Mijn beste vriendin zit in een 'eigen wereld'

Hoi meiden.

Ik heb een beste vriendin waar ik al mee sinds de eerste klas mee bevriend mee ben, we zitten nu in de 4e klas examenjaar. In de 1e en de 2e zaten we bij elkaar in de klas totdat we uit elkaar werden gehaald door de school zonder reden. We waren/zijn allebei een beetje apart, in de 2e waren we allebei heel depressief of teminste als de ene heel erg down was was die andere het gelijk ook. We voelden elkaar aan en pasten ons aan aan het humeur van diegene. Sinds we uitelkaar zijn gehaald door school zie ik haar dus maar een paar keer in de week in een klas, we zitten wel bij elkaar in de pauze’s enz. Maar mijn vriendin is een beetje apart, ze heeft een soort eigen wereld vertelde ze me vorige week. Vorige week ging het uit met haar vriendje waar ze zielsveel van hield. Ik ging haar natuurlijk troosten en toen vertelde ze tegen mij dat ze soms niet weet waar ze is en dat ze zich gewoon soms afsluit van de wereld en in haar hoofd zit. Ze heeft geen vriendinnen in haar klas, naja 2 meiden waar wij vroeger mee bevriend waren maar die trekken alleen met z’n 2en op. Ik wil mijn vriendin graag helpen maar ik weet niet hoe. Ik vind dit heel moeilijk om uit te leggen. Van klas veranderen heeft natuurlijk geen nut meer want we hebben nog maar 3 maanden school. Ze heeft het ook vaak over dat ze zich helemaal niet op haar gemak voelt in haar klas. Hier kan ik niks aan doen want ik zit in een anderen klas.
Hoe kan ik haar helpen om haar op haar gemak te laten voelen in de klas en haar uit die ‘wereld’ te halen? Want ze moet natuurlijk haar examens wel halen!

sorry als dit een beetje doorelkaar en vaag is uitgelegd maar het is nogal best wel moeilijk om uit te leggen omdat ik het zelf ook half niet snap.

Up.

Ik denk dat jij daar niet zo veel aan kan doen, want je zit niet bij haar in de klas…

Wow, wat zwaar…
Ik zou er zoveel mogelijk met haar erover praten, en vooral vragen waarom het voor haar ‘nodig’ is om in haar wereld te kruipen… is de echte wereld voor haar te zwaar? Misschien kun je ook een beetje proberen haar focus op de leuke dingen van het echte leven te leggen… door leuke dingen met haar te doen.
Ook zal ik haar ouders inlichten als ik jou was. Ik denk dat je zelf niet veel meer kunt doen als haar steunen en opvangen als vriendin.Haar ouders kunnen haar echt ‘regels’ geven zeg maar, en wonen ook met haar samen.
Ook is het misschien slim om iemand op school in te lichten. Een mentor of vertrouwenspersoon? Weet je misschien ook of ze hierdoor problemen met haar examens krijgt? Dan kun je ook daarover de school inlichten.
Die twee meiden klinken niet erg aardig zoals ze nu beschrijft… maar als je toch het idee hebt dat ze kunnen helpen, bespreek dan ook met hen dat je het idee hebt dat het niet goed met je vriendin gaat. Je hoeft natuurlijk niet alles te vertellen, maar je kunt ze wel op de hoogte stellen zodat ze een beetje meer op haar kunnen letten?
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dit is wel wat ik zou doen… :hugs:

De Hunger Games zijn echt super! Sorry, heeft er niks mee te maken maar ik werd even zwaar afgeleid door je pf van Katniss :flushed:

^ Haar ouders weten wel dat ze een ‘apart’ meisje is, maar ik heb dit liever niet weetje want misschien wilt ze dat helemaal niet dat ik dat vertel want ze moet wel zegmaar naar een soort pyshioloog (Hoe je dat ook mag schrijven). Maar daar heeft ze niks aan want het is een andere soort een hele aparte.
Ik weet niet of ze hier problemen mee gaat krijgen met school, ze gaat wel goed met school enz maar ik maak me nog steeds erge zorgen!
Oh en met die 2 meiden dat kan ik niet doen, want wij 4en hebben nogal een ‘verleden’. We waren eerst namelijk een hecht groepje en toen kwam er wat heftigs tussenin en sinds eind 2e praten we niet meer echt.

Als ik jou was, zou ik meteen met haar ouders overleggen hoe je haar het best kan helpen, ik bedoel ze zit er toch heel erg mee? Misschien is het best wel ernstig en heeft ze een psychische stoornis, maar hoe dan, overleg met haar ouders zou ik zeggen.

ik zou haar gewoon steunen totdat dit schooljaar is afgelopen, gaan jullie volgend jaar naar weer naar andere klassen?

We gaan naar een hele andere school. Zij blijft hier in de stad waar we wonen en ik ga naar Zaandam of Hoofddorp… Daarom maak ik me nog meer zorgen. Omdat ik er volgend jaar niet meer elke dag ga zien, en ze gaat ook alleen naar die nieuwe school.

oew lastige situatie, ik zou het wel aan haar ouders vertellen.

Maar weetje ik weet niet of dat zo slim is, stel ze wilt dat absoluut niet, ik weet dit bijna zeker. Ik wil haar helpen maar ik wil niks tegen haar zin doen.

Maar stel dat het goed mis is hè, dat ze een mentale stoornis heeft of zo. (Dit bedoel ik niet kleinerend, daar heb ik zelf ook ervaring mee.) Dan gaat zij hier zelf niet over beginnen. Ze snapt misschien niet (meer) wat er aan de hand is. Dat van in je eigen wereld leven herken ik heel erg, en op een geven moment wist ik niet meer wat echt was en wat niet. Ik wist niet meer wat ik voelde of hoe ik ergens op moest reageren.
Stap naar haar ouders, laat iemand inschatten hoe ernstig de situatie is en ga naar haar huisarts.