Midden in een bachelor een tussenjaar?

edit: ik heb dit perongeluk in het verkeerde forum-subgedeelte gezet, hoe verander ik dat?

Hey!
Ik heb nog nooit een topic gemaakt, ik hoop dat dit mag en dat jullie mij kunnen helpen/advies kunnen geven.

Ik studeer momenteel aan de universiteit (propedeuse), en wou eigenlijk na mijn vwo een tussenjaar nemen (mijn ouders moedigden dit niet aan). Ik twijfelde heel erg, en heb het uiteindelijk niet gedaan.

Door omstandigheden moest ik op het vwo klas 4 en 5 tegelijk doen. Dit ging mij prima af, maar heb wel hard moeten werken. Hierdoor had ik ongeveer midden 6e het gevoel dat ik uitgeblust was en had ik écht geen zin meer om te leren. Met moeite maakte ik mijn vwo af, en ging ik gelukkig de vakantie in. Ik wou dus een tussenjaar omdat ik het gevoel had dat ik de laatste 3 jaren vwo alleen maar achter mezelf aan aan het rennen was. Mede omdat mijn ouders anti-tussenjaar waren en ik dacht ‘in de zomervakantie komt het vast goed’, ben ik gewoon gaan studeren.

Nu zit ik dus in de eerste jaar van mn opleiding, maar vanaf ongeveer december kreeg ik weer hetzelfde gevoel wat ik ook kreeg in de 6e: ik was weer achter mezelf aan het aanrennen.

Ik merk nu dat ik het studeren echt totaal niet meer leuk vind, ik stel alles uit, en begin net op het nippertje te leren. Ik heb tot nu toe alles gehaald, maar wel steeds net. Dat vind ik zonde: ik kan zoveel beter, en de studie vind ik wel leuk, maar ik geniet er nu écht niet meer van.

Ik zit er nu over na te denken om na de zomervakantie een tussenjaar te nemen.

Mijn vraag is eigenlijk: Zijn er meer mensen die echt een behoorlijke periode niet lekker in hun vel zaten? en meer mensen die midden in hun bachelor een tussenjaar hebben genomen? Zoja: hoe beviel het toen je weer begon met studeren? Verder vroeg ik me af of mensen tips hebben om uit een sleur van niet lekker in je vel zitten te komen.

In ieder geval alvast bedankt voor het lezen/reageren!

Ik ken iemand die na zijn tweede bachelorjaar een jaar naar het buitenland is geweest. Hij volgde daar wel wat vakken aan de universiteit, die hij heeft laten meetellen voor zijn vrije keuzeruimte in het derde jaar (minor). Verder heeft hij ook wel veel vrije tijd gehad daar, en hij woonde volgens mij bij een gastgezin. Hij heeft daar ook Spaans geleerd en hij zei dat hij helemaal tot rust gekomen was daar :slightly_smiling_face: Daarna is hij gewoon weer verder gegaan met zijn derde jaar zegmaar. Dat gaat goed, maar hij zegt wel steeds dat hij Spanje mist (waar hij een jaar gezeten heeft). Ik moet er wel bijzeggen dat hij niet weggegaan is uit NL omdat hij geen motivatie meer had, maar omdat hij gewoon supergraag naar Spanje wilde en voelde dat hij nieuwe ervaringen op moest doen.

Ik weet niet of ik je hiermee geholpen heb maar ik wilde het even zeggen haha

Je moet doen wat je niet laten kan. Ik weet niet hoe het met jouw opleiding is, maar bij mijn opleiding als je een tussenjaar neem moet je wel collegegeld blijven betalen. Dus dan betaal je honderden euro’s voor eigenlijk niks.

Sta er ook bij stil dat weer terug naar school gaan na een jaar niks doen heel zwaar is. Ga anders in gesprek met je studiebegeleider wat hij/zij ervan zegt. Heb je ook andere opties overwogen? Want ik denk dat een jaartje er tussenuit het probleem niet oplost. Misschien een idee om met een professioneel iemand erover te praten. Zij kunnen je helpen met omgaan met deze stress.

Een klasgenoot van mij heeft het gedaan. Ze kwam niet lekker opgang na dat tussenjaar waardoor ze nog meer vertraging opliep. Ze hoeft nu maar in half jaar 5 vakken te doen om te herkansen en het lukt haar gewoon niet. Ze is te veel gewend aan heel veel rust nemen. Al beweert ze nog steeds dat de wereldreis het meer dan waard was, persoonlijk doe ik liever niet 3 jaar extra over mijn opleiding :wink:

Na school gaan na een jaar is niet per se zwaar hoor, maar ik denk dat school überhaupt voor sommige mensen saaier is dan voor anderen.

Ik zou gewoon reizen, maar je hoeft niet per se een heel jaar te gaan natuurlijk :wink:

Een vriendin van mij heeft een halfjaar geen school gevolgd als een soort tussenjaar.
Zij had zich voor die tijd uitgeschreven van school en zich na dat halve jaar weer ingeschreven.
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar dat kun je vast wel vinden als je op de site van studielink of duo kijkt :slightly_smiling_face:.

Hey iedereen!
Erg bedankt voor de reacties. Ik ga morgen met een studieadviseur praten, en daarna nog goed nadenken wat ik echt wil. Volgende week hak ik de knoop door.

Ik denk dat praten met een professioneel iemand inderdaad wel kan helpen en ga dit ook overwegen.

In ieder geval bedankt voor de reacties!!