Mijn broer met een geestelijke beperking

Ik heb een probleem met mijn broer, hij is nu 17 en heeft downsyndroom en autisme.
Hierdoor heeft hij zo ongeveeer het verstand van een kind van 3/4 jaar oud.
Nou dat is niet mijn probleem, maar het probleem is dus dat hij mij aan staart.
Niet in mijn gezicht maar naar mijn borsten, daar kan hij niks aan doen.
maar ik hoopte dat iemand misschien een idee heeft hoe ik hier mee om kan gaan.
Ik heb hier echt met mijn ouders over gepraat maar ze kunnen niet meer doen dan wat ze al doen ; zeggen dat hij moet ophouden.
Nou dat werkt meestal wel, maar ikhoop dat jullie snappen dat ik er gek van wordt dat iedere keer als ik bij hem in dezelfde ruimte ben, hij me ‘daar’ aanstaart.
In het begin was het nog veel erger, dan ging hij gewoon vragen of ik een bh aan heb.( niet een ramp maar als je in een restaurant zit is dat niet iets dat iedereen hoeft te horen =/ )
En omdat hij nou eenmaal geestelijk beperkt is kan hij zich niet bedenken dat dat niet hoort, en wij kunnen hem dat hem dus ook niet uitleggen.

Mijn ouders hebben wel gezegt dat ik het moet negeren en dat probeer ik ook.
maar als ik soms om half 5 thuis kom, dood moe ben van vanalles e nog wat.
Ik zo aan mijn huiswerk moet en gezeik op school heb, kan je wel snappen dat ik echt niet altijd het gedult heb om hem rustig te zeggen dat hij moet stoppen of om hem gewoon te negeren.

Nou nogmaals even duidelijk mijn vraag : hebben jullie misschien ideeën hoe ik hier beter mee om kan gaan?sorry voor me lange verhaal maar ik wilde dat het even duidelijk is =P

Hmm, dat is wel irritant ja,
ik heb geen idee wat je kan doen.
Upje voor jou

Kan je thuis niet een hele dikke trui aan doen?
Het is geen oplossing maar zo valt er wel weinig te zien.

@ MisSeanx, dankje voor je up

@ E_kid , dankje voor je reactie maar dat werkt dus ook niet, juist omdat het niet duidelijk is gaat tie nóg meer kijken

Mijn neef heeft ook down en autisme.
Ook ik heb wel eens hetzelfde probleem,maar het is moeilijk om het te veranderen.

Dus beschouw dit maar als een UP!
(suc6 nog!)

Dat is wel vervelend ja. Wat jij zei, dat hij het verstand van een 4jarig kind heeft zou ik het uitleggen dat hetniet mag hoe je dat ook doet aan een 4jarig kind. Nja misschien dat het helpt, ik hoop het voor je :wink:

dankje iedereen voor jullie reacties! ik zal gewoon maar blijven proberen het beste ervan te maken =/

Je zal gewoon tegen hem kunnen zeggen dat je het niet leuk vind, en dat gewoon steeds weer op een aardige manier. Hopelijk begrijpt hij het!:slight_smile:

Woont ie nog steeds thuis?

In ieder geval; ik zou gewoon proberen te vragen of hij ermee op wilt houden, omdat je liever hebt dat hij naar jouw gezicht kijkt omdat je zijn kleur ogen zo mooi vindt (oid).
Dus als hij dan (nadat je dat tegen hem hebt gezegt) kijkt, zeg je: ‘laat me je ogen eens zien? *als hij naar je kijkt* Ja, dat is veel beter zo!’
Ik weet dat hij autistisch is e.d, maar als je er op een leuke kinderlijke manier mee om gaat zou het best wel eens kunnen werken.
Het is ook niet dat ik niet weet waar ik over praat (nja, ik heb dit nog nooit gehad oid), want m’n ma werkt met gehandicapten (en ik ben vaak mee geweest), mijn zwager heeft een half-broertje met down-syndroom en ik heb zelf een zwaar geestelijk gehandicapte broer.

dankje voor jullie reacties !
ik zal heel erg me best doen, en kijken of dit werkt =)

@ LianePiano , ja hij woont nog steeds thuis, meestal gaat hij wel naar een logeerhuis op dinsdag en soms in het weekend.
verder gaat hij overdag op werkdagen van 9 tot ong. half 4 naar dagopvang.
me ouders zouden het niet aan kunnen als hij altijd thuis zou zijn.ik ook niet

Ohja, dan gaat ie natuurlijk naar dagbesteding. Heeft ie geen pgb’er?

nee =/