Middelbare school in Vlaanderen

Hee,

Ik zit er al een tijdje over te denken om naar België op school te gaan. Ik weet al ongeveer hoe het zit met 1e graads, 2e en 3e graads enzo. Ik vraag me nu af of er in België meer Nederlanders op school zitten? Want mijn broer heeft in Zelzate op school gezeten en toen waren echt alleen de Nederlanders aardig tegen hem. Kan iemand die in België naar school gaat me wat meer uitleg geven over hoe de middelbare school daar is, en de mensen enz? Alvast bedankt :angel:

Ik ken een meisje die in Roermond woonde en in België op school zat. Zij werd serieus gediscrimineerd. :’)

Maar goed, dat zal vast niet op iedere school zijn, en dat is ook al weer 3 jaar geleden.

Ja daar ben ik dus nog het meest bang voor… Mijn broer was altijd de klotehollander in de pauze, maar klasgenoten vonden hem wel heel aardig toen ze hem beter kenden. Maar ik wil wel echt heel graag naar België.

ik woon in België en ik ga dus uiteraard naar een Middelbare school van Vlaanderen en er zitten toch één a twee meisjes die van holland komen en ze worden heel goed geaccepteerd en ze worden heelemaal niet gediscrimineerd. Ik heb dat nog nooit gehoord dat Nederlanders in vlaamse scholen worden gediscrimineerd fso Ik ken nen jongen en hij komt van NL en hij is zeer geliefd bij iedereen hij is nen toffe enal
maar het hangt denk iik ook vanaf waar je gaat wonen bv waar ik woon in Antwerpen daar ga je da ni vinden maar bij andere steden die geen allochtone gwn zijn daar weet ik het niet …
Dus je moet écht geen schrik hebben :grinning: waar ga je ergens wone?

Dankjewel! Antwerpen is mijn favoriete stad (ga er studeren), maar is iets te ver weg om iedere dag op en neer te reizen… Zelzate is het dichtst bij voor mij, daarna Gent. Mijn broer zat ook in Zelzate en daar waren ze dan blijkbaar geen allochtonen gewend :stuck_out_tongue: Terwijl ze daar echt niet zoveel verschillen van ons, er zit maar 20 km ofzo tussen?

Ik ‘snap’ het op zich wel. Begrijp je? Ik bedoel, Nederlanders praten toch heel anders dan Belgen, en veel mensen (vooral pesters) zoeken nou eenmaal een pispaaltje. Dan is zo iemand ineens héél makkelijk aan te wijzen.

OT: Ik weet er niks van.

Daar heb je wel gelijk in… maar dat praat het niet goed :stuck_out_tongue: Wij hebben een paar Belgen op school en daar doen we gewoon aardig tegen, we lachen alleen soms om de woorden die ze gebruiken.

Ik denk niet dat je gepest zal worden.

Ik woon in België
Bij ons op school zitten ook een aantal Nederlanders en die worden gewoon behandeld zoals de rest

Nou ja die gene die ik ken die gepest werd zat wel in een heel klein dorp op school waar iedereen elkaar al heel zijn leven kende en zij er tussen kwam als ‘De Hollander’.

Zij was ook de enige buitenlander op die school. Ze hadden daar ook geen Marokkanen of Fransen ofzo.

Ik zit op school in Gent (:
Nederlanders worden natuurlijk wel geaccepteerd, maar het nadeel is dat je dan wel wordt nagedaan (qua uitspraak).
Maar je moet je echt geen zorgen maken! Welke richting wil je doen?

Ik woon in A’pen!
Wel ik zal eerlijk zijn. De eerste indrukken zullen zijn: 'OMG een Hollandse of wa ?! ’
Ik geef het, 1 week.
Dan is het gewoon hetzelfde als anders hoor, je wordt bevriend met iemand & zonder dat je het weet zit je in het groepje…

Maar geloof me maar, ja ze zullen eerst raar opkijken, maar niets van aantrekken.
Vorig jaar kwam er een jongen uit West-Vlaanderen, die sprak HEEL anders. Vroeger vond iedereen hem dom&belachelijk. En nu vindt iedereen hem super schattig.

Joehoee ik ook

Waarom wil je eigenlijk perce in België naar school?

Ik wil in Belgie gaan studeren, nu heb ik wel al een zachte G maar ja, verder praat ik heel nederlands haha. Maar ik heb er wel vertrouwen in!

Dat is dom. Zo doen wij niet tegen Belgen hoor, als die hier studeren.
En er studeren hier toch een hoop Belgen… vooral op de kunstacademies en theaterscholen…
Terwijl ik dacht dat Antwerpen bijvoorbeeld een super goede kunstacademie had.

Haha blijkbaar zijn Hollanders heel speciaal daar als ze er zo van opkijken? :stuck_out_tongue: Ik vind het trouwens vet grappig als Belgen de Nederlandse uitspraak nadoen, dan klinkt het vaak zo overdreven.

Haha, bij ons was het juist omgekeert,
Ik ben een west-vlaamse en d’r kwam een meisje uit antwerpen naar onze school en die vonden wij dan weer belachelijk omdat ze ons dialect niet begreep.
Maar na een kleine 2 weken was ze al volledig aanvaard en hadden ’ de felle gasten’ ook door dat het niet grappig was om expres echt plat vlaams tegen haar te praten.

OT; Ik denk toch wel dat de Vlaamse scholen hard verschillen van de Nederlandse. Zo mag je hier niet naar huis als je een tussenuur hebt, maar moet je gaan naar de studiezaal en een opgegeven opdracht maken. Ook mag je de school niet verlaten, enkel als je in je 7e jaar zit. Je mag niet luisteren naar je Ipod/mp3 tijdens een examen/toets en ik denk eigenlijk eerlijk gezegt dat Nederlandse scholen losser zijn.

Qua mentaliteit zal het waarschijnlijk ook wel ff wennen zijn, als er bij ons een nieuwe komt, duurt het toch een kleine 2 weken tegen dat die persoon echt aanvaard wordt. En waarschijnlijk zullen er ook gasten zijn die je accent zullen willen nadoen, maar dan erg overdreven natuurlijk, maar daar zou’k me niet aan storen. Al verschilt de mentaliteit wel erg per richting dat je doet, zo zijn de leerlingen van het bso totaal niet te vergelijken met aso-latijn bv.
Wat zou trouwens doen van richting?
x

Mp3 mag bij ons ook niet tijdens een toets hoor:p Bij mijn school heel soms als we voor onszelf moeten werken. Ik doe VWO en dat loopt ongeveer gelijk met ASO. Hoe zijn die mensen daar dan? En dankjewel voor je reactie, hier heb ik wel wat aan!

Ik denk dat als je gewoon open doet tegen die mensen je vast wel een paar vriendinnen zult krijgen daar en dan word je vanzelf door anderen ook aardig geworden. Maar ik denk dat het wel een groot verschil is met 'n nederlandse school, wat ik uit verhalen hoor.

Het ligt er een beetje aan naar wat voor school je wilt gaan denk ik.
Zelfs zit ik op een steinerschool (vrije school) die heel los is in onderwijs enzo, we mogen s middags weg van school, over muziek tijdens de pauze of praktische lessen wordt niet zo moeilijk gedaan, en ook niet over kleding; als ik bijvoorbeeld op blote voeten naar school wil gaan doet geen enkele leerkracht daar vervelend over en pestgedrag komt maar weinig voor. Ook heb je op onze school niet echt van die ego’tjes die het leuk vinden om anderen de hele dag door in de grond te boren.
Veel scholen in België zijn dan weer wel heel erg streng. Colleges zijn groot en daarom moeten ze ook strenger zijn, wat me persoonlijk geen leuke sfeer lijkt.
Maar het hangt er dus van af wat voor richting je uit wil en of je bijvoorbeeld naar een grote of kleinere school wil gaan.

Verder hebben wij een hele leuke nederlander in de klas die echt meteen geaccepteerd werd, daar zou ik me niet te veel zorgen over maken (: