Mijn beste vriend

Ik heb/had een beste vriend voor 4 jaar. Maar sinds hij zijn vriendin heeft heeft hij mij en andere vriendin compleet verwaarloost.
Dit is nu al langer dan een jaar zo.

Nu had ik eens een goed gesprek met hem omdat hij weer een feestje afzegde voor haar. Het ligt nogal gecompliceerd. Hij wordt uitgenodigd voor een feestje, hij wil niet zonder zijn vriendin dus mensen vragen ‘komt je vriendin ook mee?’. Allemaal prima zou je denken.
Maar goed dan gaat zij zeggen dat ze niet steeds via hem uitgenodigd wil worden omdat ze zich dan een aanhangsel voelt. (Hoe kunnen we haar persoonlijk uitnodigen als zij nooit ergens mee naartoe gaat?!) en dat ze mensenvrees heeft (Wat niet waar is, en dat is gewoon echt niet waar.) En dan verplicht ze hem om niet te gaan! Het was zelfs zo erg dat ze hem bijna verbood naar zijn eigen verjaardag te gaan die we samen met een hoop mensen zouden vieren! Hij is dus compleet gebrainwashed door haar.

Omdat ik degene in onze vriendengroep ben die het minst op zijn mond gevallen is zei ik dus tegen hem dat ik dit niet normaal vond. Hij vertelde mij toen dat wij hem gewoon niet meer interesseren en dat hij liever met andere mensen om gaat. Zij heeft op hem ingepraat en hij gaat nu alleen nog maar met haar vrienden om.

Oke, ik weet niet of ik echt om advies vraag. Maar als je het hebt natuurlijk graag. Ik denk dat ik vooral gewoon even verdrietig ben. Je aller aller beste vriend na 4 jaar ineens kwijt raken is gewoon kut. Zelfs als iedereen zegt dat hij je niet verdient en dat het wel weer goed komt.

Ben ik eens wanhopig, gaat niemand reageren :’)

Ik zou als ik jou was hem laten vallen.
want straks als het uit is met dat meisje, heeft die je wel weer nodig.
& zei moet haar mond houden, want zei weet totaal niet hoe jij bent,
& dus hoe de situatie ligt.

Je kan nu misschien wel voor hem vechten, maar als zijn vriendin hem al helemaal heeft omgepraat en hij glashard tegen je heeft gezegt dat hij niet meer met je wilt omgaan, heeft het dan eigenlijk wel nut?
Het is moeilijk om iemand te laten gaan en het is ook niet normaal na 4 jaar je beste vriend te zijn, maar als hij er opeens geen zin meer in heeft, dan kan je hem misschien beter laten gaan, hoe moeilijk het ook is.

Je kan ook een keer met beiden gaan pratenn
met hem en zijn vriendin…
kijken wat zij zegt.

Pff, ja dat is best wel kut om het maar zo te zeggen. Ik weet niet zo heel goed wat je eraan kunt doen eigenlijk… Heeft hij al lang met die vriendin (die 4 jaar al?)? Want misschien als het in het begin is, dat hij dan veel bij haar wil zijn. Maar ik denk het eigenlijk niet -dat het zo zit-, omdat je het al over 4 jaar hebt… Denk niet dat je hiet wat aan hebt, iig succes ermee. Misschien moet je het gewoon even laten en meer met je andere vrienden omgaan, misschien ziet hij dan wel in dat het bij jullie gewoon veel leuker is!

Jammer is dat he… dat goede vriendschappen vaak verstoord worden door relaties.

Wat je kunt doen is hem vragen een keer wat met een aantal mensen wat te gaan doen. Gewoon gezellig, zoals vroeger. Vertel hem nog eens, zonder hem aan te vallen, dat je hem mist en het jammer vind dat het zo gegaan is. Maak er gewoon iets gezelligs van. Je kan ook met zn tweeën iets gaan doen, maar misschien dat je dan aanleiding geeft tot jaloezie.
Geeft hij dan nog geen reactie, dan is het enige wat je kunt doen hem te laten gaan. Soms, hoe jammer het ook is, groei je uit elkaar. Door omstandigheden of gewoon doordat je ouder wordt. Mensen veranderen nu eenmaal. Mijn ervaring is dat mensen vaak terug komen als de relatie uit is. Als hij zo diep in zn relatie zit dat hij iedereen verliest, zal hij vroeg, maar waarschijnlijk te laat merken dat hij iedereen om hem heen verloren heeft en niemand heeft om op terug te vallen. Dat merk je alleen bij momenten dat zijn vriendin er niet is, of als het definitief over is. En dan is het aan jou (en je vriendengroep!) om even geen sjoege te geven. Mocht het zover zijn dat hij zn excuses aanbiedt en zegt het anders te willen doen, reageer dan niet vol enthousiasme maar koel doen en zeggen dat je tijd nodig hebt om erover na te denken.

Misschien gaat het nooit uit, dat kan. Heb geen verwachtingen maar bereid je voor op allerlei situaties die zich voor kunnen doen. Wees niet iemand die op afroep beschikbaar is, om het zo maar even te zeggen. Het gaat er hier om dat hij moet zien wat hij kwijt is geraakt. Dan zie je vaak pas de echte waarde van, in dit geval, vriendschap :slightly_smiling_face:

Succes ermee!

Hij heeft al iets langer dan een jaar met haar. :frowning_face:

Hm, hij is dus niet meer echt een vriend.
Jullie zijn uit elkaar gegroeid. Zelfde als vriendinnen van de middelbare school uit 't oog verliezen.
Het is vervelend, maar laat hem met zn vriendinnetje op stap gaan.
Want hij verdient het niet echt dat jij achter hem aanloopt.
Vandaag of morgen klopt ie vanzelf weer aan.

Hoe weet je zeker dat ze geen mensenvrees heeft?
Want jij kan dat wel zeggen maar als ze dat echt heeft kan dat ook al veel uitmaken.

Omdat ik mensen ken die haar al jaren kennen. En ze in het begin wel mee naar feestjes ging en toen al zei dat ze mensenvrees had maar wel gewoon heel haar levensverhaal aan 10 verschillende voor haar onbekende mensen vertelde. Ze vaak naar concerten gaat en veel uit gaat. Dat doe je niet als je mensenvrees hebt.

Edit: En al had ze het wel. Dan hoeft ze hem niet te verplichten zijn vrienden niet meer te zien. Dat hij dan niet meer naar ieder feestje gaat snap ik, gewoon om solidair te zijn aan haar zou ik het zelfs goed vinden als hij dan af en toe thuis zou blijven. Maar helemaal niet meer met ons mogen omgaan? Gaat wat ver.

Ik had ooit zoiets met een goede vriendin. Op het moment dat je dit probleem onder ogen ziet, is het vaak al te ver om ooit nog terug te gaan… ik heb er mijn best voor gedaan, maar sommige dingen keren niet meer terug naar zoals het was.
Misschien als je wegvalt, ziet hij in wat hij mist [waarschijnlijk niet, dat gaat zo met mensen die verliefd worden en zich stom gaan gedragen] en komt het ooit weer goed…

Hmm had ik ook met een vriendin en ik heb het gewoon los gelaten uiteindelijk voel je je alleen maar beter door die persoon los te laten.

Nee ok, het is ook zeker niet goed dat zij zijn leven gaat overnemen en bepalen merja je moet wel weten dat mensenvrees steeds erger kan worden he, dus toen ze nog uit ging zal het dan ook wel niet zo erg zijn geweest maar nu zou het best kunnen zijn dat het haar echt tegenhoudt van naar feestjes gaan van andere (onbekende) mensen. En het kan zijn dat jou beste vriend haar daar heel erg goed in steunt door die feestjes te vermijden. Merja dan is dat nog niet goed want ze moet ervanaf komen en dat kan bijna alleen maar door juist naar feestjes te gaan. En ja als jou beste vriend moet hij tijd voor je kunnen maken, mét of zónder vriendin. Ik denk dat je dit beter tegen hem kunt vertellen, want misschien dringt het niet echt tot hem door dat jij hier zo erg mee zit. En als hij er vervolgens niks aan doet dan is hij helaas je vriendschap niet waard, ook niet als het ooit uit zou gaan met dat meisje.

Ik zou hem gewoon uitleggen dat je het echt erg vind dat je hem als allerbeste vriend kwijt raakt, en dat je niet boos op hem wilt zijn. Misschien kun je zeggen dat je het gewoon niet leuk vindt dat hij altijd voor zijn vriendin kiest, en zeg er misschien bij dat je dat ergens ook wel begrijpt (dat komt wat vriendelijker over zegmaar, dat je soort van begrip toont). Als je hem echt laat merken dat je er erg mee zit dringt het misschien beter tot hem door. Maar ik zou eigenlijk ook niet zo goed weten wat ik ermee zou doen. Succes ermee!

Misschien kan je een keer iets drinken met hem en zijn vriendin? Zodat zijn vriendin jou leert kennen en dus ziet dat je geen ‘bedreiging’ voor haar bent.

Lastig…
Probeer nog een keer met hem te praten, zeg hoe spijtig je het niet vindt dat jullie vriendschap van vier jaar nu in het water ligt en dat je graag opnieuw zou willen beginnen.

Mijn broer had een vriend die ook zo’n vriendin had. Hij mocht zelfs van haar niet meer naar de voetbal. Nu gaan ze waarschijnlijk trouwen en heeft die arme jongen geen leven meer.
Nja, moet hij maar niet zo onder de sloef liggen denk ik dan.
Ik hoop voor jou dat het bij hem nog niet zo serieus is dat ze ook daadwerkelijk zullen trouwen. Je hebt veel kans dat als het uit is hij idd wel naar je terug zal komen. Heb er dan gewoon begrip voor. Als je het hem dan vergeeft, zal jullie band wrs sterker dan ooit zijn.

Ik heb juist het ‘tegenovergestelde’ denk ik.
Sinds ik en mijn vriend samen zijn, heeft mijn vriend niet tot nauwelijks meer de behoefte om uit te gaan/weg te gaan met z’n vrienden. En ik ben niet zo’n feestbeest, dus stel ik ook niet vaak voor om met een hele groep weg te gaan. Hij mag van mij weg wanneer en met wie hij wil, maar hij wil het gewoonweg niet. Maar daar kijken z’n vrienden mij nu wel voor aan, omdat ze denken dat ik het hem verbiedt * stom *.

Maar even ONtopic: die voorstellen over samen met hem en die vriendin afspreken, is misschien nog niet zo’n slecht idee. Kan ze zien dat jij niks kwaad in zin hebt, want misschien voelt ze zich wel gewoon “bedreigd” door jou? En wil ze haar vriendje zo dicht mogelijk bij haar houden, zodat niemand haar relatie kapot kan maken. Laat zien dat het ook anders kan. Ik weet niet of jij het ziet zitten om eens met haar een gesprek aan te gaan?

Wat een trut die meid.