Mijn gewicht/uiterlijk beïnvloed mijn leven

Ik probeer al meer dan 4 jaar af te vallen, en dit gaat met ups en downs. Het gaat de laatste tijd over het algemeen wel beter met me omdat ik medische uitslagen heb gehad waar ik iets mee kan en daardoor ben ik nu opgeknapt. Ik heb meer energie, voel me beter, minder last van buikpijn, etc. Maar mijn gewicht en uiterlijk is altijd een probleem geweest, en dat verandert niet. Ik snap dat mensen nu denken: ga dan afvallen. Maar dat probeer ik al 4 jaar, en ik ben ook al bij een diëtist geweest maar ik houd het gewoon niet vol.

Nu wil ik weer gaan proberen af te vallen, want het is op zich niet zo dat ik aan kom, ik blijf wel op hetzelfde gewicht maar ik ben wel te zwaar zeg maar. En dit beïnvloed mijn leven heel erg. Omdat ik altijd bezig ben met hoe breed ik er van de zijkant voor mensen uit zie, hoe mijn nek eruit ziet, heb ik een onderkin als ik lach? Hoe kan ik het beste lachen zonder onderkin? Ik ben altijd bezig er mee, en ik word hier gewoon heel ongelukkig van en ik weet zeker dat mensen dat merken omdat ik dan minder lach en minder vrolijk ben, en dan spreken mensen je minder snel aan of gaan ze vragen wat er is.

Het beïnvloed mijn leven gewoon en ik weet heel erg goed wie ik ‘wil’ zijn of hoe ik me wil gedragen maar op de een of andere manier, vooral in het openbaar, gedraag ik me niet als mezelf omdat ik gewoon zo erg onzeker ben over mijn lichaam. Ik houd me een soort van in, terwijl ik het liefst voluit wil gaan.

Ik snap dat mensen nu zeggen: ga dan afvallen. Maar ik vraag me af of jullie hier misschien tips voor hebben, zodat ik meer kan genieten van de momenten en de mensen om me heen in plaats van met mijn onderkin bezig te zijn… Om even een voorbeeld te noemen.

Dat is toch iets wat je alleen zelf kunt veranderen: Probeer anders naar jezelf te kijken. Ga voor jezelf dingen bedenken die je wel mooi vind aan jezelf. En probeer ondertussen gewoon gezond te eten en te sporten, dan gaat dat gewicht er vanzelf wel af. Wanneer je ermee bezig bent ga je je vanzelf beter voelen over je lichaam ook als er nog maar weinig verschil te zien is :slightly_smiling_face:

Ik weet zeker dat je ook genoeg factoren hebt waar je wel blij mee bent! En je leven draait niet alleen om je uiterlijk. Vergeet ook zeker niet dat je innerlijk heel belangrijk is, en dat je zoveel dingen hebt die je leven mooi maken. Denk aan familie, vrienden, reizen, goed doen op school etc.

Wij weten niet hoelang / hoe oud en hoeveel je weegt dus we kunnen niet zeggen of je echt dik bent.

Maar ik zou gewoon gaan beginnen met sporten, misschien een groepssport? Of als je dat niet leuk vind 1x id week gaan hardlopen. Gewoon langzaam opbouwen.

Ik wil 5 kilo afvallen, ik ben niet te dik en heb geen overgewicht maar ik vind het gewoon mooier als het eraf is. Wat ik doe is gezond eten, heb pas een fitness apparaat gekocht waar ik 30 minuten op sport per dag. Als je gewoon gezond eet, veel beweegt en je niet laat verleiden door ongezond eten, dan val je vanzelf af.
Misschien kan iemand je helpen? Of kun je samen met iemand proberen af te vallen? Dan heb je altijd iemand om op terug te vallen.

Wat hier ook al werd gezegd: uiterlijk is niet het belangrijkste hé. Ik weet dat het moeilijk is om zo te denken, maar probeer wel positief te blijven en er echt voor te gaan.

Als je echt iets wilt, dan lukt het ook, maar daar moet jezelf ook 100% in geloven.

^ Overgewicht kan ook erfelijk bepaald zijn. Bij mij is het helaas erfelijk bepaald dat ik meer gewicht aan mijn bovenbenen heb, en hoe hard ik ook sport, niet ongezond eet, welke oefeningen ik ook doe… Ik krijg het er niet af.

Wat minder eten in je mond proppen lijkt mij de enige optie. Het is makkelijk lullen, maar naar mijn mening de enige effectieve manier om die overtollige kilo’s kwijt te raken. In de huidige maatschappij, en vooral waar ik woon, worden mensen er keihard op afgerekend als ze te zwaar zijn.

Momenteel ben ik ook redelijk vol (68 kilo met 1,76), terwijl ik van de zomer heel slank was. Ik zit er niet echt mee, maar ik ben liever die kilo’s kwijt dan rijk. Vandaar dat ik deze maand ook aan de slag ga.

Sorry voor dit nutteloze bericht want waarschijnlijk heb ik je hier niet mee geholpen. Toch wil ik je heel veel succes wensen als je wilt afvallen.

Wat eet je? En sport je?
Dit zijn waarschijnlijk de boosdoeners. That simple.
En ja, natuurlijk komt de ene sneller aan dan de ander, maar uiteindelijk geld gezond eten en bewegen voor iedereen wil je een mooi strak lichaam behouden.

Sorry, TS, hier heb je niks aan.
Maar o god, vind jij jezelf VOL met 1.76 en 68 kilo? Come on, maak dat meisje nog onzekerder. Je bent met die lengte en dat gewicht niet vol…

Misschien moet je idd weer naar een dietiste en stel ook je familie en vrienden op de hoogte, misschien kun je samen sporten of kunnen ze je aanmoedigen als je het even niet meer ziet zitten.
Verder moet je vooral werken aan je zelfbeeld! Leer jezelf accepteren, dan doen anderen dat ook. Praat erover met je ouders/vrienden/een psycholoog.
Als je gelukkig bent, en anderen zien dat is dat zo veel meer waard dan een slank lichaam!

!!!

Ik heb precies hetzelfde, ik weet hoe het voelt! Ik ben nu ook wéér begonnen met afvallen maar het is gewoon heel erg moeilijk :frowning_face:

Wauw, wat zeg je dat toch superaardig en bemoedigend.

Ik woog een half jaar geleden 60 kilo, dus dan vind ik 68 best vol voor mijn doen. Nu heb ik dikke armen, dikke benen, een buikje, een onderkin en dat moet ik niet willen hebben. Ik ben even gelukkig uiteraard, maar ik heb dat liever strak.

Daarmee wil ik aangeven dat Ts niet de enige is en dat veel mensen hun best moeten doen om een mooi lichaam te krijgen/houden.

En om zelf dan maar superaardig te blijven: ik zie best vaak dat dunnere mensen ook wel een onderkin kunnen hebben. Het is niet zo dat je perse (heel) dik moet zijn om een onderkin te hebben. Misschien dat het helpt als je beseft dat je lang niet de enige bent en dat lang niet iedereen die het heeft, ook te zwaar is.

Verder snap ik echt wel wat je bedoelt, want ik heb het zelf ook. Als er een foto gemaakt is en die op Facebook komt, moet ik meteen checken of er geen vetrollen zichtbaar zijn en of ik er heel dik op lijk.

Zo grof zei mijn vader het gisteren tegen mij, maar het kan inderdaad subtieler verwoord worden.

Ik zie echt heel vaak dat je heel grof reageert op anderen. Doe even normaal joh.

Dus omdat je vader dat tegen je zegt, wil je dus zeggen dat jij het tegen anderen mag zeggen.

Ziek.

Als je vader dat zo tegen jou zegt, zou je juist moeten begrijpen dat je dat niet zo tegen anderen moet zeggen.

Volgens mij ga je niet veel veranderen aan de situatie door af te vallen, to be honest. Als je die kilo’s kwijt bent dan zie je wel weer iets anders wat je niet aanstaat. Probeer gewoon aan je zelfbeeld te werken en zelfverzekerd te worden. Wees blij met hoe je bent, iedereen is uniek en mensen gaan echt niet achter je rug om belachelijk doen om hoe jij eruit ziet. Doen ze dat wel dan zit het probleem bij hen en niet bij jou. Ik weet niet hoe oud je bent maar op de middelbare school gebeurt het gewoon heel vaak dat mensen over elkaar praten, en dat is gewoon omdat diegenen zelf onzeker zijn. Over een paar jaar groei je waarschijnlijk zelf ook over die onzekerheid heen, maar probeer je jeugd niet te laten verpesten door een klein zelfbeeld en je continu bezig houden met diëten, geniet gewoon lekker. Diëten kan je altijd nog doen. (hiermee wil ik niet zeggen macDonalds all the way, gezond eten en sporten is altijd prima, maar laat het je leven niet leiden)

Grof? Omdat ik aangeef dat elk overtollig pondje door het mondje is gegaan? Ik vind het jammer dat een van de leukste dingen van het leven, namelijk eten, zoveel invloed op het menselijk lichaam kan hebben. Toch is het de realiteit en veel mensen gaan daar gebukt onder. Niet voor niets is overgewicht het meest voorkomende probleem in de Verenigde Staten.