Met spoed: hulp nodig! Noob wil ontslag nemen, maar hoe?

Please, ik heb jullie hulp nodig! Ik werk sinds twee weken op zaterdag (van 9 tot 5) bij een kleine lunchroom. Nu is het zo klein dat er eigenlijk (incl. mij) maar vier mensen werken daardoor kan ik nooit vrij vragen.

Ik wil graag ontslag nemen omdat ik me totaal niet prettig voel daar, zij zijn allemaal 40/50 jaar en ze hebben een hele andere vieze humor en ze vinden me een beetje een snob, maar eigenlijk zei ik niks omdat ik veel te bang was om een fout te maken. De helft van de tijd is er niks te doen en daar kan ik echt niet tegen.

Nu zijn ze vorige keer mijn loon vergeten en die kon ik morgen (vrijdag) ophalen. Zaterdag is het de bedoeling dat ik ga werken. Is het erg ongepast om morgen, nadat ik mijn loon heb opgehaald, ook te zeggen dat ik niet meer kom? En hoe zou je ontslag nemen, dit is mijn eerste baantje dus ik ben een noob eerste klas, maar hoe zeg je dat?

Omdat er praktisch gezien niemand is om ‘in te vallen’ is de kans er ook dat ik zaterdag ook moet werken. Maar dat wil ik eigenlijk niet.

HELP!

Gewoon gesprek aan gaan met je baas en als je je loon in ontvangst hebt genomen zeggen dat je (per direct) ontslag neemt.

Je zult nog wel uit moeten werken en de uren die je bent ingepland zul je waarschijnlijk gewoon moeten werken…

That’s the problem. Het is zo kleinschalig dat er niks gepland is. De mensen die er werken komen iedere dag en ik ben de zaterdag hulp. Zoals ik zei is het de bedoeling dat ik iedere dag zaterdag kom, geen uitzondering…

Ik ken dit probleem wel een beetje, ik heb nu uiteindelijk wel ontslag genomen maar zoals ik het lees, werk jij zwart volgens mij? En ik zat vast aan een contract, dus ik moest sowieso nog twee maanden doorwerken.

Maar als je wilt stoppen, geef je het gewoon aan, zeg je dat je hebt besloten dat je wilt stoppen. Als ze om een waarom vragen leg je uit dat je je plek niet kan vinden en zo. Grote kans dat je dit weekend nog wel moet werken en over hoe lang je doorwerkt kun je dan praten, als er geen contract is waarin dat is afgesproken. Je moet vooral duidelijk wezen over wat je wilt en van te voren bedenken wat voor voorstellen ze kunnen doen en daarop ook al weten wat je wilt antwoorden. Good luck :slightly_smiling_face:

Oh en daarop iets, uiteindelijk kunnen ze wel zeggen dat je elke zaterdag moet werken maar zolang jij niet aan een contract vast zit, heb jij (officieel) geen plichten tegenover hen en zij ook niet tegenover jou. Niet bang wezen om te zeggen dat je wilt stoppen, zij zoeken maar een ander.

Ja maar er zal waarschijnlijk wel een uitwerkperiode gelden, dat is bijna overal… maar dat zul je dus met je baas moeten overleggen. Ik zou aangeven dat je per direct ontslag wilt, en dan hoor je vanzelf wel of hij er mee akkoord gaat of niet…

Tenzij je geen contract hebt inderdaad, is het zwart?

Ontslagbrief schrijven? Ach, je hebt vrijwel altijd 1 maand proeftijd, daarin mag jouw werkgever of jijzelf ontslag geven/nemen. Je mag dus gewoon weggaan als je dat wilt. Het is dus niet gek als je na het ophalen van je loon zegt dat dit werk mss toch niet iets voor je is. Het is alleen een beetje lullig om af te zeggen als ze op je rekenen, dus ik zou het niet op de avond dat je eig moet werken zeggen ofzo. Dan hebben ze nog de tijd om vervanging te regelen.

Als je trouwens in je proeftijd zit heb je geen opzegtermijn heh. Dan mag je op elk moment je contract beëindigen. Meestal krijg je eerst een contract voor een proeftijd en als dat allemaal goed gaat wordt je contract verlengd en zit je echt in dienst. Als je er pas 2 weken werkt zou ik denken dat je nog gewoon in je proeftijd zit.

Ik werk niet zwart, want ze zouden me deze zaterdag gaan opgeven bij de verzekering. Dus ik weet niet hoelang ze willen dat ik doorwerk…

We hebben geen contract gemaakt… Dus in dat geval werk ik zwart, maar hij gaat me wel bij de verzekering opgeven… Werk ik dan zwart of niet… Pff… wordt er echt beetje depri van…
Hij vroeg me gewoon na de eerste keer hoe het bevallen was en of ik de volgende keer weer kwam and that’s it. Loon krijg ik contant…

Dan werk je waarschijnlijk (nog) zwart. Geef het gewoon aan als je je loon gaat ophalen en bespreek met je baas hoe en wat.

Ik zou gewoon eerlijk zeggen vrijdag dat het niet is wat je ervan verwacht had, en dat je ontslag wilt nemen. Ik zou aanbieden om sowieso die zaterdag nog te komen. Dat is wel zo netjes. Minder dan 24u van te voren ontslag nemen is ook zoiets :wink:

Sorry maar jij solliciteert toch voor de baan als zaterdaghulp? Dan kan je toch wel verwachten dat je iedere zaterdag moet werken?
Ik denk eerlijk gezegd dat dat ‘geen uitzondering’ bij heel veel dingen is. Tenzij je echt bij de grote ketens gaat werken. Ik zelf heb ook altijd moeite met andere mensen regelen die voor mij willen werken. Ik denk dat je gewoon even vol moet houden en er iets langer moet werken, en als je dan echt een keer niet kan op zaterdag en je geeft dat ruim van te voren aan is dat echt geen probleem joh.

Maar als je dan echt perse ontslag wilt nemen, zou ik dat doen als je je loon gaat ophalen en dan een gesprekje aangaan.

dan werk je zwart, het gaat er om of je bij de belasting aangeven bent, verzekering is voor hem gewoon handig. ik heb ook bij zoiets gewerkt in een overdekt winkelcentrum maar ik had echt wel meer collega’s. ik zou zeggen hou nog even vol, maar ben eerlijk gezegd ook meteen weg als het me niet bevalt.
dus als je het echt verschrikkelijk vind, zeggen zodra je je loon hebt, wacht wel tot je je loon hebt, en zorg ervoor dat je geen vast contract krijgt.

je kunt ook wachten tot ze je een vast contract willen geven ofzo? en dan zeggen.

Je zult sowieso nog in je proefperiode zitten ik zou gewoon nadat je je loon hebt opgehaald zeggen dat je even wat wilt zeggen.
En dan begin je gewoon dat je het niet leuk vindt daar en dat je niet meer wilt komen.
Is helemaal niet zo eng hoor je moet alleen de juiste woorden weten.

Gewoon zeggen dat je wilt stoppen. Ze hebben je nog niet bij de verzekering opgegeven en je krijgt je loon handjecontantje (heb je uberhaupt iets van een contract getekend? zo niet dan zit jij nergens aan vast voor zover ik weet en is het hun ding). Zeg dat je je plek niet kan vinden en ga er vandoor.

Wat ik wel raar vind is (wat faithinyou ook al zei) is dat je solliciteert op een zaterdagbaan en het dan raar vind dat ze je elke zaterdag nodig hebben?? Dat is nou het hebben van een baan meisje, daar zul je consessies voor moeten maken. Ik snap het wel dat je je misschien niet prettig voelt daar, maar het duurt vaak even voordat je helemaal bent ingewerkt en gewend hé. Ik werk ook bij een lunchroom en het heeft bij mij 2-3 maanden (!) geduurd voordat ik het naar m’n zin had. Ik had bijna de neiging om ontslag te nemen, maar nu gaat het supergoed en zit ik helemaal op mijn plaats.

Ik ben het met xvlinder eens.
Werk is niet leuk, teminste, niet altijd :stuck_out_tongue: sommige mensen hebben geluk met een leuke baan en ook nog eens leuke collega’s. Als ik aan het werken ben bedenk ik elke x als ik op de klok kijk hoeveel ik al heb verdiend. Dat is ook voor mij puur de reden dat ik werk. Ik ben daar niet om vrienden te maken. En op mijn werk is iedereen veel ouder. Ik werk op een kantoor en moet voor iedereen klusjes doen die er zelf geen tijd voor hebben. En dat zijn soms echt K klusjes. Echt waarvan je denkt doe het lekker zelf.
Maar het is wennen, en dat is overal zo. En als je handje contantje krijgt is het zwart neem ik aan hoor. Ik heb 8 maanden bij een restaurant gewerkt, en daar kreeg ik het ook zo. Alleen je kon daar wel loonstrook aanvragen, maar was dus niet standaard dat je die kreeg. Was ook gewoon zwart. En ik vond het werk daar ook vreselijk, ofja het werk niet. Maar de mensen. Ik weet nog heel goed dat ik 2x huilend voor mijn fiets stond omdat ik echt niet wilde. Vond die mensen gewoon gemeen. Maar ik ben wel elke keer gegaan. En dat ligt er denk ik ook maar aan aan hoe erg je geld nodig hebt.
Als je toch wilt stoppen en het eng vind, zou ik morgen werken, je geld ophalen, en van de week bellen en zeggen dat je toch wilt stoppen. Als het je eerste baantje is kan je misschien zeggen dat horeca toch niet wat voor jou is ofzo. Als je geen contract hebt mag je gaan wanneer je wilt

Hoi !
Je kan altijd ontslag nemen , soms doen ze er moeilijk over omdat ze dan bvb niemand hebben
Ik zou bellen en het uitleggen dat je het gewoon echt niet naar je zin heb , dit kan gebeuren en als hun iemand aannemen moeten hun daar dus ook rekening mee houden.
Het is logisch dat je op je salaris wacht , en ookal zou je hier niet op wachten moeten ze je het alsnog geven want je heb die uren wel gewerkt ( let wel op dit staat niet op papier dus ze kunnen er moeilijk over doen omdat je zwart werkt ) maar dit komt bijna nooit voor.
Als je zaterdag echt niet meer wilt werken moet je idd per direct ontslag nemen , maar ik denk ook dat je idd nog wel de zaterdag moet werken en dat is ook een beetje uit vriendelijkheid natuurlijk , want als jij weg ben hebben ze helemaal niemand meer.
Niet bepaald jou probleem , maar het staat wel netter als je het wel doet.

En het is wel een dag dus dan heb je ook nog een klein zakcentje voor als je niet meer werkt.
Doeeeg !

Ik zou in gesprek gaan met de leidinggevende.
Ik werk ook in een lunchroom met 2 andere meiden op zaterdag. Flink aanpoten met z’n drieën en weinig kans op vrij.
Mijn twee collega’s kunnen morgen niet werken, dus krijg ik hulp uit een andere vestiging. Dus zie het niet als een probleem.
Dat er niks te doen is, is flut. Wij maken dan vaak schoon.
Als je je echt niet prettig voelt zou ik dat bespreken met iemand die boven je staat. Want het is toch leuker als je collega’s van dezelfde leeftijd hebt.
Dus geef het aan, bespreek de mogelijkheden en kies dan eventueel om te stoppen.
Succes.

Wees direct. Neem je loon en hebt het recht om ontslag te nemen. Zeg gewoon dat het je ding niet is.