Hallo allemaal!
Ik kon geen actief topic vinden over dit onderwerp met de vragen die ik heb.
Voor degene die niet weten wat een menstruatie cup is, het is een soort bel vormig bekertje van medisch siliconen wat je in de vagina inbrengt doormiddel van het opvouwen. Wanneer de cup in de vagina zit springt hij open en vormt het een licht vacuüm waardoor er een gesloten ruimte ontstaat. De cup vangt het menstruatie bloed op en je kan hem tot 12 uur laten zitten zonder dat het enig risico met zich mee brengt.
Het schrijnt dat je de cup veel minder vaak hoeft te legen dan een tampon. Ik zelf moet zeker om de 2 en een half uur/ 3 en een half uur een tampon verschonen wat pittig irritant is i.v.m. werk en dat soort dingen.
Ik weet nu al dat hier reacties op gaan komen dat het vies is, maar persoonlijk vind ik een tampon in je vagina duwen en vervolgens met een bloederige vinger zitten viezer dat een cup die je er na een beetje oefening zonder spatje bloed kan verschonen en schoon maken een stuk hygiënischer.
Ook kan je van een menstruatie cup geen TSS krijgen, wat je van een tampon dus wel kan krijgen.
Ik ben nu al een paar weken aan het kijken welke cup ik wil gaan bestellen, ik denk zelf aan de Meluna Classic M met de ring ‘stem’ (uiteinde). Wat was jullie eerste cup en wat zijn jullie ervaringen met een menstruatie cup?
En hoe maken jullie hem schoon? Ik heb namelijk gelezen dat dit kan doormiddel van koken in een speciale beker in de magnetron, maar zo een beker is ook al 5 euro (vind de cup zelf al best duur).
Alvast bedankt!