Met je autorijbewijs scooter rijden.

Voor mijn “sweet sixteen” heb ik een scooter gekregen. Super leuk natuurlijk, maar ik kon niet meteen beginnen met het halen van mijn rijbewijs in verband met school. Nu is het een dik halfjaar later en ben ik dus 16.5 jaar. Op deze leeftijd mag je ook beginnen met autorijlessen, dus dat was ik ook van plan om te doen. Dit omdat je met je autorijbewijs ook op een scooter mag rijden. Tenminste, dat dacht ik… Ik heb al een aantal keer gelezen en gehoord dat het (sinds een paar maand) niet meer kan om met een autorijbewijs op een scooter te rijden. Dit staat echter niet op de site van de Rijksoverheid.

Wie/wat moet ik geloven? Weten anderen hier meer van? Ik wil namelijk niet voor mijn autorijbewijs en scooterrijbewijs gaan. Dan ga ik liever nu voor mijn scooter en op mijn 18de voor mijn motor. Maar als je toch nog met je autorijbewijs scooter kan rijden… Tja, dan ga ik natuurlijk voor mijn autorijbewijs.

Nope, kan niet meer.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/motorrijbewijs-rijbewijs-a1-a2-a

Dit geldt alleen voor de mensen die het rijbewijs eerder hebben gehaald. Sinds dat de nieuwe regels voor het scooterrijbewijs er zijn moet iedereen een apart rijbewijs hiervoor halen.
Heb je het rijbewijs eerder gehaald, dan wordt dit bij vernieuwing erbij geschreven.

Verder raad ik je af om eerst voor motor te gaan en dan pas voor auto. Heeft mijn broer ook gedaan. Nooit meer zei hij.

Waarom is dat niet bevallen bij je broer als ik vragen mag?

Mijn rijschoolhouder zei dat je nog wel op een brommer mag, klopt dat? :open_mouth:

Ik heb mij even in de link verdiept. Maar gaat volgens mij écht over motoren. En dan niet over een scooter. Op de site van de Rijksoverheid staat wel: “Categorie AM wordt automatisch verkregen bij het halen van een rijbewijs voor een andere categorie.”
En dat staat bij de vernieuwde regels… Ik word er niet wijzer van, haha.

:anguished:?

Ik heb mijn rijbewijs vorig jaar augustus gehaald en daar staat inderdaad AM en B op dus denk dat het wel mag!

Ik heb hem ook vorig jaar gehaald en ik mag ook inderdaad scooter rijden.
Bel anders het CBR voor de zekerheid, die zullen het ook wel weten :slightly_smiling_face:

ik heb mijne vorig jaar september gehaald en heb ook am erop staan

Het mag sowieso. Voor een motor moet je wel een apart rijbewijs halen.

"Met een geldig Nederlands autorijbewijs (categorie B ) of motorrijbewijs (categorie A) heb je geen apart rijbewijs bromfiets nodig. Je hoeft dan geen examens te doen. "

Bron: CBR

Die link die eerder gepost werd door garapoes gaat inderdaad over motoren en niet over bromfietsen of scooters.

Tot januari 2013 was het zo dat sommige motoren (gemotoriseerde driewielers) onder de categorie B vielen en je die dus met een autorijbewijs mocht rijden. Als je voor die tijd al een rijbewijs B had mag je die blijven rijden zonder een extra rijbewijs te halen. Voor jou is dat echter niet van toepassing want je hebt je rijbewijs B nog niet. Maar dat maakt ook helemaal niet uit, want een scooter is geen motor en die mag je gelukkig nog gewoon rijden met je autorijbewijs! (zie vorige post)

Scooter mag gewoon hoor. Alleen voor een motor moet je een apart rijbewijs hebben.

Scooter zit gewoon nog steeds bij het rijbewijs B volgens mij hoor

Ja dit heeft mijn rijinstructeur ook bevestigd. Het verhaal dat je met je rijbewijs b niet meer scooter mag rijden gaat al zo’n 10 jaar rond, en komt altijd rond de zomer weer terug. Maar voorlopig is dit niet zo

Vriendin van me heeft afgelopen week haar rijbewijs gehaald, zij mag nu ook gewoon op een scooter rijden en staat ook op haar rijbewijs aangegeven.

Als je je autorijbewijs haal tkrijg je je rijbewijs AM-B oftewel Scooter - auto dus je mag met je auto rijbewijs wel scooterrijden maar andersom niet… dus niet met een scootercertificaat autorijden.

Echter mag je niet motorrijden met een auto en/of scooter rijbewijs… hiervoor moet je een apart rijbewijs halen en mag je ook nog niet gelijk op zware motoren rijden

Iedereen bedankt voor de reacties! Dan ga ik voor mijn autorijbewijs en daarmee op mijn scooter rijden. Scheelt toch weer geld.

Ik wist trouwens wel dat je een aparte rijbewijs moet halen voor een motor. Dit ben ik pas ook van plan op mijn 18de.

Ik heb in maart mijn rijbewijs en AM staat er ook gewoon bij :slightly_smiling_face:

In België mag dit. Hangt er wel van af wat voor scooter je hebt. Op mijn autorijbewijs staat dat dit mag voor het type Am scooter. Ik weet niet of dit in Nederland ook met types is en of dat hetzelfde is. Ik hoop dat je er wat aan hebt.