Met overgangsbewijs 5 naar 6 vwo naar hbo?

Hi meiden,
Door omstandigheden ben ik dit schooljaar in een lastige situatie terechtgekomen, waardoor ik mijn 6 vwo dit schooljaar niet kan afmaken. Ik ben inmiddels verhuisd naar een andere stad in een pleeggezin en ik moet nu dus in principe een nieuwe middelbare school gaan zoeken waar ik vanaf augustus mijn examenjaar kan gaan doen. Alleen is dat met profielkeuze etc. best lastig omdat ik op bijna elke mogelijke school op de een of andere manier een vak zal moeten gaan inhalen, omdat de profielen niet perfect aansluiten. Ik vroeg me dus af of je met een overgangsbewijs van 5 vwo naar 6 vwo naar het HBO kunt? Ik weet dat je van havo 4 naar het MBO kan, maar ik kan op internet niks concreets vinden over mijn vraag en eigenlijk zou ik het vreemd vinden als het niet kan… Weet iemand dit toevallig? :slightly_smiling_face:

[i]Kun je van 5 VWO naar het HBO overstappen?

Geplaatst door OCO op 5 december 2006

Nee, dat kan niet. Bij wet zijn er toelatingseisen; ofwel een MBO niveau 4 diploma, ofwel havo of vwo diploma. Overgang van 5 naar 6 vwo is niet voldoende[/i]

Bron:http://www.onderwijsconsument.nl/kun-je-van-5-vwo-naar-het-hbo-overstappen/

Waarom ga je niet kijken naar volwassenonderwijs (vavo)? Daar kun je als het goed is helemaal zelf kiezen welke vakken je wil volgen.

Dit zou ik inderdaad ook overwegen, omdat je nog maar een jaartje hoeft.