Mijn kat wilt geen halsband om, en wordt helemaal gek.

Hee meiden. Ik heb een klein probleempje. Ik heb mijn kat nu sinds Juli 2011, het is een binnenkat. Ze komt nooit buiten, omdat ik al een andere kat verloren ben, wil ik haar graag binnen houden. Alleen mijn vader wilt dat ze een buiten kat word, en dus naar buiten moet. Maar, dat wil ik alleen als ze een halsbandje om kan. Dit heb ik een paar keer bij haar geprobeerd. Ze werd bang en deed haar oren naar achteren, ook liep ze heel laag over de grond en verstopte zich onder het bed. Toen ik een half uurtje later ging kijken, had ze heel haar nekje opengekrabt.

Mijn vraag is, hebben jullie tips zodat ze toch een halsbandje om kan? Hij zat niet te strak, het is gewoon zo’n kittenbandje van de Intratuin, met een belletje. Ook als we het belletje er af halen wilt ze het niet om…

Misschien aan laten wennen en belonen met snoepjes. Dan laat je bijvoorbeeld de halsband heel kort om en als dat goed gaat steeds wat langer.

Laat haar chippen ? Is niet duur.

idd, heeft onze hond ook. Ook al heeft die altijd een riem om buiten, je weet het maar nooit.

Leg anders het bandje een paar dagen bij de plek waar ze slaapt of vaak komt, zodat ze in ieder geval wat kan wennen.
En haal dat belletje eraf, zo’n ding is niet nodig. En laat haar chippen, is altijd slim om te doen!

Ze is wel gechipt volgens mij. Maar ik kan misschien een nieuw bandje kopen? Aangezien ze al een beetje bang word als ze het ruikt of ziet.

Moet ze dan perse ook nog een bandje ? Als het niet gaat gaat het niet.

Je kan het proberen.

Zit er toevallig een belletje aan het halsbandje? Want meestal worden ze daar helemaal gek van. En niet houdt van die belletjes en gerammel.
Wij hebben onze kat gechipt, kost niet veel.

Waarom wil je dan per se dat ze een halsbandje draagt als ze buiten is?
Mijn kat krabt zichzelf ook helemaal open, dus nu heeft ze geen bandje meer en gaat ook gewoon naar buiten.

Oke bedankt voor alle tips (:

Ik weet niet… het geeft me wel een iets fijner gevoel, dan kunnen ze zien dat het geen straatkat is, maar dat ze een baasje heeft. Ze is wel gechipt, maar ik vind het een iets veiliger gevoel als ze ook een bandje om heeft.

eigenlijk vind ik het altijd een beetje zielig als katten een bandje dragen… Ze kunnen daar ook aan vast komen te zitten enzo.

Maar als je het persé wilt kun je hem gewoon iedere dag iets langer omdoen: eerste dag 10 min. 2e dag iets langer. totdat ze er gewoon aan gewend is

natuurlijk kun je haar ook laten chippen

Een vlooienbandje is vaak ‘lichter’ (qua gewicht)en dan kan men ook zien dat je kat geen zwerfkat is wanneer ze voor hun deur staat of zo. (:
Misschien heb je nu een te zwaar bandje? Of in ieder geval met dat belletje, dat dat in combinatie met een dik en wat zwaar aanvoelend bandje haar zo bang maakt?
Ik zeg ook maar iets hoor. Ik vind katten met een bandje vaak wat zielig, maar een vlooienbandje kan ik nog wel begrijpen.

Nou, ze moest dus een vlooienbandje om omdat ze naar het asiel ging toen wij op vakantie waren, daar had ze geloof ik geen last van. Maar het is inderdaad wel waar dat ze er aan vast komen te zitten.

Is het echt zo dat als je katten voor het eerst buiten laat, dat ze vanzelf terug komen?

Ik heb het nog nooit mee gemaakt dat mijn katten niet zijn terug gekomen. Ook toen ze voor het eerst naar buiten gingen kwamen ze gewoon terug.

Oke, nou ik zal het eens proberen, dan zal ik haar nog wel gewoon lekker zonder bandje laten lopen. Ik wil ook niet dat ze vast komt te zitten en dat ik haar niet meer terug kan vinden ofzo. Bedankt voor alle tips :slightly_smiling_face:

Onze kat had toen ie jong was ook een bandje om maar die klauwde hij zelf kapot, uiteindelijk was het bandje helemaal versleten en sindsdien loopt 'ie al 6 jaar rond zonder halsbandje, 2x is ie vermist, maar na een paar dagen stond hij alweer te janken voor de deur dat hij er in wou, (inmiddels 3x verhuisd en kat is nog steeds bij ons!) lijkt me geen probleem maak je geen zorgen!