Mijn beste vriendin snijdt zich...

Hoi :slightly_smiling_face:
Laatst liet mijn vriendin haar eerste 2 sneeƫn zien op haar arm. Ik heb natuurlijk met haar gepraat en haar geholpen, maar ook gezegd dat ze met iemand (volwassene) hier over moet praten, en dat snijden niets oplost.
Haar ouders zijn gescheiden en haar stiefvader is verschrikkelijk, haar moeder huilt 24/7 op de bank etc.
Nu wil ze alleen geen gesprekken met leraren (heeft ze trouwens een jaar geleden al gehad) en voorderest kan ze niet bij haar ouders terecht.
En wat zijn de gevolgen van snijden?
PS: Ik woon in Duitsland, sinds een jaar dus mijn duits is nog niet zo goed en ik kan haar ook niet met Alles helpenā€¦

Goed dat je met haar hebt gepraat en goed van haar dat ze de stap heeft gezet om er in ieder geval met jou over te praten!!
Laat haar in ieder geval weten dat je er altijd voor der bent en haar niet veroordeelt omdat ze zichzelf snijdt.
Ik kan me voorstellen dat de taalbarriĆØre het extra moeilijk maakt voor je om het er met haar over te hebben. Maar hulp van een volwassen iemand die haar echt kan helpen is een goed idee!
Dat ze niet met een leraar wil spreken die haar lesgeeft (wat ik me heel goed kan voorstellen) dan kan ze misschien met de vertrouwenspersoon op school praten. Die heeft hier ook meer ervaring mee. Een andere optie is om naar de huisarts te gaan, deze kan haar dan doorverwijzen naar een psycholoog. aangezien ze het thuis ook wel moeilijk heeft is het misschien wel fijn voor haar om het daar met iemand erover te hebben die erbuiten staat.
Biedt haar anders aan om samen naar iemand toe te gaan! Dat verlicht wellicht de drempel.
Heel veel succes en sterkte voor jou en je vriendin!!
(Sorry voor de onlogische/kromme zinnen)

Misschien kunnen ze je in het algemene automutilatie topic nog wel verder wat helpen of is het fijn om daar je zorgen over haar te delen.

Ik denk dat het enige dat je kan doen is haar steunen, en helpen in moeilijke tijden.

Dit.
En een tip is om haar niet negatief af te katten over het snijden. Opmerkingen als: ā€˜Oh wat stom! Wat doe je nou jezelf aan?ā€™ helpen echt niet (ik spreek uit ervaring).
Voor de rest vind ik het echt goed dat je zo je best wilt doen voor je vriendin! :slightly_smiling_face:

Hier zijn al topics over, daar staan ook tips in over wat je kunt doen.
Misschien moet je daar even naar kijken?

Heel erg bedankt!
Ze is vroeger al eens naar een psycholoog geweest (in verband met de scheiding van haar ouders) en daar heeft ze slechte ervaringen mee, dus wil ze dat ook niet. En eigenlijk is ze op tegen om Ć¼berhaupt op school hulp te zoeken (Van leraren maar ook van vertrouwingspersonen, omdat die vaak een leraar zijn. Ze vind dat leraren zich erbuiten moeten houden.) Toen een lerares ook vroeg hoe het met haar ging en een gesprek met haar voerde zei ze dat er niets was etc. en ik heb haar beloofd het niemand te zeggen, en ik weet niet of ze me het zou vergeven als ik voor haar hulp zoek.

Ik denk trouwens ook dat ze anorexia gedachten heeft. Ze is ondergewicht en eet op school niets, geen ontbijt en geen avondeten (alleen middageten, dat hier in duitsland wel warm is.) En wat ook echt niet gezond is. Ze vertelde me ook dat ze dat doet om dunner te worden, maar meer kreeg ik niet uit haar.

Bedankt dat jullie me helpen :grinning:

Als ze Ć©cht gevaarlijk wordt voor zichzelf (zwaar ondergewicht waaraan ze kan overlijden, suĆÆcidaal) zou ik wel hulp voor haar gaan zoeken, maar anders zou ik het niet doen. Zelf zou ik dat echt verschrikkelijk vinden en ik denk dat voor haar de drempel om iemand daarna nog iets over het snijden/andere problemen te vertellen alleen maar groter wordt aangezien haar vertrouwen dan wellicht beschadigd is. Maar hier kijkt iedereen misschien anders naar.
Vervelend dat ze een slechte ervaring heeft met een psycholoog. Misschien klikte het niet goed tussen haar en die psycholoog en heeft ze wel wat aan iemand anders. Probeer haar nog es aan te sporen om dat nog eens te proberen, enkel proberen en als ze het niet fijn vindt kan ze natuurlijk ermee stoppen.
Ben er vooral gewoon voor haar, vraag af en toe hoe het met haar gaat, daar kan ze al heel veel steun aan hebben!