Met andere studenten of studio?

Hoi! Ik studeer in Utrecht en ik wil aan het begin van het volgende jaar uit huis. Nou twijfel ik heel erg of ik een zelfstandige woning wil of dat ik met andere studenten wil. Ik ga me inschrijven voor een nieuwe complex waar dit alletwee beschikbaar is, het enige is dat ik als ik met andere studenten ga samenwonen dan geen idee heb met wie ik kom te wonen want het wordt gewoon ingedeeld. Ik vind het er ergens wel bijhoren om ook met andere studenten te wonen, maar ik lees en hoor ook vaak over ergernissen aan huisgenoten.

Wat zijn jullie ervaringen met samen of alleen wonen en wat zouden jullie doen?

Ligt heel erg aan je als persoon. Ik heb niet zoveel moeite met op mezelf zijn, maar er zijn ook veel mensen die zich enorm eenzaam gaan voelen zo alleen in een nieuwe stad. En tuurlijk kan je ergenissen hebben over huisgenoten, maar ik hoor zelf maar zelden verhalen dat het huis onbewoonbaar is door een huisgenoot. Meestal valt dit onderling wel te regelen. Ik ben ook begonnen in zo’n huis zonder keuze van huisgenoten, vond het eerst heel gezellig, maar toen er mensen weggingen wat minder.
Nu woon ik weer met een paar huisgenoten, maar dit keer is de klik nog veel beter. Ik spreek ze niet heel veel, maar een beetje aanspraak af en toe vind ik best prettig.

Daarnaast, kijk goed naar de prijs. Alles voor jezelf is natuurlijk lekker, maar meestal wel 2x zo duur. En als je niet zo goed kan tegen alleen zijn, vind ik het geen aanrader. Maargoed, ik heb zelf nooit zelfstandig gezeten, dus misschien moet ik daar niet teveel over oordelen.
Daarnaast: Je woont wel met zoveel mensen samen, maar je bepaalt natuurlijk altijd zelf nog wanneer je de gezelligheid opzoekt en wanneer je je terugtrekt op je eigen kamer. Dus in dat opzicht is het maar net wat je zelf wil natuurlijk.