Mijn beste vriend is niet meer zichzelf.

hallo,
mijn beste vriend doet de laatste tijd heel raar. hij is niet meer zichzelf sinds zijn oma is overleden. hij had er een hele goede band mee en hij heeft het er heel moeilijk mee. ik heb altijd al gehad dat ik meteen aanvoel hoe iemand zich voelt. ik hoef maar bij hem in de beurt te zijn en ik weet het al als het niet goed met hem gaat. ik probeer ook altijd met hem te praten als het niet goed gaat, maar hij wil het niet. hij praat met niemand. ik wet niet wat ik moet doen want ik weet gewoon dat het echt niet goed gaat, het word steeds erger. ik heb he ook al gezegt dat hij met zijn ouders of opa zou kunnen praten en dat hij ook altijd bij mij terecht kan. telkens als ik met hem probeer te praten moet hij alleen maar huilen en loopt hij weg. ik wil echt iets voor hem doen, want het gaat gewoon niet meer goed. wat kan ik doen

Wacht tot hij het een beetje heeft verwerkt, en probeer hem dan te helpen.

Ik zou niet proberen met hem te praten, maar gewoon écht met hem praten. Ook als hij begint te huilen, of probeert weg te lopen.

Zorg dat jullie samen thuis zijn/op iemands kamer; en praat met hem. Zeg dat je er voor hem bent, en dat je wilt dat het goed met hem gaat. (een tip; zeg niet dat je hem begrijpt, want dat doe je waarschijnlijk niet, en veel mensen schrikken daarvan) Overtuig hem er van dat je er voor hem bent, en dat je er alles aan zult doen om te zorgen dat het beter met hem gaat.

Edit; tenminste, zo werkt het voor mij goed. Ook als ik niet naar iemand wíl luisteren, luister ik alsnog. Ik doe wel alsof ik het niet hoor, maar ik hoor het zeker wel en denk er over na. Zo werkt het natuurlijk niet voor iedereen, maar wel voor mij en misschien ook voor hem.

Niet praten. Gewoon bij 'm gaan zitten en 'm vasthouden (knuffelen).

Geef hem tijd. Iedereen verwerkt zoiets op een andere manier. Hij zal zelf wel aangeven wanneer hij erover wilt praten.
Je kan wel voorstellen dat hij anders voor zichzelf zijn gevoelens opschrijft. Hij hoeft dit dan met niemand te delen, maar het opschrijven alleen al zorgt ervoor dat je het kwijt kan en dit kan ook helpen bij de verwerking.

Zorg gewoon dat je daar bent als hij je nodig heeft.
Hij moet dit gewoon nog allemaal verwerken.

Jongens houden niet van praten, ga gewoon zitten en als ie iets wil zeggen knik je gewoon, en houd je ;m stevig vast.

Hoelang is ze al overleden? Ik denk dat ie gewoon tijd nodig heeft om 't zelf te verwerken. Mijn beste vriendin verloor even geleden haar opa en zij is ook geen prater. Ik heb haar toen 'n briefje geschreven en ik heb haar eens goed geknuffeld na de begrafenis. Het is haar karakter, ze praat gewoon niet graag over haar problemen. Misschien is hij ook zo?

Precies dit =)

ja, hij praat niet graag. maar ik zie gewoon dat hij er heel erg mee zit en ik denk dat alles opkroppen net zoals hij nu doet niet echt de oplossing is. hij is echt veranderd, veel stiller. ik zal eens voorstellen om alles op te schrijven c: