Mijn eigen leven leren hebben

-

Ik denk dat je ook wel snel geïrriteerd raakt omdat je zoveel moeite doet om veel tijd te geven aan hem, terwijl hij dat helemaal niet hoeft. Daar heeft ie toch geen behoefte aan dat je 24/24 paraat voor hem moet staan, om het even cru te zeggen…

Spreek eens af met vriendinnen? Je doet wat op jezelf, je gaat uit met je eigen vriendengroep…

Praat met hun en vraag voor leuke ideetjes, misschien weten zij wel wat en trekken je zegmaar mee als je nog iets wilt doen ofz

Probeer de dingen op te pakken die je deed voor je met je vriend kreeg en houd geen tijd meer voor hem vrij, tenzij jullie echt iets hebben afgesproken. Spreek met vriendinnen af (als je ze echt links hebt laten liggen kan het denk ik ook geen kwaad om dit te benoemen en excuses aan te bieden). Pak oude hobby’s op. Ga bij een vereniging. Als jullie samen op een feestje zijn, probeer om ook zoveel mogelijk contact te maken met andere mensen dan je vriend. Houd alleen tijd vrij voor je vriend als jullie iets hebben afgesproken, en niet als hij ‘misschien’ kan.

Ik denk inderdaad niet dat hij daar behoefte aan heeft, ook omdat hij soms het gevoel krijgt dat hij mij niet kan geven wat ik nodig heb, wat voor hem ook weer kut is, want hij doet wel zijn best…
Het gaat gewoon een beetje vanzelf, dat ik zo veel moeite voor hem doe.

Ik spreek wel vaker af met vriendinnen, hoewel ik dan ook vaak met mijn vriend ben, aangezien we dezelfde vriendengroep hebben. Maar ik kan er om eerlijk te zijn minder van genieten om met vriendinnen af te spreken dan eerst, omdat ik dan toch de hele tijd aan mijn vriend blijf denken. Ik mis hem namelijk ook vaak als ik met vriendinnen uitga, ik vind het namelijk altijd zo fijn als iemand constant op je let en naar je luistert.

Natuurlijk is dit niet altijd zo, dat ik de hele tijd aan hem blijf denken en dat ik hem mis, maar vaak heb ik dit gevoel wel. Ik wil hier een beetje vanaf komen, maar opnieuw weet ik niet hoe.

Ik kan het er wel eens met mijn vriendinnen over hebben, want dat heb ik nog niet echt gedaan.

Maak duidelijke afspraken met jouw vriend en houd die tijden dan vrij. Ga voor de rest niet op hem zitten wachten, maar plan je eigen dingen. Spreek met andere mensen af, ga sporten, werken, leren of plan een lekker avondje voor jezelf of met je gezin. Je hoeft geen heel spannende dingen doen, in je eentje een film kijken, een boek lezen, kletsen met je ouders is ook al super fijn en zo leer je jezelf ook wat meer kennen. Het is belangrijk dat je goed alleen kunt zijn.

Dit gaat heel tegenstrijdig klinken met de algemeen aanvaarde adviezen over communicatie, haha, maar probeer wat minder open naar hem toe te zijn over wanneer je jaloers bent. Stel hij heeft een avond vrij en hij besluit die door te brengen met vrienden (wat gewoon moet kunnen) en jij bent jaloers: wat heeft het voor zin om jouw jaloezie te uiten? Het verzadigt alleen je eigen behoefte om te laten merken dat je het niet leuk vindt, maar daarmee verpest je wel zijn humeur, jouw eigen humeur als je beseft dat hij nog steeds naar zijn vrienden gaat en verandert het niets aan de situatie dat hij niet naar jou komt (integendeel). Slik het in, niets is zo vervelend als een partner die je dingen niet gunt. Je hoeft niet over the top te reageren, maar een ‘leuk, veel plezier’ kan er toch wel van af? Probeer hier aan te werken. Uiteindelijk ga je zien dat je het helemaal niet erg meer vindt als hij weg is en dat jullie beiden veel meer gaan genieten van het bij elkaar zijn.

Ik doe eigenlijk nog steeds dezelfde dingen als ik deed voordat ik met mijn vriend was, ik heb alleen veel meer tijd dan eerst waardoor relatief minder doe.
Ik probeer de laatste tijd meer met vriendinnen te doen maar zij zijn momenteel bijna allemaal op vakantie en ze hebben het vaak druk met hun studie. Ik spreek dan denk ik twee keer in een week iets met vrienden af, misschien drie keer, maar de helft van de tijd is mijn vriend er ook (als we uitgaan met de vriendengroep). Als mijn vriend erbij is is het natuurlijk ook moeilijk niet met hem te zijn…
Ik zie mijn vriend al niet super erg vaak, dus tijdens het uitgaan kunnen we juist weer even samenzijn.

Ik zou wel graag een nieuwe hobby willen beginnen of bij een vereniging willen gaan, ik weet alleen niet wat ik wil gaan doen en hoe ik daarmee ga beginnen. Ik dacht eraan om misschien te gaan sporten of iets in die richting, maar eigenlijk is dat ook weer totaal niks voor mij.

Hier kwam ik dus ook achter, maar iets te laat. en inderdaad een beetje tegenstrijdig hahah
Ik probeer het niet meer te doen, ik doe het sinds kort ook niet meer, maar volgens mij heeft dit toch wel iets met onze relatie gedaan, ik probeer het nu dan ook recht te zetten.
Ik ben er namelijk denk ik iets te ver in gegaan en daar heb ik ook wel spijt van. Ik had hem helemaal niet moeten lastigvallen met het feit dat ik jaloers was (hoewel ik dat dan nooit letterlijk zij) terwijl hij met vrienden iets was doen.
Erg stom van me, ik heb hem daardoor waarschijnlijk soms schuldig laten voelen terwijl hij niks mis deed.

Ik weet alleen ook gewoon niet goed hoe ik dit kan rechtzetten, volgens mij is hij me hierdoor ook een beetje vervelend gaan vinden. -andersom zou ik het ook wel vervelend vinden-

Ik dacht eerst ook dat sporten niets voor mij was, maar kan er tegenwoordig toch wel heel erg van genieten. Dit is dan wel iets wat ik alleen doe, maar ik voel me altijd een stuk beter als ik een uurtje gezwommen heb. Zoek iets wat bij je past (wil je iets sociaals doen, of sport je liever alleen, etc) en probeer het eens uit (vaak zijn eerste trainingen, lessen/maanden voor de sportschool gratis/goedkoper).
Een vereniging zou je kunnen vinden door te googelen op interesses en wat daarvan in de buurt is.
En verder, probeer vrienden buiten de vriendengroep die je met je vriend deelt om te maken. Dat is lastiger gedaan dan gezegd natuurlijk, maar lukt misschien via een sport, een vereniging of via school/werk door gewoon eens met mensen af te spreken die je regelmatig spreekt maar misschien nog niet echt als vrienden beschouwt.
En anders kun je misschien (nog) een baantje zoeken - dat levert geld op, met een beetje geluk leuke collega’s én je hebt tijd vaststaan dat je wat moet doen en niet met je vriend bezig bent.

Verder is het denk ik inderdaad belangrijk om niet te veel aan je vriend te laten merken van je jaloezie. Maar het is ook belangrijk om wel tijd met z’n tweeën door te brengen denk ik, als je elkaar alleen ziet tijdens het uitgaan krijg je ook veel meer de neiging om aan elkaar te hangen denk ik dan wanneer je een weekend daarvoor bv nog eens een dag met hem alleen hebt doorgebracht. (Al weet ik niet hoe dit in jullie relatie zit).

Je kan toch een sport proberen? Als het toch niets voor je blijkt te zijn, kan je dat ook vrijwel meteen weer opgeven.

Verder denk ik echt dat het belangrijk is om je eigen dingen in te plannen, en die niet aan de kant te zetten voor hem. Mijn ex was ook zo, en dat vond ik super irritant en was een van mijn redenen dat mijn gevoel minder werd…