Menstruatie Cup

Hallo allemaal!

Ik kon geen actief topic vinden over dit onderwerp met de vragen die ik heb.
Voor degene die niet weten wat een menstruatie cup is, het is een soort bel vormig bekertje van medisch siliconen wat je in de vagina inbrengt doormiddel van het opvouwen. Wanneer de cup in de vagina zit springt hij open en vormt het een licht vacuüm waardoor er een gesloten ruimte ontstaat. De cup vangt het menstruatie bloed op en je kan hem tot 12 uur laten zitten zonder dat het enig risico met zich mee brengt.
Het schrijnt dat je de cup veel minder vaak hoeft te legen dan een tampon. Ik zelf moet zeker om de 2 en een half uur/ 3 en een half uur een tampon verschonen wat pittig irritant is i.v.m. werk en dat soort dingen.

Ik weet nu al dat hier reacties op gaan komen dat het vies is, maar persoonlijk vind ik een tampon in je vagina duwen en vervolgens met een bloederige vinger zitten viezer dat een cup die je er na een beetje oefening zonder spatje bloed kan verschonen en schoon maken een stuk hygiënischer.
Ook kan je van een menstruatie cup geen TSS krijgen, wat je van een tampon dus wel kan krijgen.

Ik ben nu al een paar weken aan het kijken welke cup ik wil gaan bestellen, ik denk zelf aan de Meluna Classic M met de ring ‘stem’ (uiteinde). Wat was jullie eerste cup en wat zijn jullie ervaringen met een menstruatie cup?
En hoe maken jullie hem schoon? Ik heb namelijk gelezen dat dit kan doormiddel van koken in een speciale beker in de magnetron, maar zo een beker is ook al 5 euro (vind de cup zelf al best duur).

Alvast bedankt!

Geen ervaring mee maar als zoiets zou werken zou het geweldig zijn. Is zo’n ding niet lastig in te brengen en verschuift het niet makkelijk waardoor je toch lekt?

Ik heb zelf geen ervaringen, maar weet wel dat er meerdere filmpjes op youtube staan met ervaringen. Dus je kan daar kijken. Over de duurheid, uiteindelijk ben je vast goedkoper uit omdat je niet steeds weer nieuwe tampons/maandverband hoeft te kopen.

hi
ik gebruik de naturcup (junior). ben er zelf super tevreden over en vind het veel fijner dan een tampon (om over mvb maar niet te spreken…). het wisselen is wel even wennen. je moet hem niet uit je handen laten glibberen. de eerste dagen doe ik het zo om de 4-5 uur, de dagen erna kan ik er de hele (werk)dag mee doen en wissel ik thuis. als ik onderweg verschoon gebruik ik een speciaal doekje van Lunette (zitten individueel verpakt) om ze te reinigen.

Daar dacht ik ook gelijk aan toen ik erover hoorde maar na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat het soms inderdaad lastig in te brengen is voor een beginner, dit is iets wat je moet oefenen. Er zijn heel veel verschillende vouw technieken dus daar zit er vast wel een bij die je makkelijk vind.
Nee, als je hem goed inbrengt lekt hij niet. Dit komt door het vacuüm dat ontstaat, dat moet eerst verbroken worden om te kunnen verplaatsen en omdat de cup zacht is en mee beweegt met je vagina verbreek dat vacuüm niet.
Wel heb ik gehoord dat de cup omhoog kan schuiven en dat maakt me een beetje bang, wat als je het steeltje niet meet te pakken krijgt?
Maar ik denk wel dat ik er eentje ga bestellen, heb namelijk heel erg last van dat het schaal en pijnlijk wordt door alle maandverband en tampons die ik tijden mijn menstruatie gebruik…

Succes! als je nog tips nodig hebt mag je me ook een prive berichtje sturen!

Aan de ene kant lijkt het me heel handig, maar ook doodeng: straks krijg je dat ding er niet meer uit, en dat vacuumzuigen klinkt ook behoorlijk eng :’)
En je moet hem er wel goed uithalen want anders stroomt al dat bloed over je handen enzo… :’) Nee ik hou het nog maar even bij tampons.

Haha dat is dus ook een beetje waar ik mee zit, het er niet meer uit kunnen halen enzo, maar ik denk dat als je er eenmaal aan gewent bent dat het dan wel mee valt, ben alleen wel bang dat hij dan omhoog gaat en je er gwn niet meer bij kan komen… Maar ben nog nergens tegen gekomen dat het iemand niet is gelukt om hem eruit te krijgen, je hebt natuurlijk ook je spieren waarmee je hem eruit kan duwen.

Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me ideaal tbh :’)

eruit krijgen is tot nu toe bij mij echt geen probleem, en ik gebruik nog wel een relatief kleine (junior). dat ‘vacuum’ zuigen valt trouwens ook mee. het is geen stofzuiger hoor :slightly_smiling_face: je kunt er mee sporten, zwemmen, nacht slapen, dus het is niet zo dat het luchtdicht is. het is meer dat de vloeistof er niet langs kan. maar nu klink ik net als een reclamepraatje :slightly_smiling_face:

Je bent toch ook niet bang dat je je tampon er niet meer uit kan krijgen? Ik denk dat je je hier dan ook niet zoveel zorgen om hoeft te maken hoor. :slightly_smiling_face:

Ik las het laatst inderdaad al, lijkt me ideaal, maar het is best een eenmalig grote uitgave…

Dan trek je toch aan een touwtje? :stuck_out_tongue: dat heeft zo’n cup niet toch?

Grappig om te zien dat bij andere topics hierover de grote meerderheid riep dat het ranzig en raar is, en mensen nu heel positief reageren :slightly_smiling_face:

Ik heb zelf geen ervaring, maar naar mijn mening heeft het meer positieve punten dan negatieve punten dus ik denk dat het -ook voor mij- zeker het proberen waard is.

Ik denk dat ik er gewoon eentje ga bestellen. Heb idd ook veel gelezen op internet dat mensen het ranzig vinden maar ik vind het viezer om een tampon in te brengen en vervolgens mn hele vinger onder het bloed te hebben.
Een cup is alleen zo duur… op lange termijn niet maar stel dat je het niks vind heb je 20 euro weggegooid en dat houd mij een beetje tegen…

Ik snap niet dat je weet dat z’n cup bestaat, maar schijnbaar nog nooit gehoord hebt van ‘tampons met inbreng huls’ =) Al houd ik het bij OB, met het geluk dat ik zo weinig bloed verlies, ik geen rode vingers krijg van het inbrengen van mijn tampons. =D

Heb die met inbreng huls ook ooit is geprobeerd, maar ten eerste zijn die tampons vreselijk (structuur, vorm etc.) en ten tweede krijg ik ze er niet in met zo een huls.
Het is alleen zo dat de mensen die zeggen dat een menstruatie cup vies is 9 van de 10 wel gewoon een tampon gebruiken die 2x zo ver je vagina in moet dan een menstruatie cup. Wat hun zeggen klinkt in mijn oren gewoon niet logisch xD.
En om eerlijk te zijn, het is je eigen lichaam, als je zo vies van jezelf bent dan weet ik zeker dat je ook geen tampon in durft te brengen xD

Het heeft mij ook nieuwsgierig gemaakt, maar ik vraag me één ding af: je moet die cup reinigen…Loop je er dan doodleuk mee naar de wasbak…?

Dat licht aan waar je bent, de meeste mensen kunnen de cup voor 8 uur dragen zonder te verschonen. In een openbaar toilet heb je soms een wasbakje binnen de wc en als die er niet is kan je gewoon met wc papier schoon maken of je zorgt dat een klein pakje met baby doekjes bij je hebt.
Je moet hem alleen wel voor en na je menstruatie helemaal schoonmaken door bijvoorbeeld te koken, maar de meeste wassen hem gwn met water en zeep, je raakt de cup na het koken toch weer met je handen aan dus is hij niet meer steriel.

Precies dat dus, wat als het voor mij niet werkt? dan heb je wel 20 euro weggegooid. Je kan wel goedkope op ebay vinden maar dat zijn “fakers” en weet niet of het nou zo een slim plan is om er zo eentje te bestellen…

Ik denk niet dat zeep in je vagina heel gezond is eigenlijk. Dus zelf zou ik hem gewoon koken.