Mijn kat wilt geen halsband om, en wordt helemaal gek.

veel katten vinden dat niet leuk, tenminste vriendinnen die ik heb met katten willen allemaal niet zo’n bandje om (en aan reacties hier te zien ook) dus ik neem aan dat het voor hun niet lekker zit. Ik zou haar dus gewoon zonder buiten laten. Mensen snappen meestal wel dat het geen straatkat is als die er gewoon verzorgd uitziet en lekker ligt te niksen :’).

Een kat kan je tot niets dwingen, dus ook niet tot binnenzitten of het dragen van een halsbandje. Wat wel kan helpen is een zo subtiel mogelijk halsbandje te geven (dus heel dun, geen grote hanger, niet strak maar ook niet te los), zodat ze eigenlijk niet voelt dat ze een halsbandje om heeft.

Je kan haar ook laten chippen.

Een vlooienband is heel slecht voor het dier, weet niet meer waarom maar dat zei de dierenarts ooit.

Mijn vader zei dat er vergif aan zo’n vlooienband hangt. Daarom moet je ook je handen wassen als je de hals van je huisdier of het bandje zelf hebt aangeraakt.

Misschien is ze daarom wel bang om een halsband om te hebben, omdat ze bang is dat jullie haar weer wegbrengen naar het asiel.

Ik zou het gewoon zonder bandje doen, als je kat er gewoon goed verzorgd uitziet denken mensen echt niet dat het een zwerfkat is. Jij denkt toch ook niet bij iedere kat die je ziet lopen en die geen bandje om heeft ojee, een zwerfkat?
En je kat komt heus wel terug, ze gaat gewoon eerst 2 meter van de deur en dan steeds iets verder en zet daar geursporen bij uit.
Ik snap trouwens wel dat je het eng vindt hoor, maar het is ook triest voor je kat om haar binnen te houden omdat je bang bent dat haar iets overkomt.

laat haar/hem chippen (ofzo), dan kun je haar/hem altijd terug vinden

je ziet nl wel eens dat katten blijven haken met het bandje en zo stikken,
en onze kat heeft ook al haar bandjes afgekrabt…

Ja dat is zo. Oh, het is niet zo dat ze zich niet vermaakt binnen hoor, ik heb haar 1 keer buiten gelaten aan een teugje, omdat we bang waren dat ze wegliep, maar dat ging goed. Ze vind het fijn binnen, maar als ze ooit echt buiten moet zijn ben ik in elk geval gerust dat ze terug komt.

En als we bijvoorbeeld een weekje op vakantie zijn, kunnen we haar dan buiten laten? Of is het makkelijker/veiliger/beter als we haar naar een asiel brengen voor dat weekje?

Wij hebben onze 2 katten toen een halsbandje gegeven, de 1 is 3x terug komen strompelen met 1 poot vast tussen t bandje en de hals, en 1 is nadat ze een hele tijd weg was dood terug gevonden, hangend aan het bandje in een boom.
Dus alsjeblieft, doe je kat geen bandje om maar chip hem gewoon :s

Nou buiten zou ik de kat niet doen als je op vakantie gaat. Wij doen ze altijd binnen met de kattenbak en vragen dan of iemand zo nu en dan even wil gaan kijken. Eten, drinken kattenbak verversen enzo. Of idd even in een pension doen.

Zo zielig! :frowning_face:

Ik zou je kat ook geen bandje om doen!
Zelf heb ik de kat van mijn moeder “geadopteerd” en een van de eerste dingen die ik bij de kat deed, was zijn vlooienbandje én zijn halsbandje af doen. Hij was zo gelukkig dat hij me besprong haha.

@ELAN_VITAL:
Of je kijkt je buren lief aan. Onze buren hebben ook allemaal katten dus we passen regelmatig op die van hen en andersom. En omdat het om de hoek is kunnen ze ook naar buiten. (En we zien het als ze naar binnen willen).
Erg handig en fijn voor de katten :grinning:

@TS: Chippen werkt prima. En zwerfkatten zijn tegenwoordig best zeldzaam dus dat komt wel goed. Daarnaast is een halsbandje irritant bij het aaien :stuck_out_tongue: Haha

Wij hebben ook zo’n binnenkat. Onze kat is heeeeelemaal verslaafd aan yoghurt. Doe een klein beetje yoghurt in een bakje en laat je kat daar uit likken. Ondertussen kan jij mooi dat bandje om doen. Dat werkt bij ons tenminste wel (:

Als wij op vakantie gaan, gaat onze kat gewoon naar buiten. Er komt dan iets van 4/5 keer per dag een kennis die voor haar zorgt. Die laat haar dan naar buiten (we hebben geen kattenluik) Wel zorgt ze ervoor dat ze na het avondeten binnen blijft.

Je hebt trouwens ook bandjes met elastiek, als je kat dan ergens aan blijft haken dan schiet het bandje los en kan je kat zichzelf bevrijden. Die hadden wij altijd voor onze kat, alleen vond ze die ook niet fijn.

Onze kat heeft ook geen bandje en ze loopt gewoon buiten. Mensen denken echt niet zomaar dat het een zwerfkat is als ze er verzorgd uitziet en niet superdun is.
Als je haar lang genoeg binnen hebt gehouden komt ze echt wel terug, je hoeft je echt geen zorgen te maken. Toen onze Rosie voor het eerst heel lang wegbleef (tot s’avonds ) waren wij zo ongerust dat we haar gingen zoeken. x3
Dat hoef je echt niet te doen, toen we later aan het TV kijken waren kwam ze zo aanlopen. c:

Ja, dat dus. (: Ik zou je kat zeker niet buitenlaten als je op reis bent.

Wat misschien wel slim is om ook aan te denken als je een nieuw bandje koopt, dat het een bandje is met elastiek of iets zodat als ze dan toch vast komt te zitten ze wel weg kan. Dit hebben we met mijn kat ook gedaan. Ze was hem dan ook wel eens kwijt, maar ik heb liever dat ik een aantal keer een nieuw bandje moet kopen dan dat ze ergens vast zit zonder dat wij het weten.
Mijn kat loopt nu ook zonder bandje rond en dat gaat prima.

Chip moet voldoende zijn!:wink: Halsbandjes zijn ook niet altijd even veilig, je hoort wel eens dat ze ergens achter blijven hangen of zo.

Wij hadden vroeger 3 katten (ik was 2 ofzo)
en eerst hadden we er 2,
en ze hadden allebei een halsbandje.
en mijn ouders hebben die katten allebei uit de bosjes moeten halen omdat ze vast zaten xD
dus dan moet je door allemaal bosjes (miss wel prikkelbosjes) om je kat te bevrijden.
daarom hebben alle katten die we daarna hebben gehad geen halsbandjes meer :stuck_out_tongue_winking_eye:

Aan het begin werd mijn kat ook gek, helemaal raar rondrennen enzo, maar na een tijdje wende hij eraan, nu heeft hij hem gewoon altijd om zonder probleem. Als je kat echt zijn nek open krabt zou ik iets anders proberen, maar anders moet je haar er maar aan laten wennen denk ik…