Mijn moeder belooft vanalles maar komt het niet na.

Hallo,
oke dit klinkt misschien allemaal verwend maar na 2 jaar begint het toch wel vervelend te worden. Mijn moeder belooft me telkens nieuwe schoenen en kleren, maar ondertussen heb ik al 2 jaar niks nieuws meer van haar gekregen. Ik krijg nog alleen maar kleren van mijn opa en oma en ik koop het van mijn eigen geld. ik kan haast niet meer sparen. telkens als ik geld krijg (werken,verjaardag) pakt zei het en zegt ze het wel terug te geven. Ondertussen heeft zal al boven de 600,- schuld aan mij. net vroeg ik ook wanneer ik mn nieuwe schoenen nou eens kreeg, want die had ze een paar maanden geleden belooft. toen werd ze gelijk boos. ik zei dat ik het wel van mn eigen geld zou kopen anders en toen zei ze dat ik dat maar moest doen als het me te lang duurde. ze zei het net alsof ik iets verkeerd deed. ik vind dit best irritant, want mijn zusje krijg ondertussen wel nieuwe schoenen en kleren. ik hoef echt geen dure kleren, die wil ik best zelf kopen. maar basics zoals broeken en blanco shirts is eigelijk wel normaal als je dat van je ouders krijgt denk ik op mijn leeftijd (14). teminste, mijn vrienden krijgen ook al hun kleren en schoenen van hun ouders. ik snap best dat het duur is om alles meteen aan te schaffen, maar ik heb haast geen kleren meer die me nog passen. Ik kan het er ook niet normaal met haar over hebben, dan word ze gelijk boos. ik weet echt niet wat ik nu moet, ik verdien echt niet genoeg om nieuwe schoenen en broeken te kopen. wat moet ik nu doen?

hmm lastig. Kan je niet met haar bespreken dat je een vast bedrag van haar krijgt per maand? Dat ze dat op een vaste datum op je rekening stort?
Waarvoor heeft zij dat geld van jou eigenlijk nodig als ik vragen mag? =)

^
Ik vroeg dus een keer om kleedgeld, maar daar reageerde ze ook weer gelijk boos en kortaf op.
Telkens als ze geld nodig heeft en geen zin heeft om langs de bank te gaan, pakt ze van mij. Zonder te vragen of iets. echt heel vervelend, maar gelukkig krijg ik dat geld binnenkort terug. Ik krijg een ipad van haar, maar dat beloofde ze ook eerst een half jaar. :expressionless:

zou liever mn geld terug krijgen dan een ipad… zou het sowieso niet accepteren dat mijn ouders zomaar aan mijn geld zouden zitten…

Pakt ze het uit je spaarpot of van je rekening?

Het is geld is van jou en je hebt er voor gewerkt/spaart. Ze heeft het recht niet om eraan te zitten en als ze wat wil lenen zou ze dat moeten vragen en een datum afspreken wanneer ze het terug geeft. Ik weet niet of je nog een vader hebt, maar misschien zou hij je kunnen helpen?

Volgens mij is dit gewoon een vorm van diefstal. Ze ‘leent’ het maar ze heeft het tot nu toe nooit meer terug gegeven. Misschien is het handig als je een keer met je moeder gaat praten, maar dan met je opa en oma erbij. Jouw opa en oma weten, neem ik aan, van de situatie af en kunnen misschien voor een verandering zorgen. Natuurlijk is het even eng om je moeder hier mee te confronteren/aan te vallen door dat je je opa en oma er bij haalt, maar hoe gaat ze anders als het ware in zien dat het jouw geld is en niet dat van haar. Succes meid!

Zoals hierboven, praat met haar maar met je oma/opa erbij, zo kan ze minder snel boos worden lijkt mij. Het is inderdaad vreemd, je ouders horen (vooral op deze leeftijd) je kleren te betalen die je nodig hebt.

Het is echt niet normaal als zij geld leent zonder het met je te overleggen en het dan ook niet terugtegeven. Ik schrok best van dat bedrag! Ik denk dat je het beste met een familielid die jij vertrouwd en die ook van de situatie afweet gaat praten samen met je moeder erbij. Of zoals CHERISHED al zei, met je opa en oma.

oke dankje allemaal, ik zal er nog over nadenken hoe ik het het beste kan doen. (:

dit is niet normaal. op je veertiende hoort je moeder je kleren te betalen en stelen kan natuurlijk al helemaal niet. je opa en oma weten van de situatie?? leg het anders aan hen uit. het is misschien niet helemaal geweldig om hen erin te betrekken, maar het is zeer waarschijnlijk dat je moeder beter naar hen luistert dan naar jou.

Aah ik herken het, ik had ook precies hetzelfde.
Ik moest dus ook echt alles betalen van mijn eigen geld, al vanaf mijn 13e.
Iedereen in m’n klas had toen leuke kleren aan en ik liep steeds in dezelfde oude kleding rond omdat ik gewoonweg niet meer kon betalen (krantenwijk was 40 euro per maand, daar moest ik ook nog cadeautjes voor vriendinnen, de bioscoop etc van betalen).
Ik durfde op een gegeven moment niet meer te vragen of ik eens iets mocht hebben van kleding want dan werd mijn moeder ook altijd gelijk boos…
Vind het wel rot voor je, misschien kan je je moeder eens uitleggen dat je kleren echt niet meer passen en je toch echt nieuwe nodig hebt, net als je zusje die wel nieuwe kleren krijgt. En misschien voorstellen om (een deel van) het kindergeld te krijgen voor nieuwe kleren? Daar is het tenslotte ook grotendeels voor bedoeld.
Succes nog!