Middelbare

Heeix!
Ik ga volgend jaar naar de Middelbare school en ben nu al super zenuwachtig heeft iemand tips ofzo?
Tips voor:

• Huiswerk
  • Kaften
    [li]Kleding
  • Rustig worden
    Enz.

Doeiii

Maak je niet druk om de eerste schooldag en de brugklas, het is allemaal super makkelijk. O, en ren niet door de gangen.

Jep wat eloquence zegt ren alsjeblieft niet door de gangen. Maak ook gebruik van je kluisje.
Verder gewoon normaal kleden (liever geen schattige regenboog printjes).
Huiswerk gewoon maken zal zeker in het begin niet veel zijn.
Ga niet elk vak naast dezelfde persoon zitten, maar wissel ook dan leer je ook mensen kennen.
Ben optijd bij de eerste les van elk vak zodat je een plekje achteraan kan bemachtigen.
Er staat genoeg dingen op internet over kaften.

Succes. Middelbaren school was voor mij echt 752758785x beter dan de basisschool. Ik leerde mijn beste vriendinnen kennen had zoveel lol.

Qua huiswerk… ook al is het stoer om te zeggen dat je op het laatste moment hebt gemaakt, maak het gelijk als je thuis bent.
Kaften, ga niet precies kaften heb zoveel spijt dat ik daar uren aan heb verspilt.
En maak veel plezier maar concentreer je vooral op school, het gaat hoop ik echt leuk worden.
Word geen meeloper, ga geen mensen pesten, loop recht ook als je langs de ouderen jongens gaat lopen.
Ga niet rennen en tikkertje spelen.

Brugklas valt allemaal wel mee hoor. Na een week voel je je vast al thuis. Ga niet zitten rennen in de gangen en mensen duwen. Ook niet stoer proberen te doen(uitschelden enzo) tegen hogere klassen, dat is irritant.

Wees jezelf, jezelf niet stoer voordoen tegen anderen.
Niet op élke vraag van de leerkracht je hand in de lucht steken.
Stap op klasgenoten af, ze zijn net zo zenuwachtig als jou.

Als de bel gaat heb je gewoon tijd om rustig naar je lokaal te lopen. Je hoeft dan dus echt niet te gaan rennen om op tijd te komen.

Mijn allerbelangrijkste tip is: leer goed en doe goed je best. Het is NIET, ik herhaal, NIET stoer om je huiswerk niet af te hebben of onvoldoendes te halen, hoe vaak het ook wordt gezegd door je klasgenoten.

• Op de dag dat je huiswerk op hebt gekregen, maak deze ook meteen
  • Leer minimaal een week van te voren voor een toets (aan te passen aan jouw leerniveau)
  • Vraag altijd als je iets niets snapt. Gewoon doen en niet je ervoor schamen.
  • Probeer je leraren te vriend te houden. Dat werkt zoveel beter.

Het zal misschien lastig zijn om dit aan te leren, maar als je dat wel doet heb je er jaren profijt van.

Kaften is niet zo’n punt, gewoon beetje op youtube kijken hoe je het moet doen en mn moeder helpt me ook altijd (ga volgend jaar naar zesde :cold_sweat: )

Verder uh, schrijf alles in je agenda, kleding: draag gewon wat je wil, de eerste paar weken gewoon aardig zijn tegen leraren en niet zo irritant doen, dan zorg je dat ze je mogen en ook door goeie cijfres te halen en zo

uh qua huiswerk: stel het vooral niet te veel uit en zorg dat je niet te veel achter komt te lopen, want dat wordt allemaal kut om weer in te halen (vooral als je dat bij meerdere vakken hebt) en uh wat denk ik klasgenoten ook wel op prijs stellen is als je met hun ook een praatje begint, ook al ken je ze niet of lijken ze apart, maar ik spreek uit ervaring, ik vind dat altijd wel leuk (:

WEES GEWOON JEZELF, de rest gaat allemaal vanzelf! En denk aan je toekomst, want het eerste jaar is heel erg bepalend voor welk niveau je gaat doen (dat is nog steeds zo, toch?) en als je niet goed je best hebt gedaan kan je daar later heel veel spijt van hebben!

Kaften; koop kant-en-klare boekkaften, die er er al omheen kan doen

zit in de derde en kan het nog niet :flushed:

Zorg dat je met aardige/niet pestende/goed lerende mensen om gaat. Geloof me, daar heb je nog jaren profijt van.

Ik zit inmiddels 5 jaar op de middelbare en ik ren regelmatig door de gangen met mijn vrienden. Nooit mee gestopt. Maar ja, dat zijn wij. Moraal van het verhaal: jezelf niet kwijtraken. Als jij door de gangen wilt rennen, REN!

Een ding moet je echt onthouden. Het gaat niet om de oppervlakkige dingen. Er zullen altijd kinderen zijn die er mooier uitzien in jouw ogen, meer vrienden hebben en alles lijken te zijn wat jij niet bent. Dat is niet waar het om gaat. Laat het gewoon los. (Bijna) al die kinderen willen uiteindelijk gewoon hetzelfde: een leuke schooltijd en daarbij het liefst nog leuke cijfers. Het enige is dat sommige mensen soms meer over hebben voor bijvoorbeeld een leuke schooltijd dan voor leuke cijfers. Hierdoor kunnen ze zich heel bitchy gaan gedragen, of alle kleren kopen die in de mode zijn, etc. Maar onthoud dat het ook hen daarachter gewoon om hetzelfde gaat als jou. Zoveel verschil je uiteindelijk niet van elkaar. Durf daar doorheen te kijken en laat je daar niet door leiden!

Heb gewoon lol en doe je best. Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om je schoolresultaten. Daar kan ik je maar een tip in geven en dat is simpelweg je best doen. Leer je woordjes, maak je wiskunde huiswerk. Doe gewoon wat je gevraagd wordt. Het komt goed! Have fun and good luck!

• Ren niet door de gangen

• Schreeuw niet door de aula heen

• Pas je kleding aan, aan je leeftijd, en haal inspiratie uit oudere klassen

• Ga NIET op de trap zitten, of ergens waar je heel erg bekeken wordt.

• Maak je huiswerk, en steek af en toe wel je vinger op, maar geef niet op elke vraag een antwoord.

• Laat je beste kant zien, en stap op iemand af. In het begin lijken mensen wel een bitch, maar uiteindelijk is ze heel aardig

• Stress niet, maar maak je huiswerk eerder, of leer een paar dagen van tevoren

• En maak vooral veel plezier. Je bent jong, en geniet van het leven

Bij mij op school word je nagestaard door iedereen dan

Wees jezelf! probeer niet te verlegen te zijn.

Maak je niet te druk, stel je open voor nieuwe mensen zodat je leuke vriendschappen opdoet. En qua schoolwerk: goed plannen! Vraag hulp als je daarmee in de knoop komt.

En wees jezelf ja, uiteindelijk moeten mensen je maar gewoon leuk vinden om wie je bent toch?

Veel succes en ook plezier alvast!

Kaften is heel makkelijk als je google erbij pakt, en je kan het altijd met mensen van school doen, of mensen die je nog kent van de basisschool die ook moeten kaften. Het is best gezellig als je het met anderen doet, ook al is die andere je moeder, want ja, ik ga naar de zesde, en ik doe het nog steeds trouw elke keer gezellig met mijn moeder.

Verder:

Maak je niet al te druk over het huiswerk, dat houden ze in de eerste bewust een lage hoeveelheid. Misschien is het in een keer heel veel, van de basisschool af, maar het valt echt mee, als je het eenmaal doet. Zoals anderen hierboven zeggen, gewoon mee bezig gaan en ook op tijd, ook al denk je dat het stoer is om het te laat te doen of iets in die richting! Een goed begin is het halve werk ;p

Verder, wees niet bang jezelf te zijn, maar ja, het blijft zo dat als je wel heel expressief bezig gaat dat je aangekeken zult worden door ouderejaars. Pas je in ieder geval niet helemaal aan aan de ouderejaars, jij bent ook jezelf en zij hebben ook ooit in je schoenen gestaan. Geloof me, vaak vinden wij brugklassers alleen maar schattig haha en denken we terug aan toen wij zo waren.

Wat niet te doen (bij mij op school):

• op de trap gaan zitten, al denk je dat je nog zo stoer bent of ik weet niet wat de redenering is, wij deden het toen iig niet. Het is heel vervelend voor zowel leerlingen als docenten die er langs willen.
  • rennen door de gangen, liever niet, er zijn bij ons zo vaak mensen die rennen en niet opletten en dan tegen je aan lopen, wat wel irritant is.
  • niet denken dat de bovenbouwers eng zijn, straal vertrouwen in jezelf uit. We bijten niet hoor ;p
  • Wees inderdaad bevriend met de docenten, je hoeft natuurlijk niet veel te doen daarvoor, gewoon niet te druk zijn in de les en niet alle aandacht opeisen. Een beetje praten kan echt wel! Maar als je hen kent en gewoon vanaf het begin goed met ze kan omgaan, daar heb je in de bovenbouw superveel aan.

En verder: GENIET. De brugklas maak je maar één keer mee, en het is echt iets wat je later een van de leukste jaren gaat vinden (meestal), dus vergeet vooral niet te genieten ;p