Menstruatie pijn/de pil

Hee meiden,

Ik ben sinds mijn 11e ongeveer ongesteld. Vanaf het moment dat ik het ben geworden is de pijn die ik telkens krijg in de eerste twee dagen steeds heviger geworden. Ik heb een aantal keren met mijn moeder gepraat over het feit dat ik heel graag aan de pil wil. Mijn moeder vermijd het onderwerp als het ware of zegt heel kort: Dan slik je teveel hormonen / Je vergeet hem toch in te nemen etc. Ik vind dit niet fijn want ik heb het idee dat ze me niet serieus neemt terwijl ze het wél erg vind als ik elke maand weer lig te huilen van de pijn. Op dat moment heb ik last van enorme pijn in mijn onderbuik: het samentrekken van de baarmoeder wat ik heel erg voel. Het zweet breekt me uit, mijn hoofd bonkt en ik voel mn hart in mn buik kloppen heb ik het idee. Ik kan niet blijven stil liggen of zitten of staan, ik loop van de wc naar mn bed, van mijn bed naar de keuken etc. Ik nam altijd ibuprofin in wat pas na een uur werkte. Een uur lang lijden. Als het eenmaal werkte is er niets aan de hand. Na zes uur is het uitgewerkt en moet ik een nieuwe. Zo slik ik de eerste drie tot vier dagen ongeveer drie pillen op een dag: 12 in vier dagen. Ik weet dat het hardstikke slecht voor me is maar ik kan gewoon niet anders. Vannochtend begon het weer en ik heb aleve gebruikt. Ik las een uur later pas op de bijsluiter dat je er twee van moest innemen terwijl ik er 1 heb ingenomen. Nu gaat het wel een beetje maar ik voel het nogsteeds, een soort zeurende pijn. Aleve duurt 8 tot 13 uur dacht ik.

Kortom: ik zou heel graag aan de pil willen. Dit keer wil ik met goede argumenten komen om aan de pil te gaan en aangezien ik zelf weinig kan vinden op het internet van meisjes die ongeveer hetzelfde hebben vroeg ik me af wat goede argumenten zijn om te gebruiken.

Voor de duidelijkheid: Ik woon in Duitsland. Ik zou wel alleen naar de dokter kunnen gaan maar 1. je moet een afspraak maken, 2. mijn medische woordenschat is beperkt. Vandaar ik het niet zo probeer maar ik het wel aan mn moeder moet vragen. Ik kan ook niet naar een nederlandse dokter toe omdat ik in duitsland ben verzekerd of zo…

Nu ja, ik vind het vervelend voor je zeker gezien de situatie met de taal e.d.

Maar om eerlijk te zijn, sinds ik aan de pil ben, is mijn menstruatiepijn helemaal niet verminderd, enkel de periode dat ik ongesteld ben is gedaald met twee dagen naar 8 dagen. Vandaar dat ik mijn pil enkele keren doorneem en pas na 3/4 strips een stopweek houd. Dan zit je maar om de zoveel tijd met pijn. Voor mij is dit de beste oplossing.

misschuen kun je een spiraal nemen? hierin zitten veeeel minder hormonen, plus je hoeft er maar eens in de 5 jaar voor terug!
ik laat hem volgende maand zetten.

oh en vaak word je bijna niet meer ongesteld dan

Werkt paracetamol niet voldoende? En dan niet af en toe eentje nemen, maar echt een spiegel opbouwen: elke paar uur 2 paracetamols nemen. Paracetamol is beter voor je dan ibuprofen.

Hoe oud ben je nu? Ik kan me best voorstellen dat je moeder je liever niet op je 12e al aan de pil wil zien. Het kan een fijn middel zijn, maar het zijn inderdaad wel hormonen die je binnen krijgt. De huisarts kun je trouwens ook andere middelen voorschrijven tegen menstruatiepijn, je hoeft niet per se aan de anticonceptie.

Ik ben op aanraden van de huisarts destijds wel aan de pil gegaan, maar bij mij verminderde dat de pijn en menstruatieduur helemaal niet. Ibuprofen hielp eerst nog redelijk maar ik bleef die zeurende pijn ook nog houden. Uiteindelijk hou ik zoals meer mensen hier nu geen stopweek meer, gewoon om te vermijden dat ik nog ongesteld word. Eens per zoveel strips begint het vanzelf een keer of stop ik eens om te kijken of alles nog werkt :’)

Paracetamol werkt totaal niet, heeft geen enkel effect op de pijn. Ik word over een week 15.

Een spiraaltje wil ik liever niet laten zetten.

Bij mij helpt de pil wel tegen menstruatiepijn (dat is niet de reden dat ik hem slik). Maar ik vind menstruatiepijn geen reden om de pil te slikken, je moeder heeft gelijk, je stopt hormonen in je lichaam en dat is gewoon niet goed. Dan kun je beter pijnstillers nemen, paracetamol en als dat echt niet helpt iets speciaal tegen menstruatiepijn.

^ Bij sommige mensen helpen pijnstillers gewoon niet, ik heb dat zelf ook gehad. Al zou ik een heel doosje ibuprofen nemen en helemaal lamgelegd worden daardoor, die kramp blijft gewoon. Dat is niet alleen vervelend maar het hindert je ook gewoon in je dagelijkse bezigheden. Ik moest elke maand standaard 2-3 dagen thuisblijven van school, en als het overdag begon moest ik opgehaald worden, kon dan niet werken of huiswerk maken. Dat kan nu tenminste weer wel.

Dan zou ik naar de huisarts gaan en met hem/haar overleggen wat de beste optie is.

Precies dat. Bah…

Ik zal aan mama vragen of we langs de dokter kunnen om te vragen welke pijnstiller het beste is, denk ik.

nou ik slik de pil dus wel om menstruatie pijnen want ik kan niet eens meer naar school als ik het ben. en ik vind het zelf een kut reden om iedere maand thuis te blijven voor dat. bovendien heeft mijn dokter ook gezegd dat ik de pil gewoon affetoe wel mag door slikken.

Aleve Feminax misschien? Die moet je innemen voordat het begint, anders heeft het geen zin, maar ik heb gehoord dat het echt heel goed werkt en je hoeft er niet voor naar de dokter. Je kunt het gewoon bij de drogist krijgen, in Duitsland vast ook wel.

ik had precies hetzelfde probleem! elke maand weer huilen van de pijn :frowning_face:
alleen in mijn geval was mn moeder wel voorstander van de pil, maar eerst gewoon naar de dokter om te kijken wat hij ervan zegt.
dus nou ik met mn moeder naar de dokter en hij kwam al snel met de pil

dus vraag aan je moeder om mee te gaan naar de dokter om te kijken of er nog iets anders (sterkere pijnstiller als voorbeeld) is tegen de buikpijn
eenmaal daar zal de dokter sneller de pil voorschrijven denk ik en misschien kan hij je moeder ervan overtuigen om het te doen!!

bij mij heeft de pil overigens heel erg geholpen want mijn buikpijn was niet normaal en nu heb ik gewoon lichte buikpijn waarmee ik gewoon de schooldag kan doorkomen op 1 á 2 paracetemollen :slightly_smiling_face:

Succes!

Ik zeg niet dat het NOOIT een optie is, voor sommige mensen (zoals jullie) is er geen andere optie dan de pil. Ik zeg alleen dat je niet zomaar aan de pil moet gaan als een ‘makkelijke oplossing’, omdat de pil echt niet zo goed voor je is als de meeste mensen denken, ik vind ook dat de meeste huisartsen veel te makkelijk denken over de pil (uit medische ervaring van mijn moeder en mezelf, dus niet dat ik zomaar iets roep).

Edit: Ik weet trouwens hoe vreselijk menstruatiepijn kan zijn, ik had er zelf ook heel veel last van en ook dat ik er écht ziek van was, maar ik weet óók wat voor slechte dingen de pil kan veroorzaken en dat vind ik erger.

Ik heb nu aleve ingenomen, werkt wel oke…

Bij mij is het juist heftiger geworden nadat ik aan de pil ben gegaan.
Voor die tijd was het bijna niks en nu kan ik niet meer zonder aleve feminax helaas :frowning_face:
Soms helpt de pil wel inderdaad en ik zou het gewoon aan je moeder vragen als ik jou was :slightly_smiling_face:
Als je geen vriend hebt, zal ze minder moeilijk doen waarschijnlijk :stuck_out_tongue:

Ik heb ook nog eens een vriend, haha…
Dus ik kan me ergens voorstellen dat ze denkt dat het daarmee te maken heeft,
maar mij gaat het puur om de pijn.
Maar nu ik lees dat de meesten hier nogsteeds last van pijn hebben erna begin ik te twijfelen.

-