Mijn beste vriendin en haar leugens

Dit is mijn verhaal.
Vorige week ging ik op kamp, zonder mijn beste vriendin.
Dat weekend was er een festival waar zij heen zou gaan samen met andere vriendinnen. Nu ik terug ben vroeg ik hoe het was en vertelde zij een heel gedetailleerd verhaal. Maar gisteren avond ging ik op café met een andere vriendin die ook op dat festival was geweest en vroeg haar haar verhaal. Nu blijkt dat ze helemaal niet op dat festival is geweest… Want die andere vriendinnen hadden haar ticket en hadden op haar gewacht toen ze een sms stuurde dat ze niet kon komen.
Maar ik wist al dat er iets fout was aan haar verhaal want de vriendin waar ze zogezegd bleef slapen (tweedaags-festival)is op vakantie, toen ze haar verhaal deed viel het me niet op maar nu vallen puzzelstukjes samen…
Het ergste is dan ook dat ze normaal voor een week naar Frankrijk zou gaan met mij en mijn ouders en nu mag ze plots niet meer van haar ma, ook is haar fiets zogezegd kapot omdat ze in de berm reed na het festival.
Ik weet niet meer wat ik moet geloven…

vanavond zie ik haar weer en ik ben van plan haar uit te vragen, te confronteren met haar leugens als ze zelf niet bekent en op te stappen als ze de waarheid niet wilt vertellen en daarna alsnog opstappen?
ik weet het niet zo goed, wat zouden jullie doen?
hebben jullie al zoiets gelijkaardig meegemaakt?
of hebben jullie tips?

Ik zou niet gelijk zo hard reageren als je niet weet wat er aan de hand is. Zeg gewoon dat je weet dat ze heeft gelogen, vraag haar waarom ze dit heeft gedaan, maar word niet gelijk boos.

Ik had een vriendin die ook veel loog. Later bleek dat ze borderline had en loog om haar onzekerheid te verbergen.

misschien heeft je vriendin wel een rede waarom ze liegt?
ik zou gewoon met haar gaan praten en proberen er achter te komen waarom ze liegt.

Gewoon zeggen dat je het vreemd vind dat die ene vriendin zei dat ze er helemaal niet is geweest enzo, niet aanvallend.

Ik zou niet meteen boos worden ofzo, gewoon rustig vragen waarom ze liegt. Dan geef je haar namelijk ook de kans om het uit te leggen als ze een goede rede heeft.

Gewoon met dr praten en het goed uitleggen dat je ermee zit enzo.

Mee eens.

Misschien is er bij haar privé wel iets aan de hand waar ze liever niet over praat en dat ze daarom dingen verzint, zodat ze het er niet over hoeft te hebben. Je weet het niet.

Ik wist niet dat veel liegen samengaat met borderline. Nu ik dat weet, vallen wat puzzelstukjes op hun plek.

Niet alleen borderline, je hebt ook mensen die gewoon pathologische leugenaars zijn. Ze beginnen met één leugen en moeten dan enorm veel leugens erbij vertellen om ervoor te zorgen dat alles nog op zijn plaats blijft vallen. Natuurlijk hoe meer leugens, hoe moeilijker dat wordt.

Ik denk niet dat de leugens van jouw vriendin te maken hebben met borderline, want dan zou ze leugens vertellen die haar leven mooier zouden maken en zou ze bv. geen dingen afzeggen.

Misschien is er een probleem in de familie waardoor ze niet kon gaan.

Vraag wat er gebeurt. Niet té hard, maar ook niet té soft, want leugens zijn niet echt vriend-achtig…?

Waarom geven de mensen de schuld aan borderline?
Niet iedereen heeft dat, misschien wilt ze alleen aandacht weet jij veel.

Ze zegt dat alleen maar om aan te geven dat je voorzichtig moet zijn met mensen al te hard te confronteren. Je weet nooit wat erachter zit en de gevolgen die je kan aanrichten door mensen te rap te veroordelen wegens het ‘willen van aandacht’

Ik heb ook een ‘ex’ vriendin gehad die loog. Alleen bij haar werd het van kwaad tot erger. Op een gegeven moment als ik dan bijvoorbeeld vroeg: ‘alles goed’ en ze zei ja was het bij mij al zo ver dat ik dat ook al niet meer geloofde.

Ik heb haar er ook mee geconfronteerd, alleen ze ontkende het. Ik wou haar helpen om er vanaf te komen. Er bestaan namelijk ook een aantal ziektes. Maar ze wou niet geholpen worden en ik kon geen vriendin van haar zijn als ze altijd loog over alles. Dus heb ik de vriendschap verbroken.

Overigens kwam ik er op dezelfde manier achter zoals jij. Zij vertelde mij dan een verhaal en dan zei ik daar iets over tegen mijn andere vriendin die ook met haar omging en die zei dan huh nee? dat is helemaal niet zo of iets dergelijks.

Aan het begin liet ik het nog gaan, dacht iedereen verdraaid wel is iets. Maar toen begon mijn andere vriendin het ook op te vallen en zijn we haar er mee gaan confronteren.

Doet jou vriendin het al langer? Of is dit de eerste keer?

Ze heeft ADD (wat niet gepaard gaat met liegen ) en heeft dus ook meerdere gesprekken gehad met psychologen die niets anders vaststelden dus ik denk niet dat ze borderline heeft. (behalve als ze daarover liegt… :/)

Ja, dat weet ik. Maar ik ken iemand die borderline heeft en die liegt heel wat. Maar dat betekent nog niet meteen dat 't komt doordat ie borderline heeft, misschien is ie wel een pathologische leugenaar idd.

ik zou haar er wel mee confronteren.
anders blijf jij er mee zitten dat ze tegen je heeft gelogen,
maar zij waarschijnlijk ook.

Soms heb ik wel een gevoel dat ze liegt maar echt bewijzen zoals bij dit verhaal had ik eerder niet, dus ook geen reden om haar te wantrouwen…
Eerder verteld ze een verhaal en zegt ze 5 min later “grapje”, één keer maakte ze me wijs dat ze ging verhuizen, achteraf kon ik er mee lachen, maar ik vond het wel raar… Dan lijkt het wel of ze me test of zichzelf, hoe goed ze kan liegen of hoe goedgelovig ik ben?

Ik zou haar er wel mee confronteren en zeggen dat je het niet zo tof vindt.