Middelbare school of Vavo?

Dit jaar ben ik gezakt voor mijn vwo-diploma, (omdat mijn gemiddelde 0,12 te laag was…).
Ik heb mijn CE veel slechter gemaakt dan mijn Schoolexamens, waardoor mijn gemiddelde nét iets te laag was. Mijn eindcijfers zijn wel bijna allemaal voldoende, alleen voor natuurkunde sta ik nu een 5.
Nu moet ik dus deze week beslissen wat ik volgend jaar wil gaan doen;

• het hele jaar overdoen op mijn middelbare school
  • enkele vakken (waarschijnlijk 3) overdoen op het Vavo-lyceum

Op zich wil ik niet al mijn vakken opnieuw doen, omdat dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Maar op mijn middelbare school ben ik wel vertrouwd met de leraren en weet ik dat zij mij extra hulp kunnen bieden, wanneer dat nodig is.
Als ik naar het Vavo-lyceum ga, heb ik 12 uur les per week en dat kan verspreid zijn over 5 dagen. Het definitieve rooster hoor je pas één week voordat de lessen beginnen. Het voordeel van de Vavo is wel dat je je dan maar op 3 vakken hoeft te concentreren ipv 8. Verder ben ik erg bang dat ik ‘te veel’ vrijheid ga krijgen dan, waardoor er bijna niets overblijft van mijn studieritme, wanneer ik het jaar erna dan naar de universiteit ga, moet ik plotseling heel hard werken, terwijl ik dat een jaar lang niet gedaan heb. Wanneer ik voor mijn middelbare school kies, heb ik gewoon 5 volle dagen school en blijf ik wel in het studieritme.

Wat zouden jullie kiezen in deze situatie? Nog een jaar middelbare school of Vavo? En waarom?

Ik zat in 100% dezelfde situatie en heb voor VAVO gekozen. Het leek mij zelf heel vervelend om veel vakken over te moeten doen die ik wel gewoon gehaald had. Het zou ook kunnen dat je je juist gaat vervelen en slacken omdat je veel al weet. Met 12 uur school per week heb je ook tijd om bijvoorbeeld meer te werken en wat extra geld te verdienen voor als je gaat studeren!

Eens met hierboven (en, George, geweldige username)
Een vriendin van mij heeft ook haar diploma op de vavo gehaald afgelopen jaar. Had naast school heel veel tijd om te werken en hoefde zich niet op de vakken te focussen waar ze wel al genoeg punten voor had gehaald.

Ik heb vorig jaar in precies dezelfde situatie gezeten, ik zat op het VWO en mijn gemiddelde was net te laag… Ik heb ervoor gekozen om Vavo te gaan doen omdat ik het niet nodig vond om alle vakken opnieuw te doen terwijl ik het met 1 ook zou kunnen redden. Ik heb dit jaar alleen Geschiedenis gevolgd en omdat je je enkel en alleen op dat vak (of enkele vakken) hoeft te focussen zie je dat meteen terug in je resultaten. Bij mijn schoolexamens scoorde ik hoger en daardoor was de druk op mijn CE lager. Ik kan gelukkig zeggen dat ik dit jaar wel geslaagd ben! :upside_down_face:

Ik zou het zeker aanraden. Wanneer je genoeg zelfdiscipline hebt moet het gewoon lukken, ookal heb je veel vrije tijd over. Deze tijd heb ik vooral opgevuld door veel te werken. Verder krijg je genoeg hulp van de docenten omdat de klassen over het algemeen ook kleiner zijn dan op de gewone middelbare school.

Veel succes en mocht je nog vragen hebben, dan kun je me altijd een note sturen.

Liefs

Zit nog steeds in twijfel…Mijn gevoel zegt middelbare school, maar mijn verstand zegt Vavo. Ik heb net een heel lang gesprek met mijn ouders gehad en zij zijn het niet met me eens. Zij vinden dat je in zo’n situatie niet naar je gevoel moet luisteren, maar praktisch moet denken en dus voor het minste risicio (Vavo) moet kiezen. Zij keuren mijn voorkeur (middelbare school) dus eigenlijk af, waardoor ik nu nog erger twijfel…Wat denken jullie; moet ik naar mijn ouders luisteren of mijn gevoel volgen?

Ik zou ook voor de vavo kiezen. Puur omdat je daar maar 3 vakken hoeft te doen in plaats van 8, waarom zou je ze allemaal over doen als je er 5 hebt gehaald? Met 3 vakken kan je je veel beter focussen en is de kans dat je slaagt ook groter.

ik zou naar je ouders luisteren en dus vavo doen. waarschijnlijk (zoals je hebt aangegeven) wil je vavo niet omdat je niet bekend bent met hoe de lessen worden gegeven, hoe de docenten zijn, etc.
maar daar kan je aan wennen en op de Uni/hbo is dat niet anders :slightly_smiling_face:

Ik zou vavo doen want dan hoef je nog maar in 3 vakken examen te doen :stuck_out_tongue:

Ja ik zou ook vavo doen. Het is gewoon praktischer en wie weet krijg je op vavo ook super leuke docenten die je kunnen helpen met alles. Soms moet je gewoon het praktische kiezen en verandering accepteren want als je wel geslaagd was zou je ook sowieso naar een andere school gaan waar je nog niemand kent en nog niet weet wat je te wachten staat.

Ik zou ook vavo gaan doen en daarnaast proberen te werken.