Met een persoonlijke kwestie naar een andere huisarts?

Lieve mede gs’ers,

Ik heb me de laatste twee jaar niet echt goed in mijn vel gevoeld. Ik heb hierover ook af en toe een topic geplaatst op GS.
Ik merk nu dat het, op een andere manier dan ik eerder heb gehad, weer bergafwaarts gaat met mijn stemming. Maar ik wil niet dat dit weer te ver gaat.

Ik wijk even liever niet te veel uit over de details, maar ik heb over mijn situatie gepraat met een goede vriendin van mij en zij heeft mij aangeraden om naar een psygoloog te gaan, zodat hij/zij mij kan helpen met alles op een rijtje krijgen.

Ik heb hier (eerder ook al) eens over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat het alleen maar zou kunnen helpen en dat wanneer ik niets doe aan hoe ik me voel, dit waarschijnlijk altijd zo door zal gaan.

Ik zit alleen bij een mannelijke huisarts, eentje bij wie ik me totaal niet op mijn gemak voel en voor zo ver ik weet zal ik een doorverwijzing nodig hebben. Mijn vraag is of ik, voor deze ene kwestie, naar een andere (vrouwelijke) huisarts kan gaan, of dat niet mogelijk is.

Ik vind het namelijk sowieso lastig om over hele persoonlijke dingen te praten, maar ik heb wel het gevoel dat het goed is als ik dat wel doe.

Liefs

Dat mag gewoon hoor?
Ten eerste als je al niet goed met die huisarts kan vinden, mag je overstappen op een ander, het gaat immers om JOUW fysieke/mentale gezondheid.
Ten tweede kan je altijd aangeven dat je liever een vrouwelijke huisarts wil.
Je moet wel altijd eerst op kennismakingsgesprek, en bij ons in de familie was het eerst de bedoeling dat het hele gezin meeging.

Het zit zo dat dat misschien kan. Maar wat wij hebben is dat onze huisarts een vrouw is. Zij heeft een assistente en zij is vrouw. Kan je niet even met haar praten. Zij kan misschien kijken of je (tijdelijk) naar een vrouwelijke dokter kunt gaan. Ik denk dat het lukt. Als je zegt dat je je niet zo comfortabel bij bent zegt ze vast niks. Die vrouwelijke huisarts moet het sowieso doorgeven aan je huidige dokter waardoor je het zelf niet hoeft te vragen.

BTW ik heb hier geen verstand van. Gewoon proberen.

Een vriendin van mij zei dat als je voor een doorverwijzing naar je huisarts stapt, je echt niet tot in detail hoeft te zeggen wat er gaande is, gewoon globaal dat je helemaal niet lekker in je vel zit etcetera.

Ik hoef niet over te stappen naar een andere huisarts, want ik ben niet van plan om vaker over persoonlijke dingen te praten met mijn huisarts. Alleen hiervoor zou ik graag met een andere (vrouwelijke) huisarts willen praten.
Ook heb ik liever niet dat mijn moeder hier iets over te weten komt. Huisartsen hebben altijd geheimhoudingsplicht toch? Of moet hij mijn moeder bellen omdat ik minderjarig ben?

@esmerose; Okee, dat wist ik niet. De reden dat ik liever niet naar mijn eigen huisarts ga is dat ik het gevoel heb dat hij lichtelijk autistisch is en zich niet goed in kan leven in andermans emoties. Misschien heb ik dat wel helemaal verkeerd, maar het is voor mij best een grote stap en dat heb ik liever het gevoel dat ik serieus wordt genomen…

Dit. Ik ben een paar maanden geleden ook naar de huisarts gegaan voor een doorverwijzing naar een psycholoog. Ik hoefde alleen globaal te vertellen waar ik last van had en in hoeverre dit mij belemmerd in het dagelijks leven. Mij gaf ze vervolgens een lijst mee met een aantal psychologen die zij aanraadde, maar ik was gewoon vrij om die keuze zelf te maken. En een dag later kreeg ik de verwijzing binnen, zonder dat ik dus echt precies heb verteld hoe ver mijn probleem gaat… Dus ik denk dat 't wel goedkomt, maar mocht je echt per se een andere huisarts willen kan dat denk ik wel… Vraag het anders even aan de doktersassistente? Succes!

Ooh sorry @TS, ik had je reactie op Esmerose nog niet gelezen… Dus misschien heb je niets aan mijn antwoord, dan maar een up!

Als er in de praktijk een vrouwelijke huisarts is, kan je vragen aan de assistent of je bij haar een afspraak mag. Anders kan je ook proberen een huisartsenpraktijk in de omgeving met vrouwelijke arts te bellen en te vragen of je als passant langs mag komen. Gezien je verhaal zal het denk ik niet nodig zijn om je hele medische voorgeschiedenis te weten, dus dat zal niet echt een probleem zijn. Wel moet je dan 25 euro geloof ik betalen, dat kan je bij je verzekering weer declareren.

Een andere mogelijkheid is bureau Jeugdzorg. Dat klinkt zwaar, maar zij hebben ervaring met jongeren en daar kan je (kosteloos) terecht om gewoon eens met iemand te praten. Zij kunnen je ook evt doorsturen naar een psycholoog. http://www.bureaujeugdzorg.info/Jeugdigen/

Dat kan gewoon hoor als je dat aangeeft bij die dokterspraktijk. :slightly_smiling_face:

Wat vervelend meid! Sowieso wil ik zeggen dat ik het echt heeeel dapper van je vind dat je die stapt neemt om te gaan, kom op doorzetten en loop de dokterspraktijk in. Je kunt het!!

En wat doe dokter betreft, je hoeft echt niet alles te vertellen. Als je verteld dat je je niet lekker in je vel voelt en dat het al lange tijd gaande is en je geeft aan dat je graag met iemand over wilt praten, dan zal hij vast wel een verwijzing geven. Hij heeft sowieso geen tijd om uit te pluizen waarom jij je zo voelt en wat er precies is :slightly_smiling_face:

Succes!

Indeed!

Ik heb ook een keer om een vrouwelijke huisarts gevraagd. Of eigenlijk werd het me al aangeboden voordat ik het kon vragen (vaginale klachten, vandaar).

Je kunt gewoon opbellen en zeggen dat je normaal gesproken die en die huisarts hebt, maar dat je nu graag met een vrouwelijk arts een afspraak zou willen maken!

Ik heb zelf ervaring met jeugdzorg, maar beter ga je via je huisarts en niet via jeugdzorg. Tenzij je nog tot je 18e onder jeugdzorg wilt vallen :slightly_smiling_face:

Ik weet niet of je ouders het mogen weten? Maar volgens mij worden er maar 8 sessies vergoed, dus dan zal jij/zullen je ouders bij moeten betalen.