Mijn leven in Spanje.

Mijn leven in Spanje.

Het spijt me dat ik niet eerder ben begonnen met dit topic; aangezien ik jullie beloofd had dit te starten.
Lees dit topic voor de inleiding op dit topic.

Ik heb het erg druk gehad de voorbije maanden en het is nu al einde oktober, ik weet het.

September 2008:

Alle verhuisdozen zijn ingepakt en we zijn klaar om te vertrekken naar ons nieuwe huurhuis in Spanje. Het ligt iets buiten het dorp, in een urbanisatie (vrijwel de enige die ik ken waar maar 3 gezinnen permanent wonen xD het is dus superrustig). We huren dit eerst voor 3 maanden om te zien of het ons echt wel bevalt. Zeg maar een proefperiode. Na een rit van 2 dagen komen we aan in L’Ampolla, een klein vissersdorpje in de provincie Tarragona, in de regio Catalonië.
Catalonië heeft z’n eigen taal, nl. het Catalaans. Dit is een mix van Spaans en Frans als je het hoort. Ook de Catalanen zijn een speciaal volk op zich. Moeilijk in te beelden als je er nog geen kennis mee hebt gemaakt.
Ons dorp ligt zo’n 2 u van Barcelona vandaan. Het is er heel rustig, vooral in deze periode van het jaar; maar dit is sowieso al niet erg toeristisch.
We kennen deze regio en met name L’Ampolla al van toen we hier op vakantie kwamen. Alle dozen uitgepakt, onszelf een plaats gegeven, in hoeverre het mogelijk was; de villa (jaa klinkt groots) is niet erg ruim voor 4 mensen.
Ook de 2 katten zijn meegekomen. Nog heel erg bang nu, maar daar zal wel verandering in komen.
15 september is het dan zover. Het nieuwe schooljaar is gestart en mijn broer en ik gaan naar de plaatselijke school. Alles heel spannend, want je weet niet hoe de mensen er zijn enzo… Ik ben 14 en ga hier naar het 4de jaar, ik hoef mn jaar hier niet over te doen. Mijn broer gaat naar de 2de, hoeft zijn jaar ook niet over te doen. Alles zoals het zou moeten zijn dus. De eerste dag was heel erg onzeker. Alles gebeurt in het Catalaans. Het leven in Catalonië, dus ook op school. Alle lessen in het Catalaans. In België hebben we wel even privélessen Spaans gehad, maar daar zijn we op dit moment niet superveel mee.
Ik wist dat het lastig zou zijn om alles in België achter te laten. De grote stad, mijn vriendinnen, familie… Maar dat het zoo lastig zou zijn, dat had ik niet verwacht. De eerste weken bestonden uit naar school gaan, thuiskomen en bijna de hele avond huilen. Ik voelde me alleen, had ook nog niet de middelen om contact te houden met familie en vrienden, en ik zag het niet zitten om hier nog langer te blijven. Ik werd goed gesteund door mijn ouders, al vanaf de beslissing “we gaan naar Spanje” er was. Ze begrijpen heel goed hoe moeilijk het voor ons is. Ik krijg wel eens reacties naar mn hoofd gegooid “Hoe kunnen je ouders je zoiets aan doen!” Zo zit het niet. Zij willen echt wel het beste voor ons, maar ook voor hen. Ze hebben jarenlang een zware job gehad en wouden echt wel iets anders in hun leven. Dit wordt ons geluk, dachten ze.
Toen dacht ik ook, ach, na een paar weken voel ik me hier wel stukken beter.

Na mijn eerste weken school maakte mijn leven nog niet echt vorderingen.
Nog steeds het eeuwige gemis, vooral van mijn beste vriendin.
Ondertussen had ik internet en kon ik msn’en met iedereen. Was ik heel blij mee.
Op school zijn er ongeveer 7 nieuwe buitenlanders, waaronder 3 Hollanders: 2 broers en 1 zus. Ik ben blij dat ik toch tegen iemand kan praten in mn eigen taal, dit maakt het een stukje minder moeilijk op school.
8 uren in de week krijgen alle buitenlanders aparte lessen Catalaans, om de taal te leren.

Oktober 2008:
Het gaat iets vlotter op school. Ik begin toch enkele Catalaanse woorden en zelfs zinnen te begrijpen en de leerlingen doen wel moeite om mij in de klas te betrekken. Ook mijn heimwee begint stilletjes aan te minderen, alhoewel ik nog altijd graag terug wil naar België. Je aanpassen in een nieuw land duurt minstens een jaar, zeggen ze. Daar kan ik volledig inkomen.
22 oktober 2008: mijn verjaardag ! Voor het eerst in Spanje.Toch een beetje anders. Heel erg anders eigenlijk. Wel leuke dag geweest.
Wat ik echt mis, is elke week bij mn vriendinnen zijn en leuke dingen doen.
Hier op school heb ik nog niet echt vriendinnen, ik ben sowieso al niet supersociaal bij mensen die ik niet ken en hier heb ik het extramoeilijk ermee.
Mijn nonkel is op bezoek gekomen voor een kleine week. Fijn !
Ik, hij en mn papa zijn voor een dagje naar Barcelona geweest.
Jaa, zo even een dagje naar Barcelona is wel makkelijk omdat het zo dichtbij is x’)
Het is nu zondag 26 oktober en vind dat ik al een heel eind gekomen ben met mn verhaal ^ ;p
Het Catalaans gaat goed; we hoeven taken in de klas en toetsen nog niet mee te maken op school; ze beoordelen ons anders aangezien we de taal nog niet “beheersen”. Ik begrijp meestal de context van de les wel; maar zeker niet voldoende om te kunnen perfect meevolgen. Enkel Muziek, Wiskunde, Engels en Frans kan ik volledig meevolgen. Volgens de school zouden nieuwelingen de lessen kunnen meevolgen tegen Kerst. Dit vind ik wel heel vroeg; volgens mij lukt dat bij niemand. We zien wel. Met Kerst gaan we voor 2 weekjes naar België , gezellig bij de familie, en natuurlijk zie ik al mijn vriendinnen even terug! Kijk er nu al naar uit.

Je schrijft leuk!
ga maar verder.

waarom zijn jullie verhuist?
oke dat staat misschien wel ergens in de tekst maar ik lees nogal vluchtig zegmaar xD

dankje ;d

mijn ouders hebben 16 jaar lang zelfstandig een winkel gehad en ze willen echt iets anders in hun leven. Spanje was hun plan ;p

weet je niet alles al met Engels? Want ze spreken het daar zo slecht :open_mouth: Ik ben er een week in een gastgezin geweest, ik vond het best wel anders dan hier. Knap dat je er zo goed mee omgaat! Een meisje uit mijn klas is naar Aruba verhuisd en die mist Nederland heel erg… dat lijkt me echt klote. Woon je ook zeg maar tussen de sinaasappelvelden enzo? Tis daar wel mooi :slightly_smiling_face:

Jaa Engels is hier echt supermakkelijk. Ze kunnen er ook echt niks van xD
De bedoeling van mijn ouders is om tussen de sinaasappelvelden en in de bergen te gaan wonen , ja ;p
maar omdat het pas een testperiode is, wonen we nu gewoon in een huis in een urbanisatie. het is dus niet zeker of we hier blijven.

leuk verhaal

Leuk geschreven!! =D
Veel succes daar in spanje ! :wink:

Ooh oke
lekker in de zon zeker ? :sunglasses:

Ah, ik kan je verhaal van het vorige topic inderdaad nog herrineren! Leuk dat je weer even van je laat horen.
Veel plezier/succes in spanje!
Als je door blijft schrijven zal ik het zeker blijven volgen.

ik heb je vorige topic niet meer meegekregen, maar als je verder blijft schrijven zal ik ´t ook zeker volgen. Fijn dat het al ietsje beter gaat, maar ik kan me voorstellen dat je iedereen erg mist.
succes daar;)

27 oktober 2008: 18.18uur

Ik ben ongeveer een halfuurtje thuis van school; de uurregeling is hier wel anders dan ik gewend was in België. Zo ziet mijn schooldag eruit, om jullie een idee te geven (ik heb lesuren van 60min.)

8.30-9.30u
eerste lesuur
9.30-10.30u tweede lesuur
10.30-11.30u derde lesuur

11.30-12.00u
pauze (In België en Nederland eten we op dit uur; hier eten mensen later. Daarom hebben we eerst een halfuur pauze.)

12.00-13.00u vierde lesuur
13.00-14.00u vijfde lesuur

14.00-15.30u middagpauze (Spanjaarden eten tussen 2 en 3u)

15.30-16.30u
zesde lesuur
16.30-17.30u zevende en laatste lesuur

Ik ben iets voor 6 thuis. Ik vind het best wel lange dagen, aangezien ik in België maar les had tot 15.30u .
Hier begin ik eigenlijk opnieuw na de middag om 15.30u. Best raar, maar ik ben het al gewend.
Ik heb momenteel nog niet erg veel huiswerk, omdat ik van de meeste vakken geen huiswerk en klastaken hoef te maken. Behalve Engels,Frans,Muziek en Wiskunde dan.
Vandaag examen (een toets/overhoring noemen ze hier al onmiddelijk een “examen” is dus eigenlijk gewoon een toets) van Engels gehad. Niet bepaald moeilijk voor mij, want ze zitten hier erg achter op niveau in vergelijking met België (en wss ook Nederland).

Jaa het is hier de eerste weken zeker heel warm geweest. Wel raar nu, sommige dagen is het echt warm, kan het de dag nadien 10 graden kouder zijn xD
maar het gebeurt wel vaker dat de zon schijnt, natuurlyk . xx

Leuk verhaal.
Veel succes/plezier in Spanje!! :slightly_smiling_face:

hahahhaa… la ampolla betekent in het spaans; de blaar :stuck_out_tongue:
Nee is ontzettend leuk voor je! Wij zouden ook naar Spanje verhuizen(we zijn spaans), maar dat ging jammergenoeg niet door. Ik zou denk ik ook wel nederland missen, maar ik heb veeeeeeeeeeel liever Spanje. Dat zijn meer mijn mensen, maar dat heb jij denk ik niet:P
Moet jij volgend jaar al je bachiller gaan doen? Dat is op zichzelf al best moeilijk, vooral als je de taal niet goed beheerst.
Nou ja, sterkte he!
Ik ga je topic zéker volgen:P

OH fyn jij bent dus spaans ;d
jaa ik wist niet wat la ampolla betekende in het Spaans , maar in het Catalaans is het nl. de fles ;p
Ik moet volgend jaar idd “Batxillerat” gaan doen, zoals dat hier noemt.
Bedankt om mn topic te volgen!

uuh bachiller??
of stel ik nu een stomme vraag?

Bachiller (Batxillerat in het catalaans) is het 5de en 6de jaar (je twee laatste jaren op de middelbare school dus) . Die krijgen hier een aparte benaming.

leuk om je verhaal zo te volgen! het lijkt me eigenlijk wel leuk eens iets helemaal anders… maarja hier weggaan lijkt me idd moeilijk.