middelbaar afmaken en werken?

Ik vroeg me af of er in Nederland een systeem is dat je je middelbaar kan afmaken terwijl je al werkt (bv oudere mensen die toch nog hun diploma willen halen maar ondertussen wel willen blijven werken). hier in belgië hebben we iets als een examencomissie daarvoor maar hebben jullie dat ook? en waar kan ik daar informatie over vinden? alvast bedankt! :slightly_smiling_face:

[i]In NL geld gewoon de leerplicht, tot je 18 ben je verplicht om iig 1 dag in de week naar school te gaan!.
& die oudere mensen die bij willen leren gaan meestal 's avonds naar school!..

Dus denk niet dat wij zon ‘regeling’ hebben![/i]

je kunt wel volwasseneducatie volgen maar dat is ook gewoon 40uur per week.
je kunt wel in de avond uren 1 vak doen, als je bijv. wiskunde leuk vind kan je dat doen. En daar bij dus ook werken.

Ik weet wel dat mensen die na hun 18de de havo nog willen doen naar de volwassenen havo kunnen (vavo, ik weet niet of dit een officiele term is) en daarnaast ook kunnen werken.

oké bedankt! dat ga ik even opzoeken :slightly_smiling_face: nog mensen?

Ja, de vavo, is volwassenonderwijs. Maar dat doen er ook heel veel die niet zijn geslaagd, maar die niet het hele jaar over willen doen. Dan doen ze alleen de vakken waarvoor ze gezakt zijn, en dan kun je aan het eind van het jaar gewoon eindexamen doen.