middelbareschool systeem in Belgie

het is al opgelost, want ik ga niet mee !

Belgische Scholen zijn volgens mij strenger
hier heb je niks aan

hoezo zijn ze strenger?

Ik denk dat België wel een beetje moeilijker is (niet verkeerd bedoelt naar nederland ofzo), maar meer gedisciplineerd. Geen tussenuren enzo. Je hebt verschillende studierichtingen: ASO, TSO, KSO en BSO die dan ook elk hun verschillende richtingen hebben. Over TSO en BSO ken ik weinig, ma kan je wel wat vertellen over ASO: humane, economie talen of wiskunde, grieks, latijn-grieks, latijn, wetenschappen. Ik weet niet wat jij wil doen, meer taal of wetenschap/wiskunde gericht? Ben zelf van België trouwens

ja, voor frans zal je zeker moeten bijwerken. Maar je kan bijles vragen hoor.

algemeen heb je ASO (algemene secundair onderwijs) dat zijn de theoretische richtingen dan TSO de technische richtingen KSO de kunstrichtingen en BSO is beroeps.
daar zijn dan onderverdelingen in, voorbeeldjes
aso: latijn-talen, latijn-wiskunde, wetenschappen, economie,…
tso: OPR (onthaal en public relations), STW is met koken enzo, hout bewerking, ijzerbewerking, …
kso: alles met kunst
bso: kapster, verzorging-voeding,…
en over het niveau. belgië staat bekent met een zeer goed onderwijs niveau
hopelijk heb je hier iets aan x

als ik op het forum van regels op je school ofzo kijk dan zie ik dat jullie gewoon tijdens de pauze de stad in mogen,mobieltjes mogen op school…
In België moet je dat niet proberen of je krijgt strafstudie.
Als je nog meer vragen hebt?

dat hangt ook van school tot school af hoor. ikzelf zit in een klooster, gevangenis, hoe je het ook wilt noemen, maar mijn school is erg extreem in regeltjes. maar een school 10 km verderop waar een vriendin van mij zit is dat helemaal niet zo. zij zijn daar veel meer vrij

Ik denk dat Havo overeenkomt met ASO hier? Ik weet niet of je Latijn gevolgd hebt, maar je hebt in de 2e graad verschillende richtingen. Latijn-Grieks, Latijn A (4 u wiskunde), Latijn B (5 u wiskunde), Economie A (idem), Economie B (idem), Wetenschappen (5u wiskunde), Humane Wetenschappen…

Ik denk ook dat de scholen in België strenger zijn, of toch alleszins heel anders. Het hele onderwijssysteem is hier gewoon anders. Je hebt 3 keer op een jaar examen, agenda krijg je sowieso van de school, want dat is een officieel document en nog zo van die dingen…
Je hebt ook minder keuzevakken denk ik. En je hebt sowieso 3 uur Frans in de week :nauseated_face:

is die A en B niet omgekeerd?

EDIT: ik heb het opgezocht en dat verschilt vaak.

Bij ons toch niet :wink:

Nou, ASO is het hoogste, dan heb je TSO & KSO en dan heb je BSO. (ja toch?)
Ik zit zelf in bso, Beroeps secundair onderwijs.
Dit leert je normaal gezien een beroep aan zodat je direct na je studies aan de slag kunt, je moet niet verder studeren.
Je hebt in deze richting: haarverzorging (voor kapster), verkoop (voor verkoper te worden), kantoor (voor aan een bureau te zitten), houtbewerking, elektriciteit, bouw, …
In BSO kan je eigenlijk heel veel doen, de meeste zeggen dat het veel praktijk is (dat is ook zo, als je niet in kantoor / verkoop zit !).
Ik zit namelijk in kantoor en ik kan je zeggen, het is veel theorie, niets praktijk (behalve als je de computer als praktijk beschouwt). Voor mij is het moeilijk, omdat ik namelijk een kind ben dat moeilijk kan leren. Maar BSO is zeker niet minder als ASO, we gaan gewoon veel trager :slightly_smiling_face:

Oja, het zijn 6jaren middelbaar, maar in BSO kan je er nog een 7de bij doen zodat je diploma hetzelfde is als een TSO diploma :slightly_smiling_face:

naar waar in Belgie verhuis je?

Wat deed je in Nederland? Vwo of gymnasium? Dan zou ik je aanraden om naar ASO te gaan. VMBO BSO en Havo zou ik TSO doen.
En zoals HelterSkelter al vroeg, naar welke provincie verhuis je?

Oh sorry, ik zie net dat je vwo doet. Dan zou ik dus een ASO richting doen.
richtingen uit de Moderne zijn zonder latijn ( economie, humane wetenschappen-in sommige scholen, dit kun je niet overal volgen, wetenschappen )
Verder heb je in ASO ook nog latijn 4u wisk of Latijn 5u wisk ( dit zijn een richtingen op zich ) Of Grieks-Latijn 4u wisk / 5u wisk ( opnieuw, dit heb je niet in alle scholen. Soms kan je alleen kiezen tussen grieks OF latijn, en dus niet de combinatie van de 2). Hopelijk heb je er wat aan. :slightly_smiling_face:

Edit; ik heb net op de site van m’n school gekeken of er wat uitleg over de verschillende richtingen staat. Hier heb je uitleg over de Humane Wetenschappen, economie en wetenschappen staan blijkbaar niet uitgelegt…

De scholen zijn hier nu ook weer niet extreem streng hoor, maar hangt inderdaad van school tot school af, ik volg schoonheidsverzorging in het 5de jaar ( TSO) en mag tijdens de middagpauze gewoon buiten school gaan lunchen! ik heb maar 2uur Frans, omdat we heel veel praktijkvakken hebben

Wij gaan verhuizen naar Antwerpen. Daar wordt gewoon Nederlands gesproken toch? En ik heb geen Grieks of Latijn gehad, maar bij de ASO heb je dat daar dan wel?
Wat ik tot nu toe heb begrepen: er zijn 4 richtingen: ASO, TSO, KSO, BSO.
ASO is het hoogste, wat komt er daarna?
Als je aso doet, moet je dan verplicht grieks latijn volgen?
Ik wil graag geneeskunde sturen, welke moet ik dan kiezen?
En hier in NL, kies je een profiel, EM, CM, NT, NG. hoe zit dat daar?

Je hebt keuze in 4 ‘niveaus’
ASO : Algemeen Secundair Onderwijs
hier krijg je je leerstof met nadruk op de theorie. de basis ligt hiervan nog steeds op wiskunde, frans, engels, nederlands, (heeft iedereen zowiezo) maar hierbij kan je door bepaald ‘profiel’ te kiezen zien welke vakken erbij komt,
vb. Latijn-wiskunde : je krijgt meer uren wiskunde + Latijn
Humane Wetenschappen : je wiskunde ligt minder, meer nadruk op talen + cultuurwetenschappen & gedragswetenschappen
enz… (als je meer over deze richtingen wilt weten, laat maar weten!)

het hangt ook af van welke ‘aso-school’ je kiest welk aanbod van vakken ze geven, in sommige scholen zal geen economie, grieks, humane wetenschappen, … worden gegeven.

TSO : Technisch Secundair Onderwijs
de nadruk ligt op beide, op de theorie en de praktijk. je leert naast je theorie ook een ‘vak’, de theorie zal dan ook op een minder niveau worden gegeven
vb. Auto Mechanica : je theorie zal vaak ook worden aangepast aan de praktijk die je leert, wiskunde word in verband gebracht met de Auto mechanica.
vb. Sociaal Technische Wetenschappen : zeer brede richting, ‘algemene tso richting’, je leert het sociale + de theorie ligt ook wat ‘hoger’ bv.

hangt ook af per school wat er word gegeven, vaak zijn scholen gespecifieerd op een ‘domein’ binnen de tso-richtingen, een school zal geen hotel & auto mechanica tesamen geven

KSO : Kunst Secundair Onderwijs
van niveau schommelt dit wat tussen de ASO & TSO, is tezien welke richting je volgt. Naast de theorie krijg je praktijk vakken die je ook door welke richting je kiest worden bepaald.
bv. Woord Kunst Drama : vakken als Toneel, Dictie, voordracht, zang, dans + de theorie (nederlands, frans, … vakken zoals iedereen dus) die worden vaak toegespitst op de praktijk
Audiovisuele Kunsten : film, audio, fotografie, cultuurgeschiedenis, + theorie waarvan de wiskunde bv zwaarder zal zijn dan bij Woord Kunst Drama

KSO-richtingen worden meestal gegeven op academie’s , die ook vrijer zijn. er zijn ook wel nog andere scholen met KSO’ richtingen.

over BSO : Beroeps Secundair Onderwijs weet ik niet veel & is hierboven al wat uitgelegd?

ik hoop dat je er wat aan hebt : )

Hoezo strenger? Wat bedoel je? :]

• Ik denk dat dat gewoon afhangt van school tot school, mijn school is totaal niet streng :grinning:

xx Ella

Dankjewel, ik heb hier zeker wat aan. Maar even over die niveaus, die kies je niet zelf toch? Die wordt bepaalt door je cijfers (examens) of niet?
En welke profielen zijn er nog meer bij ASO?
Als je iets met geneeskunde wil doen, later, welke moet je dan kiezen?