met vriend op kot/kamers?

Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik studeren allebei in Gent. Ik ga volgend jaar op kot/kamers, aangezien mijn punten dit jaar goed waren en mijn ouders nu weten dat ze mij kunnen vertrouwen. Nu is het zo dat ik eigenlijk er tegenop zie om alleen op kot/kamers te gaan. In Belgie heb je wel studentenhomes, maar niet zo hecht als in Nederland, dus ik zal daar wel vaak alleen zitten. Ook omdat al mijn vrienden pendelen, en ik het moeilijk heb met zo ver van huis/vrienden te wonen. Nu had ik dus het idee om samen met mijn vriend om kot/kamers te gaan. We zouden dit geleidelijk aanpakken, dus eerst een keer per week blijven slapen, dan 2 keer, en zo uiteindelijk naar full time (en dan allebei in het weekend naar huis). Mijn vriend zou dit ook handig vinden, want we moeten tamelijk ver pendelen.

Maar ik zit toch nog met vragen, want het is natuurlijk niet zo evident. Zijn er meiden die hier ervaring mee hebben? Ik heb nogal schrik dat we elkaar te veel gaan zien en elkaar beu gaan zijn. Of dat we elkaar dan in het weekend niet meer gaan zien, waardoor we vrij weinig nog echt dingen gaan doen, want tijdens de week is er natuurlijk geen tijd om te gaan zwemmen etc… we zijn al een weekje op reis geweest in een vakantiehuisje aan zee, en dat voelde echt goed om zo samen te wonen etc. Dus voor het samenwonen op zich heb ik niet echt schrik.

Dus, meiden die hun ervaring willen delen?

Ik weet niet hoe het met de studentenkamers in België gesteld is, maar bij op kamers gaan zie ik een kleine ruimte voor me en dat lijkt me niet erg geschikt om samen te wonen. Mijn vriend en ik wonen allebei op kamers, maar zouden absoluut niet samen in één van onze kamers (16 vierkante meter en 38 vierkante meter) kunnen wonen. Gewoon omdat je dan echt de hele tijd op elkaars lip moet zitten, je kan niet even naar een andere kamer gaan als een van de twee moet studeren of vrienden over de vloer heeft oid. Ik zou dan eerder kijken of jullie allebei een eigen kamer kunnen vinden die dicht bij elkaar liggen, dan hebben jullie altijd nog een ‘eigen’ plekje.

Daarnaast vind ik een weekje vakantie niet te vergelijken met ‘echt’ samenwonen. Je hebt dan geen klusjes, studiestress en andere verplichtingen, je leeft op vakantie niet zoals je normaal leeft. Dus ik vind dat geen goede indicatie van samenwonen.

Mijn papa heeft een appartementje in Gent, dus we zouden daar dan kunnen verblijven, en dat is wel groot genoeg voor 2 zeg maar. Met een aparte slaapkamer, gescheiden van de woonkamer etc. dus de grootte zou niet echt een probleem mogen zijn.

nja, dat dacht ik wel al, maar we zouden het wel leuk vinden om wat meer bij elkaar te slapen. Daarmee dat we ook niet echt willen gaan samenwonen eerst, maar door de week enkel… om te beginnen en te zien hoe het gaat.

Ik heb ook een vriend gehad vorig semester en ik sliep ook meer bij hem op kot dan in dat van mezelf, we waren ongeveer heel de tijd samen. We waren nog niet zo lang samen als jullie dus dat is misschien wel een verschil maar ik was ook wel blij dat ik soms toch nog naar mijn eigen kot kon gaan om gewoon eventjes tijd voor mezelf te hebben…
Maar dat kan bij jullie natuurlijk wel anders zijn :slightly_smiling_face:

(Ook in Gent trouwens)

Ik heb dit ook een tijdje met mijn vriend geprobeerd, in een studio van ongeveer 20 m2. Mijn vriend vond het heel leuk, maar aangezien hij minder dingen had naast zijn studie (werk, activiteiten, vrienden etc.) was hij veel vaker alleen thuis dan ik en kon hij dus ook makkelijk tot rust komen. Voor mij was dat echter veel lastiger en ik verlangde echt naar de weekenden dat ik weer bij mijn ouders was, om daar echt tot rust te komen. Uiteindelijk is mijn vriend dus ook weer in zijn kamer gaan wonen en nu slapen we ongeveer 2x per week bij elkaar en zijn we de rest van de week eigenlijk op onze eigen kamers. Wel belangrijk, mijn vriend en ik doen ook nog eens dezelfde studie dus wij zagen elkaar eigenlijk zo’n 24/7.
Anyways, ik denk wel dat het mogelijk is wanneer jullie genoeg eigen dingen doen en niet constant op elkaars lip zitten. Ook vind ik het persoonlijk belangrijk dat je dus wel twee kamers hebt, zodat jullie je altijd even terug kunnen trekken. Ik zou persoonlijk niet direct gaan samenwonen maar het gewoon langzaam opbouwen. Op kamers gaan is zelf al een enorme ervaring en samenwonen natuurlijk ook, misschien is het daarom het beste om eerst even aan het op kamers gaan te wennen!

Ik zou inderdaad als je echt wil samenwonen op zoek gaan naar op z’n minst een appartement, en niet een studio zoals hierboven. Dan kan je je nog namelijk gewoon terugtrekken in de slaapkamer, want echt steeds op elkaars lip zitten word op een gegeven moment ook niet meer gezellig!

Ik vind het feit dat je er tegen op ziet om op kot te gaan geen goede reden om samen te gaan wonen. Ook wat er hierboven al gezegd wordt: een weekje vakantie is echt niet te vergelijken met samenwonen.

Aangezien het gaat over samenwonen met je vriend, kan je mss hier wat meer info vinden.

http://forum.girlscene.nl/forum/liefde-boys/het-samenwoon-topic-253786.1325.html

Mss vind je daar wat meer ervaringen.

Ik zou dan eerder je aansluiten bij een sportclub of iets om toch niet iedere avond alleen op je kamer te zitten. Daar maak je dan misschien ook leuke contacten…

Mijn vriend en ik hebben dit plan ook, maar zouden dan zeker kiezen voor een appartement, zodat je jezelf even terug kan trekken als het nodig is.

Dank u iedereen voor de reacties en meningen! Ik zou uiteraard niet alleen willen gaan samenwonen omdat ik mij anders alleen voel, maar ook omdat ik het wel leuk zou vinden om met hem samen te zijn. We gaan niet full time samenwonen, in het weekend gaan we gewoon naar huis, en ik denk dat hij door de week ook af en toe naar huis zal gaan omdat hij nogal een mama’s kindje is (haha) maar dat zien we dan wel nog. Uiteraard gaan we op zoek naar een plaats met voldoende ruimte en aparte kamers, anders zou het inderdaad moeilijk worden en zelfs slechter zijn voor onze relatie.