Mijn broer

Ik weet niet of dit hier thuis hoort, maar goed.

Ik heb een stiefbroer van 25 jaar oud waarmee ik het heel goed kan vinden. Ik woon nu al 10 jaar in een ander gezin samen met mijn moeder en vanaf dag 1 waren wij al dikke vrienden. Ongeveer een jaar geleden werd hij depressief omdat hij 2 banen heeft, en een vriendin. Doordat hij dus depressief was/is, zie ik hem steeds meer achteruit gaan wat mij echt enorm veel pijn doet. Hij is niet meer zo vrolijk als eerst en vaak ondernam hij veel dingen, maar nu is dat niet meer zo… Ik wil hem heel graag helpen, maar ik zou niet weten hoe. Altijd zit hij sip aan tafel en hij moet ook vaak huilen waardoor ik ook meteen de tranen in me ogen krijg. Ik vind het vreselijk om mijn stiefbroer zo te zien…

Heeft iemand tips hoe ik hem misschien een beetje kan helpen uit zijn depressie? En hoe kan ik hier het beste zelf mee omgaan?

xxx

Waarom heeft hij twee banen? Hij woont nog thuis, dus dat scheelt al een hoop. Is hij niet blij met z’n relatie?

Mijn stiefvader heeft een eigen bedrijf, dus mijn broer werkt daar ook. En dan heeft hij nog zijn eigen baan als meubelmaker. Hij is superblij met zijn relatie, maar ik denk dat hij niet weet hoe hij met druk om moet gaan, geen idee.

Kan hij niet gewoon een van de twee banen opzeggen?

Dan zou hij veel te weinig verdienen, en mijn stiefvader kan zijn bedrijf niet in z’n eentje runnen.

^Als dat kon had hij dat misschien wel al gedaan

Moeilijk zeg, misschien is professionele hulp een idee?

Ik denk dat professionele hulp inderdaad het beste is. En verder: praat erover!

Nja idd, maar misschien vond hij het lullig om bijvoorbeeld bij z’n vaders bedrijf weg te gaan.
Maar als ik het goed begrijp helpt hij je vader om dat bedrijf te runnen, naast een andere fulltime baan? Ik vind dat zijn vader dit niet echt kan maken (je stiefbroer voelt zich verplicht te blijven anders gaat de zaak failliet, maar hij gaat er wel aan onderdoor), kan die niet iemand anders vinden die er kan komen werken ipv zijn zoon?

Maar hij heeft zelf ook dat geld nodig, hij doet het niet alleen omdat anders die zaak failliet gaat, hij heeft dat geld nodig

Gewoon wat leuks met hem doen, en vooral zorgen dat hij de deur uit komt. Want van thuis zitten wordt je ook depri. En aangezien hij het zo druk heeft, zorgen dat als je iets gaat doen het niet te veel van zijn tijd kost, maar hij toch een leuke avond heeft.

Maar hoeveel werkt hij dan bij zijn andere werk? Want zoals je het zegt werkt hij meer dan gewoon fulltime, en ik vind het raar dat iemand die thuis woont (ik neem aan dat hij geen kostgeld betaalt) dan niet rond kan komen.

Inderdaad, een keer een dagje uit plannen zodat hij zijn gedachten even op 0 kan zetten. Laat hem iets kiezen wat hij leuk vindt (ken zijn interesses niet, maar iets van autotuning, museum, efteling iets in die richting)
En anders moet hij misschien toch een keer met iemand gaan praten die daar zijn/haar beroep van heeft gemaakt.
Succes iig!

Hij moet ervoor zorgen dat hij genoeg tijd voor zichzelf heeft, én zijn vriendin. Werken, werken en nog eens werken, is niet leuk… tenzij je een hele leuke baan hebt.
Mijn baan is niet vervelend, maar ik ben iedere dag weer blij als de klok 5 uur slaat. En jouw broer heeft 2 banen… Ik kan me best voorstellen dat hij het zwaar heeft. Hij kan wel op zoek gaan naar professionele hulp, maar de vraag is of hij hiermee écht geholpen is.