Met andere studenten of studio?

Hoi! Ik studeer in Utrecht en ik wil aan het begin van het volgende jaar uit huis. Nou twijfel ik heel erg of ik een zelfstandige woning wil of dat ik met andere studenten wil. Ik ga me inschrijven voor een nieuwe complex waar dit alletwee beschikbaar is, het enige is dat ik als ik met andere studenten ga samenwonen dan geen idee heb met wie ik kom te wonen want het wordt gewoon ingedeeld. Ik vind het er ergens wel bijhoren om ook met andere studenten te wonen, maar ik lees en hoor ook vaak over ergernissen aan huisgenoten.

Wat zijn jullie ervaringen met samen of alleen wonen en wat zouden jullie doen?

Ligt heel erg aan je als persoon. Ik heb niet zoveel moeite met op mezelf zijn, maar er zijn ook veel mensen die zich enorm eenzaam gaan voelen zo alleen in een nieuwe stad. En tuurlijk kan je ergenissen hebben over huisgenoten, maar ik hoor zelf maar zelden verhalen dat het huis onbewoonbaar is door een huisgenoot. Meestal valt dit onderling wel te regelen. Ik ben ook begonnen in zo’n huis zonder keuze van huisgenoten, vond het eerst heel gezellig, maar toen er mensen weggingen wat minder.
Nu woon ik weer met een paar huisgenoten, maar dit keer is de klik nog veel beter. Ik spreek ze niet heel veel, maar een beetje aanspraak af en toe vind ik best prettig.

Daarnaast, kijk goed naar de prijs. Alles voor jezelf is natuurlijk lekker, maar meestal wel 2x zo duur. En als je niet zo goed kan tegen alleen zijn, vind ik het geen aanrader. Maargoed, ik heb zelf nooit zelfstandig gezeten, dus misschien moet ik daar niet teveel over oordelen.
Daarnaast: Je woont wel met zoveel mensen samen, maar je bepaalt natuurlijk altijd zelf nog wanneer je de gezelligheid opzoekt en wanneer je je terugtrekt op je eigen kamer. Dus in dat opzicht is het maar net wat je zelf wil natuurlijk.

Dankje voor reactie! Ik studeer wel al een jaartje in Utrecht dus ik heb wel al een beetje een leventje gelukkig. Aan de ene kant vind ik het wel fijn om alleen te zijn, maar ik ben bang dat ik het onderschat… thuis heb je toch je ouders waar je je ei een beetje kwijt kunt. Geld is gelukkig geen probleem omdat m’n ouders zo gek zijn om de huur te betalen.

Deel jij ook badkamer en keuken? Is dit wel te doen qua viezigheid en ruimte (als iedereen 's ochtends wil douchen enzo)?

Oh, dat is wel fijn ja, dat je daar al een beetje je ding hebt! :slightly_smiling_face: Ik deelde eerst badkamer en keuken. Maar omdat niet iedereen contact met elkaar had in huis was dat soms wel lastig en viezig. Maar ik had meestal m’n eigen spulletjes op m’n kamer, dus dat was altijd netjes schoon en zelf afgewassen dus geen probleem voor mij. Wij hadden wel een schoonmaker voor de gemeenschappelijke ruimtes, die eens in de week kwam. Heeft z’n voordelen, hoef je het niet zelf te doen. Nadeel is wel dat sommige mensen er de rest van de week een potje van maken en de zooi ook niet opruimen omdat ‘de schoonmaker dat over een tijdje wel weer doet.’ Als je niet zo iemand hebt die komt, maak je daar afspraken over en is het makkelijker te controleren. Maar heb er zelf nooit echt problemen mee gehad.

Nu deel ik alleen de badkamer nog, heb nu een eigen keukentje. Ik zit nu met een kleinere groep (vorig huis 8, nu met 5) en hier is ook netjes een poetsschema opgesteld. Als iedereen het gewoon een beetje bijhoudt is het prima te doen vind ik. Daarnaast, je bent heel waarschijnlijk niet de enige die de boel een beetje netjes wil houden, dus met een paar mensen wat druk uitoefenen op een sloddervos als het nodig is, werkt vast ook wel.
Wat betreft tijden, ik heb nooit echt hoeven wachten. Of je moet iemand hebben die 2 uur doucht, maar in de huizen waar ik woonde snapte iedereen ook wel dat het een beetje geven en nemen is. Het nadeel van delen is misschien dat je soms water bij de wijn moet doen en misschien niet altijd als jij wil douchen de douche vrij is, maar dat is natuurlijk iets wat natuurlijk bij delen van een badkamer hoort. Met 4/5 man is dat prima te doen vind ik zelf, en wij hebben zelfs maar 1 wc, die op de badkamer zit, heb nog nooit gehad dat als ik moest de badkamer bezet was in mijn nieuwe huis.

Met hoeveel mensen zijn die kamers waarbij je moet delen dan?

Vorig schooljaar woonde ik praktisch alleen, omdat mijn huisgenoten er ofwel bijna nooit waren, ofwel enorm asociaal waren. Ik heb me denk ik nog nooit zo eenzaam gevoeld als toen, ondanks dat ik wel vrienden had op school/in die stad/ etc.

Dit jaar woon ik in een ander huis en dat is echt zoooveel leuker! Je kunt een praatje maken met je buren wanneer je dat wil, maar wanneer je graag even alleen wil zijn, wordt dat ook geapprecieerd. Wat betreft de keuken, wij hebben op elke verdieping een keuken en het hangt van verdieping tot verdieping af hoe vuil hij is… Maar als je duidelijke afspraken maakt (en zelf altijd je eigen dingen opruimt) is het goed te doen. Verder hebben we denk ik 5 wc’s en 2 douches voor 13 man en dat valt verrassend genoeg ook goed mee. Iedereen heeft een ander ritme, dus je kunt altijd douchen wanneer je wil. Hetzelfde geldt voor de wc’s. De gemeenschappelijke delen (behalve de keukens) worden één keer per week gepoetst door een schoonmaakster.

Ik zou zelf echt nooit in een studio willen wonen, puur omdat ik de sociale interactie zou missen.

hoihoi
ik heb met dezelfde vraag gelopen en heb uiteindelijk voor een studentenhuis met 3 medestudenten gekozen. naja kiezen, gekozen om er naar te gaan zoeken natuurlijk want het is niet makkelijk. voor mij ws een studio in amsterdam toch net te duur. en wat meespeelde is dat ik hier nog weinig mensen kende en vond het toch wel leuk om gelijk al wat mensen te kennen. uiteindelijk een super leuk huis met 3 (best serieuze en hard studerende) meiden gevonden. je kunt bij het hospiteren natuurlijk ook zelf kijken hoe netjes het is en hoe gezellig. als de klik er niet is, kun je wel weer doorverhuizen. het is makkelijker om verder te zoeken als je er al woont dan als je er nog nie twoont.
anyway, als je wil pm-en hierover mag dat altijd!

@NobodyKnows: klinkt inderdaad wel prima :slightly_smiling_face: Er stond op de site dat het met z’n 4, 5 of 6en zal zijn. Met z’n 4en lijkt me het fijnst maar daar heb ik verder geen inspraak op. Ben wel bang dat het totaaal niet klikt… maar aan de andere kant kan ik altijd nog weg als het echt niet gaat.

@Sopron: aw gelukkig dat je je plekje nu wel hebt gevonden :slightly_smiling_face: Die eenzaamheid is idd waar ik over twijfel of ik dat ga voelen of niet.

@Ilseber: het is zonder hospiteren, vandaar dat ik een beetje bang ben dat ik met mensen waarmee het niet klikt terecht komt haha. Van dat doorverhuizen als het écht een ramp is heb je zeker gelijk.

Zijn er ook nog mensen die in een studio wonen en dit wel heel fijn vinden?

Ik woon met tien mensen in Utrecht :slightly_smiling_face: heb hiervoor ook een tijdje alleen gewoond maar ik voelde me ontzettend eenzaam (terwijl ik wel lid was van een studentenvereniging en een studievereniging en een vriend had). Ik at vaak samen met vriendinnen maar zodra ik thuis kwam was er niemand om een praatje mee te maken. Soms vond ik de rust wel lekker maar dat heb ik in mijn nieuwe huis ook. Als ik nu rust wil dan trek ik me gewoon terug op mijn kamer :slightly_smiling_face:. Ik zou het dus echt aanraden om samen met huisgenoten te gaan wonen!