Mijn ex heeft mijn zelfvertrouwen kapot gemaakt.

Beste mensen,
ik moet mijn verhaal echt even kwijt en hoop van jullie ook nog tips te krijgen.

Ik ben zestien jaar en het is minder dan een uit maand uitgegaan met mijn eerste vriendje.
Hij heeft mijn zelfvertrouwen flink omlaag gehaald en ik weet niet hoe ik het weer kan oppakken.
Eerst was ik een meisje die heel onzeker was, ik was altijd het meisje naast mijn knappe vriendinnen die nooit aangesproken word door jongens of mooi vind.
Maar na mezelf eens even een flinke schop onder mijn kont te hebben gegeven, was ik heel zelfverzekerd!
Ik ben lief, aardig, heb mooie lange wimpers en ik ben speciaal op me eigen manier.
Tenminste dat is dus wat ik vroeger zei…

Sinds ik een jaar geleden mijn ex had ontmoet, is mijn zelfvertrouwen van 10 naar 0 gegaan.
Hij is zo’n jonge die erg kritisch is op meiden en niet bang is zijn mening te vertellen, maakt niet uit wie hij kwetst. Hij was egoïstisch, harteloos en gierig.
Ik dacht dat ik eerst dat ik de goede jongen had gevonden, maar hij begon zijn “echte ik” drie maanden na onze relatie te laten zien. Alles waar hij eerst zo over dacht, is opeens totaal anders nu.
Hij was dus ook niet verlegen om mij te vertellen later (toen hij me steeds meer zat begon te worden),
dat ik best dom ben omdat ik geen havo niveau volg, dat ik me haar zwart moet verven omdat hij meisjes met zwart haar mooi vind, dat ik moet trainen want hij wil geen dikke vriendin, dat ik hem niet moet schamen met mijn verlegenheid omdat het awkward is voor hem.

In onze relatie zou ik de wereld voor hem hebben gereisd… ik was een geweldige vriendin voor hem,
ik veranderde mezelf voor hem, deed lieve kleine dingen zoals games voor hem kopen, zijn lievelingsdrank voor hem halen, hem verzorgen als hij ziek was en nog veel meer!
En als ik eens een keertje vroeg of hij met mij naar buiten wou omdat ik frisse lucht geweldig vind, deed hij het niet, want hij houd niet van de buitenlucht en hij laat zich niet overhalen door iemand, hij wil doen wat hij wil.
Hij kocht oorbellen voor me terwijl hij weet dat ik geen oorbellen draag en koopt zo’n goedkoop prullen ketting terwijl ik meer dan 70 euro cadeau’s aan hem uitgeef (en hij heeft veel geld, dat weet ik sowiezo). Dus geen moeite van zijn kant, zoals je gemerkt hebt.

Maar in iedergeval, hij was een klootzak, en dat weet ik, merkte ik ook tijdens de relatie.
Alleen ik was blind en hield dondersveel van hem, ik dacht er heel makkelijk over dat hij misschien op een dag verandert voor een lief meisje als ik.
Ik had ook vaak met hem gepraat, maar hij is gewoon egoistisch en luisterde nooit naar me als iets dwars zat. Doordat hij dus zovaak tegen me zei dat ik dit moet doen om er mooi uit te zien, of dat moet doen omdat hij het mooi vind aan meisjes, ben ik weer erg onzeker gaan worden.
Eerst stond ik voor de spiegel met macht en al: “ik ben mooi en ik ben blij met mezelf!”
En nu, durf ik niet eens naar de spiegel te kijken en haat ik elk eigenschap aan mij omdat het niet speciaal meer is… (vroeger zei ik: “ik doe dit want het is speciaal!” en hij: “nee hoor, veel meisjes doen dat”, waardoor ik me dus niet speciaal meer voelde).

Hij is dus met me vreemd gegaan voor een ander meisje in de sportschool, en dat hij vertelde hij me zonder schaamte via Skype. Alsof het niets was.
Hij had haar uitgevraagd en heeft haar nummer geregeld twee dagen nadat we afgesproken hadden.
En het laatste stukje zekerheid dat ik probeerde te behouden is helemaal gebroken en begraven onder het zand.
Hij zei dat het meisje mooi is en slim is omdat ze havo niveau volgt.
Nu ben ik dus gebroken, kort gezegd, een gebroken meid met geen enkel waardigheid in zich.

Ik mis mijn vroegere ik dat erg zeker was over haarzelf.
Nu kan ik het niet meer aanpakken omdat elke keer wanneer ik denk: ik ben wel mooi! Het meisje waarmee hij vreemd is gegaan in beeld komt of zijn woorden dat ik niet speciaal ben.
En dan denk ik weer, niemand gaat me meer mooi vinden. Het was gewoon “geluk” dat hij me zag staan.

Hoe moet ik mezelf weer onder ogen komen na alles?
Hoe moet ik in me eentje de draad weer oppakken en zeker worden?
Hoe kan ik weer naast mijn knappe vriendinnen staan en helemaal opnieuw meemaken dat ze worden uitgevraagd en aangesproken door jongens terwijl ik er gewoon bij sta… ?

Ik voel me heel verdrietig en huil echte ochtend over dit.
Ik voel me helemaal niet meer lekker in me vel door een klootzak die mijn schild heeft kapot gemaakt.

Help. :cry:

Kijk naar wat je WEL nodig hebt om je weer beter te voelen en weer diegene te worden die je was.

Meh, je overdrijft een beetje.

Natuurlijk is het rot dat je ex een klootzak was… Maar ‘jezelf weer onder ogen komen ná alles e.d.’, kom op. Het leven is geen rozengeur en maneschijn. Eet een lekkere chocoladereep, kom van die bank af en geniet van het leven. Er zwemmen meer vissen in de zee.

Dat is het dus, dat ik doe ik zo vaak!
Maar elke keer dat ik me een beetje beter voel, zie ik weer dat meisje voor me die hij heeft gekozen boven mij. Het zit me erg dwars.

Mij werd echt wel eerder gezegd dat het leven niet perfect is, dat is ook niet wat ik verwacht.
Maar onzekerheid is zeker iets wat niet te licht moet worden opgenomen, want daar kom je niet met vlag en wimpel vanaf.
En tuurlijk zwemmen er meer vissen in de zee, maar meeste vissen zijn evenals ook klootzakken of gaan simpelweg alleen achter je kont aan. Dat is niet bepaald interessant om iets mee te beginnen.
Ik ga zovaak naar buiten en “geniet van het leven”.
Alleen probeer jij maar eens te voelen hoe je partner vreemdgaat, voor iemand die knapper is dan jou en dat ook degelijk in je gezicht zegt.
Het komt met flashbacks terug.

En niet alle meiden hebben een chocoladereep nodig om hun problemen op te lossen.
Erg beledigend vind ik.

Als jij er zo naar wilt kijken, prima. Je lijkt me momenteel niet voor rede vatbaar gewoon omdat je je zo gekwetst voelt. En dat begrijp ik, met mijn eerste 2 vriendjes had ik dat ook. Mijn tweede vriend had losse handjes, maar ik ben geen sloofje dat Ja en Amen zegt. Na 3 jaar ben ik eindelijk opnieuw liefde en geluk tegengekomen, en gezien de jaren dat ik hem al ken… Weet ik gewoon dat ik ontzettend goed terecht kom.

Wat ik hiermee wil zeggen: Er zwemmen vissen in de zee, maar enkele zijn rotte vissen… De rest zijn allemaal wel heel leuk :slightly_smiling_face:

Niet in de verdediging schieten als je een topic opent. Dan kan je beter openstaan voor advies en hulp. Maar goed, jezelf aan niemand meten. Dat is de oplossing. Ga afleiding zoeken, ga sporten om je beter te voelen en ga stappen met vriendinnen. Geniet van het leven man! Het is al zo kort om te zeuren.

Volgens mij hecht je gewoon teveel belang aan de meningen van anderen. ‘Veel meisjes doen dat’… Kijk, niet om bot te doen, maar heel veel mensen doen/hebben dingen die jij waarschijnlijk ook hebt/doet. En dan? Betekend dat dat als jij lange wimpers hebt, je er niet trots op mag zijn omdat er nog anderen rondlopen die dat ook hebben? Mag jij niet trots zijn op je ogen, je figuur, je karakter,… omdat er iemand anders op deze wereld rondloopt die dat ook heeft? Tuurlijk wel, want JIJ hebt die dingen en JIJ mag daar trots op zijn.

Je geeft zelf aan dat je ex een klootzak is. Dan weet je dat hij die dingen zegt puur om je neer te halen. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik luister liever naar ‘gemeende’ kritiek i.p.v. kritiek met doel van mij te kwetsen.

Je begrijpt me verkeerd.
Ik hoef nu geen vriendje, daar ben ik nu toch niet klaar voor.
Het geeft je veel onzekerheid als je een jaar lang aan moest horen wat er wel fout aan je is.
Om nou even naar buiten te gaan en te gaan lachen, is gewoon het probleem vermijden.
Ik wil simpelweg gezegd me niet meer onzeker voelen en de vechter zijn die ik van binnen dus wel ben.
Maarja… das onderhand nu wel makkelijker gezegd dan gedaan.

ik ben te lui om alles te lezen maar k heb ook me zelfvertrouwen kapot laten maken door een jongen. Je komt er vanzelf boven op geloof me!
er zijn mensen om je heen die wel om je geven en dat laten blijken

Daar heb je op zich wel gelijk in.
Zo ben ik ook inderdaad.
Ik ben nou eenmaal het type dat perfect wil zijn voor iedereen en iedereens mening serieus neemt.
Probeer ik tegen te gaan.
Ik waardeer jullie mening wel, al lijkt het niet zo.
Alleen hard om te horen.
Specifiek heb ik niet een oplossing gezien hoe je onzekerheid moet aanpakken.
Ik weet wel hoe ik moet lol moet maken enzo, het is niet alsof ik een wanhopig wrak ben die gewoon niet meer weet om lol te hebben.
Dan krijg je wel die momentjes dat mensen je complimenten willen geven en je dat niet kan accepteren (wat natuurlijk fout is, ik weet het). Dat wil ik dus veranderen.

Ik herken je gevoel wel. Misschien komt het omdat ik ook zo een ex heb gehad. Het heeft bij mij heel lang geduurd voordat ik me weer wat zekerder voelde. En ik denk er soms nog aan terug, met pijn in mijn hart. Ondertussen gaat het heel goed met mij hoor! Dit is dan ook alweer zo’n 7 jaar geleden. Als je er over wil praten mag je me altijd noten. :slightly_smiling_face:

Dankje!
Je hebt daar gelijk in.
Nu even in actie zetten.

Dankje!
Wat fijn. :slightly_smiling_face:
Ik vind het alleen zo raar dat mensen er “opeens” over heen komen na een tijdje.

Ow ik had t topic ff te lang open laten staan gelukkig zijn er nu wel goede reacties. Je hebt iig alle reden toe om je nu kut te voelen en ff te zeuren. Ik weet hoe het is om tussen negatieve mensen te zitten.

Maar opzich klink je wel redelijk jong en je gaat nog een hoop groeien en hierbij hoop en denk ik dat je zelfverzekerdheid weer terug gaat komen. Je hebt jezelf al eerder een schop onder je kont weten te geven dus probeer die kracht weer te vinden! Je wilt geen vriendje, dus je hebt die aandacht van die jongens nu ook even niet nodig. En zodra jij je zelfvertrouwen weer terughebt komt die aandacht ook vanzelf, want als je lekker in je vel zit straal je dat echt uit.
Draag leuke kleren, probeer eens iets nieuws met je haar of make-up, doe dingen waar je goed in bent, muziek of tekenen, of leer iets nieuws en ga daar in uitblinken. Zorg ervoor dat je weer ziet wat je waard bent, want dat is een hele hoop!
En als je nu soms nog moet huilen moet je dat ook gewoon lekker doen, want van huilen voel je je ook vaak een stuk beter. Zolang je maar niet bij de pakken neer gaat zitten!

Kijk naar jezelf: je bent prachtig! Je hebt lange wimpers, andere meisjes zouden alles doen voor die lange wimpers! Je bent lief en aardig, iedereen zou blij moeten zijn met jou! Wie dat niet inziet is gewoon gek geworden!

Het is misschien hard om te horen, maar het is alleen maar goed bedoelt. Je KAN niet perfect zijn voor iedereen, dus probeer het niet meer. Wat je wel kan doen is het beste uit jezelf halen, meer niet. En die versie van jezelf, daar moeten mensen je om waarderen en complimenteren.

Ja dat klopt helemaal!
Dankje. :slightly_smiling_face:
Ja ik ben inderdaad jong, maar vergis je niet, ik ben redelijk volwassen kwa taal.
Alles wat jullie mij hebben verteld, wist ik al.
Ik ben wel soms jong in mijn gedrag haha, maar daar zijn wij tieners voor.