Mijn beeld op de wereld van nu

Oneens. Meer liefde en vertrouwen in de middeleeuwen? Waarbij vrouwen als koeien werden verkocht in het huwelijk door hun eigen vaders, verraden werden als heksen en verbrand op de brandstapel, hun eigen kinderen als ze eenmaal ergens anders woonden dan thuis nooit meer zagen? Waar het ieder voor zich was, als je gehandicapt was of ziek zorgde er helemaal niemand voor je hoor. Sorry maar historisch gezien klopt er gewoon helemaal niks van je stuk. Daarvan afgezien hebben mensen altijd al een bepaalde manier gehad om rijkdom uit te drukken, en zullen mensen daar ook altijd behoefte aan hebben. De wereld werkt niet zonder geld of iets vergelijkbaars.

^Inderdaad :’)

Ik ook niet. Maar ik snap haar punt wel, het zou best kunnen dat mensen vroeger gelukkiger waren omdat de mens tegenwoordig alles wil en ook verwend is. Maar dat zullen we nooit zeker weten.

PS dan zou ik liever terugkeren naar de jaren '50-'60 ofzo. Als ik m’n grootvader z’n verhalen hoor, dan waren die wel beter op sociaal vlak.

Ik ben het voor een deel met je eens: mensen mogen best wat meer tevreden zijn. Maar ik geloof niet dat er een gebrek aan liefde en vertrouwen is in deze wereld. Misschien lijkt het niet altijd zo: deze wereld is ontzettend mooi en er zijn zoveel lieve mensen, alleen moet je je blik niet laten verpesten door problemen of gemene mensen.

En misschien valt de stroom ooit uit en zijn echt alle brandstoffen of, of faalt de techniek en gaan we terug naar een primitieve samenleving :wink:

dit. ben het overigens wel absoluut met je eens dat geld niet gelukkig maakt (:

Ik vind het ook niet veel diepgang hebben.

Ik ben het niet met je eens. Vooral niet dat mensen vroeger meer aandacht hadden voor elkaar.
Vroeger, in de Middeleeuwen, werkte je hele familie. Je moest wel van erg goede huize zijn, wilde je naar school kunnen. Veel tijd voor familie-qualitytime was er dus niet. Je leefde sowieso veel korter, en je had veel meer te maken met de dood. Doordat er veel meer ziektes heersten, weinig remedies waren, veel meer oorlogen waren en ook veel meer misdaad.
In de jaren 50-60 was het in bepaalde dingen beter. Maar toen was het ook niet zo dat je als familie lekker gezellig met elkaar bezig was. Ja, je moeder was altijd thuis, want getrouwde vrouwen mochten niet werken. Maar je vader? Als je er eentje had die leuke dingen met je ging doen en ‘papatijd’ had, had je geluk. De meeste vaders werkten veel vaker en langer, en je was toen een mietje als je wat deed met je kinderen.
De laatste jaren zijn ouders veel meer tijd aan hun kinderen gaan besteden. En hoewel families verder van elkaar wonen, geven ze hun relatie een hogere score dan tien/twintig jaar geleden.

Geld maakt niet gelukkig, dat is waar. Maar het maakt het wel veel makkelijker om gelukkig te zijn. En dat verzin ik niet, dat is gewoon bewezen. Vanaf een bepaald bedrag maakt het niet meer uit hoe gelukkig je bent, maar daaronder scheelt het wel degelijk in je geluksscore.

Gelukkig zijn met wat je hebt is een goed iets. Maar als je ongelukkig met iets bent, moet je het wel veranderen. Dan heeft tevreden zijn geen nut. Sommige dingen vergen nou eenmaal actie.
En opgeven is zeker niet altijd slecht. Soms moet je gewoon inzien dat sommige dingen gewoon niet gaan gebeuren. Sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn, hoe hard je ook vecht en hoe hard je ook probeert. En als het er gewoon niet inzit, is het maar beter om op te geven en een andere droom te zoeken. Anders steek je veel energie in iets, zonder dat je het terugkrijgt.
En nu niet met dat hedendaagse adagium van ‘alles kan als je maar hard genoeg werkt blablabla’. Dat is nou eenmaal niet zo. Bijna ieder meisje droomt ervan om moeder te worden, of juf, of prinses, of beroemd. En het is volgens mij wel duidelijk dat deze wensen dus niet altijd uitkomen.

Je kunt de wereld niet veranderen. Je zult het ermee moeten doen, en het enige dat je dan kan veranderen, is de manier waarop je ermee omgaat. Als je vind dat er te weinig liefde en vertrouwen is, geef dat dan, in plaats van te mijmeren over hoe de wereld eigenlijk zou moeten zijn. Want de wereld gaat zich echt niet aanpassen, dat zul jij moeten doen.