Midden in een bachelor een tussenjaar?

edit: ik heb dit perongeluk in het verkeerde forum-subgedeelte gezet, hoe verander ik dat?

Hey!
Ik heb nog nooit een topic gemaakt, ik hoop dat dit mag en dat jullie mij kunnen helpen/advies kunnen geven.

Ik studeer momenteel aan de universiteit (propedeuse), en wou eigenlijk na mijn vwo een tussenjaar nemen (mijn ouders moedigden dit niet aan). Ik twijfelde heel erg, en heb het uiteindelijk niet gedaan.

Door omstandigheden moest ik op het vwo klas 4 en 5 tegelijk doen. Dit ging mij prima af, maar heb wel hard moeten werken. Hierdoor had ik ongeveer midden 6e het gevoel dat ik uitgeblust was en had ik écht geen zin meer om te leren. Met moeite maakte ik mijn vwo af, en ging ik gelukkig de vakantie in. Ik wou dus een tussenjaar omdat ik het gevoel had dat ik de laatste 3 jaren vwo alleen maar achter mezelf aan aan het rennen was. Mede omdat mijn ouders anti-tussenjaar waren en ik dacht ‘in de zomervakantie komt het vast goed’, ben ik gewoon gaan studeren.

Nu zit ik dus in de eerste jaar van mn opleiding, maar vanaf ongeveer december kreeg ik weer hetzelfde gevoel wat ik ook kreeg in de 6e: ik was weer achter mezelf aan het aanrennen.

Ik merk nu dat ik het studeren echt totaal niet meer leuk vind, ik stel alles uit, en begin net op het nippertje te leren. Ik heb tot nu toe alles gehaald, maar wel steeds net. Dat vind ik zonde: ik kan zoveel beter, en de studie vind ik wel leuk, maar ik geniet er nu écht niet meer van.

Ik zit er nu over na te denken om na de zomervakantie een tussenjaar te nemen.

Mijn vraag is eigenlijk: Zijn er meer mensen die echt een behoorlijke periode niet lekker in hun vel zaten? en meer mensen die midden in hun bachelor een tussenjaar hebben genomen? Zoja: hoe beviel het toen je weer begon met studeren? Verder vroeg ik me af of mensen tips hebben om uit een sleur van niet lekker in je vel zitten te komen.

In ieder geval alvast bedankt voor het lezen/reageren!