Mijn beste vriendin snijdt zichzelf, what to do?

Heeee meiden,
ik weet niet of hier al een topic over is maar ik heb gewoon jullie hulp nodig.
Laatst met gym ben ik erachter gekomen dat mijn beste vriendin zichzelf snijdt. Ze had een doodskopje in haar boven been gegrift en hetzelfde doodskopje zat ook op haar arm. Ook zag ik dat ze verdacht veel sneetjes op haar pols had. Toen ik haar er naar vroeg, ontkende ze …
Later heeft ze het me wel eerlijk verteld. Maar wat moet ik doen? Ik wil niet dat ze doorgaat, wat op zich best logisch is. Ik mag er ook absoluut niet met anderen over praten.
Heeft een van jullie ervaring met zo’n gebeurtenis? Hebben jullie tips? Wat ik moet doen?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Kuss, Charli

Het allerbelangrijkste: Wees er voor haar, probeer er over te praten ook al wil ze dit in eerste instantie niet. Laat haar weten dat je echt interesse toont en openstaat voor haar problemen, misschien stelt zij zich dan meer open en vertelt ze je wat haar precies dwars zit. Ingrijpen is natuurlijk lastig, mijn beste vriendin snijdt zich ook regelmatig en ik weet dat ze het verzwijgt voor haar ouders. Als ik het zou vertellen maakt het haar situatie niet beter denk ik maar zo, snijden is psychisch en ze moet ook stoppen uit zichzelf. Weet je wat er speelt bij je vriendin, is ze depressief?

Bedankt voor de tip! Ze vertelde me dat ze niet echt blij met haar lichaam is, maar ook dat ze thuis heel erg ruzie heeft en totaal geen aandacht krijgt.

haar vertellen dat ze je alles kwijt kan, dat je er altijd bent. inderdaad niet vertellen aan haar ouders, je mentor of wie dan ook, dat maakt het voor haar erger. jij kunt er niks aan doen om haar te laten stoppen, maar je kan wel voorstellen dat ze met een vertrouwenspersoon gaat praten, of dat jij dan met haar meegaat als ze niet alleen wilt?

Wat hierboven al is gezegd. Wees er voor haar, laat merken/ zien dat je er echt voor haar bent. Wat ik nog wel wil zeggen, is dat je haar niet moet dwingen om te stoppen. ‘Ik wil dat je dan gestopt bent, want anders ga ik. … doen’, dat werkt namelijk averechts. Je mag best je zorgen over haar uitspreken, dat geeft aan dat je echt om haar geeft. Geef haar advies dat ze met een vertrouwenspersoon gaat praten, of dat jullie samen gaan. Je kan wel zeggen dat je het niet verder vertelt, maar jullie kunnen er niet alleen mee blijven lopen, dat is voor jullie beide een grote last.
Oh en nog een: ga haar ook niet controleren of ze zich weer heeft gesneden, ook dit werkt averechts. Geef haar ruimte en vertrouwen om te vertellen wat en wanneer ze wil. Eventueel kan je met haar kijken naar alternatieven voor het snijden (als ze hiervoor open staat, anders houdt het op). Dat hielp mij heel erg.

Succes en sterkte ermee!

Problemen thuis dus en een laag zelfbeeld, heel vervelend. Inderdaad aanbieden om een contactpersoon te zoeken was ik nog vergeten te zeggen, dit heeft mijn vriendin uiteindelijk ook geholpen hoe eng dit ook was. Hulp van volwassenen op dit vlak biedt uiteindelijk echt steun, kan namelijk ook geheimgehouden worden haar ouders etc.

Ik zou haar inderdaad echt heel erg aanbevelen om naar een vertrouwenspersoon op school te gaan. Wanneer ze zo in haar eigen schulp gekeerd zit en het aan niemand wil vertellen wordt het ook niet snel beter. Het beste is dat ze er zo snel mogelijk over gaat praten. Bovendien zou ik er inderdaad heel erg voor haar zijn en haar echt het gevoel geven dat ze er niet alleen voor staat en dat er ook nog genoeg leuke dingen zijn.