Middelbare school voor kunst en muziek

Hoi, weet iemand welke middelbare scholen voor kunst en muziek je in nederland allemaal hebt. (voor leerlingen metcdie talenten) en is er ook ieamand die weet hoe dat precies gaat op zulke scholen (met lessen enzo)
Alvast bedankt

Iemand?

Mijn school. Of nouja, ik ben net afgestudeerd. Het stedelijk lyceum Kottenpark in Enschede. Ze hebben dans-stroming (professionele dansopleiding aan ArtEZ Conservatorium Enschede) 20 uur per week gecombineerd met je Havo of VWO. Er is een theater-stroming (niet zo heel ‘professioneel’ maar goede theaterlessen 10 uur per week) en een muziekstroom (extra muziekles (solfège theorie en spelen) ook deels op ArtEZ conservatorium, zo’n 10 uur per week).
Verder zitten er ook nog heel veel “normale” kinderen op.

Ik heb zelf aan het conservatorium gedanst, de auditie is erg zwaar en vergelijkbaar met een auditie voor een HBO dans. Ik had 20 uur per week verschillende soorten dansstijlen met de nadruk op klassiek, dit is de basis.

Bij alle stromen ga je gewoon je dag naar school, maar hoef je een aantal lessen als gym en naar keuze handvaardigheid of tekenen niet te volgen. Na gewone school heb je je “speciale lessen”!

^ Oh dat verklaart de variatie in leeftijd die er rondloopt xD (vroeg het me al af, ben er paar keer geweest en begin straks mijn opleiding.) Wel heel leuk!

Victorious’ school! :grinning:

@silverblood Dankje heb je dan op die school ook de gewone lessen?

Hahaha, ik zou wel willen dat ze zo’n school in nederland hadden

Iemand anders nog?

Bij ArtEZ? In Enschede? Leuk zeg, ik ga zelf ook naar ArtEZ in Arnhem om Graphic Design te studeren. Wat ga jij precies studeren dan :slightly_smiling_face: het conservatorium is wel een hele andere locatie dan de kunstacademie zelf hoor!

Een beetje off topic, maar vond je het wel leuk op Kottenpark? Ik hoor echt slechte verhalen over die school over de leerlingen. Dat er veel gepest wordt, veel geroddeld, et cetera.

Weet ik, heb er al lessen en rondleidingen gehad, geregeld van mijn vorige opleiding (ook grafisch vormgeven). Ik ga in Zwolle beginnen aan de kunstacademie, illustratie.

De eerste jaren was het prima te doen, er was een fijne sfeer onder de leerlingen hoewel het erg bekend stond als een “kakbal”-school. Dit was ook wel een beetje zo maar er zaten ook super veel leuke mensen op. Nu liet de school vanaf het jaar dat ik in de 3e zat ook VBMO-K en VMBO-T toe, in plaats van alleen HAVO en VWO. Nu moet níemand die dit leest zich aangevallen voelen/ denken dat ik een vooroordeel heb over het vmbo. Maar de sfeer veranderde, er waren van het een op het andere moment gevechten op school, meisjes die elkaar aan de haren de trap af sleurden etc. Het pesten en roddelen viel eigenlijk wel heel erg mee, maar ik heb natuurlijk geen weten van wat er in de lagere jaren/ niveau’s afspeelde. Ik vind wel eens dingen op waarvan mijn mond open viel, ja maar eigenlijk had ik er geen last van. Wel had ik last van de opeens overvolle school en de rumoerige rondschreeuwende kinderen die zich heel wat voelen en zich belachelijk tegen de medemens gedragen, ook het lesniveau ging wat mij betreft achteruit.

Ah oke, nu weet ik ook eindelijk hoe het zit :’)
Wel fijn voor je dat je daar geen last van had. Ik ken niet veel mensen van die school, maar diegenen hadden het niet altijd even leuk.

Wij hebben om school een aantal plus-klassen. Muziek+ beeldend+ sport+ atheneum+ en song&dance. Deze vakken krijgen de mensen die ervoor gekozen hebben 2 uur in de week extra. De rest van de klas krijgt tijdens die uren kwt (huiswerkuur). In die + uren gaan ze dan dieper op hun gekozen onderwerp in enzo.