Met vriend naar zijn vader in Portugal of niet?

(ik weet niet offie hier goed staat, verplaats 'm anders maar.:slightly_smiling_face:)

Ik zit niet echt met een big drama ofzo. Meer met een issue.

Mijn vriend en ik zijn nou bijna 3 maanden samen en hebben al flinke plannen om samen op vakantie te gaan in de zomer. Bulgarije, Turkije, Spanje, Amerika… De hele wereld is al voorbij gekomen.
Mijn vriend is half Portugees, zijn ouders zijn gescheiden toen hij 5 of 6 was en op zijn 7e is zijn vader terug gegaan naar Portugal. (hij was Portugal uitgevlucht omdat hij anders het leger in moest.) In de tijd dat zijn vader nog in Nederland woonde maar niet meer samen was met zijn moeder heeft hij zijn huidige vrouw leren kennen, in Amsterdam. Zij is ook een Portugese en samen zijn ze naar Portugal terug gegaan.

Inmiddels hebben ze 3(!!) huizen in Portugal en een dochtertje van 9.
Mijn vriend ziet zijn vader 1 tot hooguit 2 keer per jaar en hij zou het leuk vinden als ik een keer mee ga naar zijn vader, om me voor te stellen.

Nou stelde ik gisteravond voor om gewoon naar Portugal te gaan in de zomer, ergens een huisje huren of desnoods in een van de andere huizen van die vader en tussendoor dagjes op bezoek gaan bij die vader en leuke dingen. Maar toch ook nog samen dingen doen.
Hij vond dat echt super! Ik zag meteen aan hem dat dat is wat hij wil, en het is voor mij echt goedkoop.

Maar nou komt het… Iedereen praat portugees, zijn vader en nieuwe vrouw niet maar dat dochtertje en de rest van de familie wel. Nou is dat opzich niet zo’n probleem want in een ander land praten ze ook niet dezelfde taal en zal ik toch engels moeten praten wil ik me verstaanbaar maken. Maar ik heb het idee dat ik me daar niet thuis voel, ik ben sowieso niet zo spontaan dat ik meteen de oren van iemands kop af klets laat staan dat ik daar gezellig (in het engels waarschijnlijk) met familie van hem ga zitten kletsen.
En ik heb een hekel aan schoonvaders. Komt door mijn ex, had altijd ruzie met die man, nu ben ik bang dat ik straks ook niet met de vader van mijn vriend op kan schieten. Terwijl ik dat wel wil!

Eigenlijk ben ik gewoon bang dat het fout gaat, maar ik durf dat niet tegen m’n vriend te zeggen. Dan ben ik bang dat hij boos word en het stom vind.
Maar het slimste is om het toch wel te zeggen… Wat zal ik doen?

Het hem zeggen. Dat is het gemakkelijkste :slightly_smiling_face:

Je zegt het zelf al. het slimste is o het wel te zeggen. praat er gewoon over. is niet gek hoor dat dat spannend enzo is. zeker als je de taal helemaal niet spreekt.
maar laten je ouders je zomaar alleen met hem op vakantie gaan na 3 maanden?

Maar je hebt het toch zelf voorgesteld?

Dat ik het zelf voorstelde was meer van; ‘Hee, als we niks vinden gaan we toch naar Portugal? Lol. xD’ dat was eigenlijk een grapje. Maar om nu tegen hem te zeggen dat het een grapje was is ook stom, want ik wil echt wel met hem naar Portugal, alleen z’n vader… :’)

@heartxcore
Mijn ouders kennen hem al best lang, al een dik jaar ofzo. We waren eerst gewoon vrienden dus ze weten wel met wie ze me op vakantie laten gaan. En ze vertrouwen mij. :slightly_smiling_face:

o oke. en anders koop je toch ook nog zo een boekje? met talen? en lichaamstaal verteld mensen ook al heel wat

vertel het eerlijk tegen hem, maar het is altijd spannend om je schoonouders te ontmoeten… laat het gewoon over je heen komen en echt niet alle schoonouders zijn hetzelfde