Mijn moeder gaat te ver in het geloof.

Hee.
De laatste tijd wordt ik echt gek van mijn moeder. Als ik bijvoorbeeld tegen mijn moeder zeg dat ik de pil nodig heb, omdat ik heel onregelmatig ongesteld ben, of dat ik denk dat ik borderline oid heb, begint mijn moeder altijd over God. “God is de enige die je kan genezen!” enz enz. Dat zij in God gelooft, prima. Maar ik zelf heb het er niet zo mee. En ik heb al genoeg gezegd maar ze gaat erin door. Opzich denk ik wel dat ik de pil kan regelen & een doktersafspraak, maar ik bedoel meer in het algemeen dat ze doordraaft in het geloof. Ik wil haar niet ompraten, maar ik heb liever dat ze mij niet irriteert met het geloof.

Iemand ervaringen of tips?

Hmm moeilijk situatie, de pil kan je sowieso wel voor jezelf regelen maar het blijft natuurlijk heel vervelend dat ze zo doet. Misschien een keer goed met haar praten en jouw mening erover vertellen en vragen of ze daar ook respect voor kan hebben?

Dan zeg je toch tegen je moeder dat je het goed vindt dat zij gelooft, maar dat jij daar geen behoefte aan hebt en ook geen oplossingen ziet in het geloof. Dat je gewoon graag naar een arts (of iets anders) wilt.

Gewoon duidelijk naar je moeder zijn.

Daar kun je niets aan doen. Echt helemaal niks.
Je kunt mensen hun geloof niet veranderen, en ook niet de mate ervan.

Negeren. Als ze zoiets zegt doe je net alsof ze het niet hoort.
Beetje kinderachtig, maar als mensen niet ophouden met dingen dan ga ik altijd over in Oost-Indisch doof-modus.

Ik geloof ook, maar heb wel altijd zoiets van: “God heeft de doktoren niet voor niets hun kennis gegeven”, en de medicijnmakers zeg maar ook niet! Misschien dat dat helpt als argument?

ja dat doe ik idd ook :’) haha… kan je niet erover praten met je moeder?

Ik denk dat je nog een poging moet doen om je moeder uit te leggen dat jij anders staat ten opzichte van het geloof, en dat als jij iets aan je moeder vraagt, als moeder en niet als gelovige, graag wilt dat ze dat als moeder beantwoord en jou helpt. En dat jij respect hebt voor haar geloof, maar dat je ook van haar verwacht dat ze jou helpt en naar jou luistert als kind, en niet alles afschuift op de premisse ‘als God het wil, gebeurt het’ en dat soort dingen. Ik vind persoonlijk dat je moeder heel erg de verantwoordelijkheden ten opzichte van jou afschuift op haar geloof in God. Geloven is één ding, maar als je dochter graag aan de pil wil om medische redenen en een moeder zegt: God geneest je wel, als hij wil… nee, dat gaat er bij mij ook niet in.

En als dat niet werkt: ik ben bang dat je wat betreft dat soort dingen niet op je moeder kunt rekenen, en het zelf moet regelen. En dat kan, je kunt zelf naar de dokter stappen voor de pil.

Ik zou inderdaad tegen je moeder zeggen hoe jij erover denkt.
Een vriendin van mij heeft tegen haar streng gelovige moeder gezegd dat ze niet in God gelooft, en die moeder was er eerst kapot van, zei dat ze de Bijbel moest gaan lezen enzo, maar later heeft ze het wel geaccepteerd en nu valt ze mn vriendin er niet meer zo mee lastig.