Mijn moeder noemt me altijd dik

Hoi meiden,

Ik zit met een probleempje… Ik weet van mezelf dat ik “extra’s” heb maar mijn moeder laat me dat ook altijd goed weten. Zo hadden we net bezoek en toen zei ze waar iedereen bij was: “Oh jij hebt echt dikke benen man, je moet echt nodig op dieet.” En daarna zouden we uiteten gaan en toen zei ze van: Ja jij hoeft niet mee he…
Gewoon zulke reacties, maar dan echt de hele dag door, dag in dag uit…
Ik word er een beetje gestoord van! In het begin voel ik me altijd verdrietig en schaam ik me (als er bezoek bij zit) maar daarna word ik vooral boos. Ze hoeft toch niet zo bot te doen ? Ik ben al onzeker genoeg over me uiterlijk en die opmerkingen maken het er niet beter op.
En ja, iedereen zegt wel altijd dat je moeder je beste met je voorheeft maar ik vind dit wel een hele aparte manier om dat te uiten. En begrijp me niet verkeerd maar ik heb nou niet bepaald een moeder die me begrijpt. Toen ik zei dat ik het niet leuk vond dat ze zulke opmerkingen maakte zei ze dat het de waarheid is en dat dat haar recht is…
Vaak zit ik ook gewoon boven zodat ik daar niet steeds naar hoef te luisteren. Laatst had ik hier nog ruzie over met haar, ze dacht dat ik me te goed voelde om bij de visite te gaan zitten maar dit is gewoon omdat ik me schaam als ze weer zo’n opmerking over me gewicht maakt.
Wat moet ik doen ? :S

Da’s best lullig.
Heb je al eens tegen haar gezegd hoeveel ze je ermee kwetst?

Dat is lullig, mijn moeder deed het eerst ook. Ik heb met haar gepraat over dat ik het echt niet leuk vind, dat het me kwetst en dat als ze me wilt helpen met afvallen oid ze me op een andere manier moet helpen dan beledigen.

oftewel, praat met haar.

vooral erover praten met haar. gewoon laten merken dat je het echt heel kut vind. of ter plekke gaan huilen, dan schrikt ze misschien.

Umm, doe het terug.
Dit klinkt zo heerlijk kinderachtig, maar bij mensen (maakt niet uit hoe oud ze zijn) die zulk gedrag vertonen, werkt het alleen om hetzelfde terug te doen en te praten over een imperfectie die zij heeft. Grijs haar? “Joh. Je wordt al wat ouder he…” Dat soort dingen. :confused:
Dat loopt uit op ruzie, kan ik nu al voorspellen, maar als je het lang genoeg volhoudt voelt zij ook wat jij voelt, kan ze zich beter inleven.

stom van haar dat ze dat zegt. vind het een beetje raar, maargoed.
misschien moet je haar gewoon vertellen dat het pijn doet en dat het je alleen nog maar onzekerder maakt. trek je er niets van aan hoor!

Nee, dat is écht kinderachtig. Je kunt beter met je moeder erover praten, als je moeder echt niet wilt luisteren en je niets weet, kun je dit proberen. Maar geloof me, het wekt alleen maar meer ergernis op.

Als het echt niet werkt met haar te praten en het op een volwassen manier op te lossen, val je tegen haar uit als er visite bij is. Zeg dan eens iets van: “En dan zeggen ze dat je moeder de gene is die er altijd voor je is… Raar hoor dat jij juist de gene bent die me dag in dag uit de grond in boort door pijnlijke, kwetsende opmerkingen over mijn uiterlijk te maken! Terwijl ik al zo onzeker ben. Echt BEDANKT mam!”

Ik moet er niet aan denken om dat te moeten doen, k hoop dat andere mensen betere oplossingen hebben hiervoor deze optie -echt het enige wat ik me kan bedenken-.

Ik ben 20 en krijg nog altijd zulke reacties. En heb al meerdere malen gezegt dat ik het niet leuk vind… ze blijft ermee doorgaan. Ik ben wel een keer geflipt toen ze weer zoiets zij. Ik zei iets van nee die rimpelkop van jou… daar zou ik pas onzeker van worden.

dat vind ik persoonlijk echt niet kunnen. nogal hard van haar! maar ik zou haar zeggen dat je je echt gekwetst voelt daardoor, en er alleen maar ontzettend onzeker van wordt. dit doet toch niet veel goeds voor je? :S

Zo, dat zou ik echt niet pikken. Mijn moeder heeft dat ook wel eens gezegd(ben eerder mager dan dik), nou dan kan je van mij het 3x zo hard terug krijgen. Kom nou.

Moet je antwoorden dat je gewoon fakking sexy bent, en nice curves hebt.
Kijken wat ze antwoordt.

Praat er met je vader over, en ga vooral huilen! dan weten ze dat je het echt meent!

xxx succes :smiling_face_with_three_hearts:

Ik zou het zeker weten zeggen, alleen de allerlaatste optie die zou kunnen werken bij dit soort gedrag is:
ik zou zeggen wat allemaal lelijk is aan haar, in ieder geval altijd wat bitchy terugzeggen. Als ze zegt tegen mij dat ik dik ben zou ik zeggen: ‘je bent lelijk en oud’. Denk nu niet dat ik een of ander asociaal respectloos kreng ben, maar ik zou zoiets niet pikken! Zegt je vader er ook nooit wat van? Bij mij had een van mijn ouders er zeker wel wat van gezegd! In ieder geval vertellen, en anders maar doen als een bitch bij zulk soort opmerkingen.

mijn moeder zegt ook van je WORD echt dik, ik zou minder gaan eten, terwijl ik 1.66 ben 16 jaar en weeg 52 en iedereen me te dun noemt.
ik heb al heel vaak tegen haar gezegd dat ik het niet leuk vind en ik me er kut door voel, maar ze blijft doorgaan, met mn vader kan ik der niet over praten, want daar heb ik zowat altijd ruzie mee.

Mijn vader woont in Australië, dus dat is geen optie. Ik spreek hem nog wel regelmatig aan de telefoon maar dan is het meer van, hoe is het op school, haal je goeie punten etc. Klinkt misschien heel raar maar ik wil hem ook niet teleurstellen/ bezorgd maken. Mijn vader spreekt ook geen Nederlands, en ik heb hem al 3 jaar niet meer gezien…

Bedankt voor je reactie!

Ik weet niet hoe ik je kan helpen, maar dat doet mijn moeder nou ook altijd:| Terwijl ik gewoon dun ben (vind ik dan xD)

je moet dat stukje in de vorige linda lezen, over jaloerze moeders, geweldig vond ik dat.
verder krijg ik dat soort dingen ook wel eens naar me hoofd, en dan commentaar over dat ik veel eet, of te slecht. tja… valt niet vel aan te doen, ze is wie ze is.
je hebt al gepraat, kennelijk werkt dat niet.
misschien een hongerstaking? :’)

nou sorry ik vind het echt achterlijk dat je moeder dat zegt met visite erbij en elke dag! als ze het nou een keer zegt, van goh misschien moet je er eens opletten, dan kan het nog , snap je. vind dit een beetje tever gaan. praat met haar 1 op 1.

dit is toch geestelijke mishandeling?
ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien kan je eens met de kindertelefoon bellen of met je mentor gaan praten?

dit vond ik op de site watkanikdoen.nl:
Bij kindermishandeling denk je al snel aan lichamelijk geweld zoals slaan en schoppen. Maar er zijn ook andere vormen. Denk aan seksueel misbruik. Aan verwaarlozing door ouders. Of aan kinderen die thuis vaak worden uitgescholden of vernederd.