dat ze dit allemaal weer voor me over had en dat het zo enorm duur was. Mij een schuldgevoel aanpraten? Alsof ze alles met tegenzin doet,dus ik heb dan zo iets doe het dan niet… In plaats van dat ik denk dankjewel.

Op mijn verjaardag ging het haast alleen maar over dat zij zich zo ziek voelde. Ik heb me twee weken van tevoren tot een dag na mijn feest helemaal kapot gewerkt, maar dat ziet ze niet. zaterdagavond met mijn vriend alles opgeruimd, paar dingetjes laten liggen. De volgende dag was ik doodziek en mijn vriend ook,dus zijn we even samen buiten gaan lopen in de hoop dat het zou wegtrekken.

In de tussentijd heeft mijn moeder met haar nieuwe vriend alles opgeruimd. Zodra ik thuis kwam was ze direct boos dat ik hun in de zooi had achtergelaten, ik kreeg niet eens de kans om te bedanken en had daarna niet meer de behoefte om te bedanken… Er lag bijna niks meer, en ik heb ze niet gevraagd iets te doen, maar ze had het natuurlijk heel zwaar… Dus ik ben een ondankbaar kreng.

Nou nu is mijn moeder naar de huisarts gegaan, ze heeft antibiotica gekregen maar de huisarts gaf aan dat het geen longontsteking is. Nu ligt ze in bed en zegt ze dat ze een longontsteking heeft!?

Ik snap het niet. In haar ogen doe ik alles fout en zij alles goed. Ze vraagt nadrukkelijk iedere 10 minuten om medelijden voor wat voor reden dan ook, en ik word daar geïrriteerd en boos van in plaats van dat ik ga helpen.

En dan al helemaal als we beiden doodziek zijn ze tegen mij zegt dat ik MOET gaan koken omdat zij ziek is. Hallo? Ik ben morgen 19, maar nog word steeds tegen me geroepen watvik allemaal moet doen en wat ik allemaal verkeerd doe. Dat ik elke keer de vaatwasser en vuilnisbak doe, en de keuken schoonmaak wordt niets van gezegd

Wat vinden jullie?

Zo lang je nog thuis woont kan ze gewoon zeggen dat je moet gaan koken en klusjes moet doen hoor, vind ik dan.

Vervelend dat jullie zo snel ruzie hebben, praat er anders met haar over?

Ik heb een half jaar op mezelf gewoond. Ik ben nu helaas weer terug. Het is echt een drama net als voordat ik uit huis ging.

Het gaat mij er meer om dat ze niet zegt van hey wil jij vanavond misschien even koken want ik voel me niet zo lekker.

Ik plaats daarvan eerst uitgebreid ik voel me zo enorm ziek en dan noemt ze alles op waar ze last van heeft, en daarna beveelt ze mij te gaan koken. Zelfs als ik net de hele middag met koorts in bed heb gelegen. Dan heb ik zo iets van dan doe je dat toch samen?

ik herken het.
als ik een paar weken alleen ben is het huis prima opgeruimd. Is de koelkast gevuld en is alles geregeld.
Zodra mijn ouders er zijn is het een grote vieze teringzooi.
en dan zeuren dat niemand iets doet.
Sorry, maar als alles helemaal volstaat tot het plafond met troep heb je gewoon niet de motivatie om iets op te ruimen. Je ziet er toch niets van.
IPV alles gewoon eens bij te houden als ik een grote schoonmaak heb gehouden als ze een weekend weg zijn.
Ik weet dat mijn ouders hard werken enzo.
Maar toen ik gewoon 36 uur per week naar school ging en ook nog zo’n 12 uur per week werkte kon ik ook alles gewoon netjes houden.
misschien gewoon met een schema bijhouden wie wat doet… zodat jullie t van elkaar unnen zen

@Carmenneke; het is echt precies zoals jij zegt… En mijn broer is nog erger. Die gooit afval op de grond en zegt dat ik het heb gedaan… Gelukkig is die een weekje weg nu.

Misschien volgende week toch maar eens met zn allen bespreken idd

Ik herken het enorm. Mijn moeder zoekt echt redenen om te zeuren soms…Ik weet niet, om zich belangrijk te voelen? Ik zou niet weten wat werkt, maar je bent alleszins niet alleen.

Echt herkenbaar! Ik werk 4 dagen in de week en ben dan van 6 tot 6 weg van huis en een dag school, altijd tot half 5. Ben dan ook pas tegen half 6/6uur thuis. Ik heb 's avonds echt geen kracht om iets te doen aan het huishouden, ik sport al minder omdat ik simpelweg echt te moe ben van werk. Zaterdag besteed ik altijd aan sport en wat uitrusten en zondag ga ik altijd aan de schoonmaak en aan mij schoolwerk. Dit is al weken zo maar mijn moeder word wekelijks, soms dagelijks kwaad op me omdat ik ‘niks’ doe. Ik maak zondag altijd bijna het hele huis schoon, op haar slaapkamer en de keuken na. Ik kan hier zó slecht tegen. We eten altijd erg vroeg en mijn moeder is rond 3 uur weer thuis van haar werk, soms 12 uur al, en verwacht dat ik nog ga koken om 6 uur als ik thuis ben terwijl zij de halve middag heeft zitten laptoppen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan :") ik zou proberen om met je moeder praten over hoe jij erover denkt en anders een schema maken met op welke dagen jij kookt en schoonmaakt bijv. en welke dagen zij het doet. Dan staat het vast en heb je er ook geen discussie over.

Dat is zo typisch iets voor moeders die in de menopauze/overgang zitten dat ze gaan zeuren dat hun kinderen ondankbaar zijn.

Een beste vriendin heeft dit ook, ze doet echt super veel in huis, ze doet vaak de was, ze kookt, ze kuist, etc. En haar mama zegt maar dat ze ondankbaar is, niets doet etc.

Heel herkenbaar, terwijl ik ondertussen de moeder in huis ben, zo veel doe ik hier en zij niet. Ze zit momenteel wel in de overgang, dus ik schuif het daar op. Is het mogelijk dat jouw moeder ook in de overgang zit? Misschien heeft het hier ergens wel mee te maken!