@ Mensen met een jas met echt bont

Hoi, ik heb een vraag voor jullie: Voelen jullie je nooit schuldig dat je een jas draagt met echt bont?

Vat deze vraag alsjeblieft niet aanvallend op, ik probeer hier niet te zeggen dat jullie je schuldig zouden moeten voelen. Ik ben gewoon serieus geïnteresseerd in wat jullie (morele) gevoelens hierover zijn.

Ik stel deze vraag aangezien ik net een filmpje gezien heb van diertjes die levend gevild werden en daarna (nog levend) in een vuilniszak gegooid werden (hun bont werd gebruikt voor bontkragen aan winterjassen).

Ik heb me nooit schuldig gevoelt, want ik heb nooit bont gedragen.

Denk niet dat dit topic veel zin heeft. Ieder mens maakt zijn eigen keuzes in dit soort kwesties. Hetzelfde geldt voor vegetarisch eten.

Ik draag geen bont maar ik wil wel even m’n mening kwijt. Mijn moeder heeft 20 jaar geleden een bont jas van m’n oma gekregen, die ook weer van m’n oma is geweest. Die jas is echt al zo’n 50 jaar oud, vintage dus. Ik heb geen problemen met vintage bont, omdat die dieren al dood zijn en het nog erger is als je nu allemaal je bontjas gaat verbranden omdat het zielig is. Aangezien er tegenwoordig heel mooi nep bont gemaakt kan worden vind ik het niet langer nodig dieren te slachten voor hun vacht. Daarom ben ik wel tegen bont in ‘nieuwe’ jassen, zoals Nickelson. Mijn nicht heeft een wasbeer gekocht (nouja wasbeer bont dan) en dat kan ik echt niet begrijpen, als je ook nepbont kan kopen.

Ik ben ook anti-bont!

Dieren zijn, als het goed is, altijd dood als ze aan een jas zitten, vintage of niet. Beetje vaag argument.

Het is meer dat die al uit de omloop zijn. Dus buiten het vraag-aanbod proces om.

Zelf ben ik ook wel benieuwd naar mensen hun mening als ze wel bont dragen eigenlijk

Dieren zijn er niks voor niks, ze zijn er o.a. om ons lekker warm te houden ja! Pro-bont ben ik.

Ik vind het hypocriet om te zeggen “Ik ben anti bont” je maakt de keuze voor 1 ding waar je je sterk voor maakt terwijl je toch nog zoveel doet wat ook “Niet ideaal” is voor dieren

• Draag je alleen make-up die niet op dieren is getest? Of andere producten, shampoo?
  • Leren schoen of jas? Is ook dier product
  • Vlees? Ja dat is ook een luxe product
  • Kinder arbeid, weet je zeker dat je niks hebt wat door een kind is gemaakt?

Nee is look niet iedere winter in bont van head to to. Maar ik heb wel enkele dingen van bont in mijn kast liggen die ik heb gekregen van mijn oma. Moet ik ze ritueel gaan verbranden? Nee dat is onzin want dood is dood. [heel crue gezegt] Ik draag het af en toe en ik voel me er niet schuldig om.
Zal ik ooit bont kopen? Nee ik denk het niet, omdat nepbont in mijn ogen een goed alternatief is

Maar om op een hoog paard te gaan zitten met “Omg schaam je dood bontdragen!” Nee. Dat vind ik onzin. Want als je zoveel van dieren houd moet je ook alles afzweren en niet alleen bont omdat je 1 zielig fimpje hebt gezien.

Ik droeg een jaartje terug echt bont. Ik vond het mooi en lekker warm. Ik had me toen nooit echt schuldig gevoeld. Ook omdat ik me niet echt verdiept had in hoe het vel van de dieren werd afgehaald en hoe de dieren werden vermoord. Daarna begon ik research te doen (na aanleiding van een aantal topics over bont) en wat ik zag en las vond ik hartstikke treurig en dat alleen voor een luxe iets. Daarna begon ik me wel schuldig te voelen. Ik voelde me niet echt lekker meer met die bontkraag om mijn nek. Uiteindelijk had ik besloten om geen echt bont meer te gaan dragen.
Nou heb ik een nieuwe jas gekocht met een immitatie bontkraag maar de bontkraag lijkt bijna echt. Dus je kunt daadwerkelijk bontkragen vinden die bijna echt lijken maar immitatie zijn.
Voorderest scheld ik geen mensen uit die echt bont dragen. Voor hen heb ik ook respect. Ik zie namelijk wel mensen op dit forum die dat doen. Ik vind dat echt triest gedrag. Het is iedereen z’n eigen keuze. Laat elkaar in z’n waarde.

Ik draag het niet en anders voelde ik me ook niet schuldig.
Het beestje is al dood

Girlscene doet raar ik kan mijn vorige bericht niet veranderen.

Maar wat ik graag zou willen weten of mensen die erg anti bont zijn ook geen zijde dragen?

“Diervriendelijk is de teelt van zijde niet als je het doden van insecten als dieronvriendelijk beschouwd. De verpopte rupsen worden gedood door middel van hete dampen of ondergedompeld in kokend water om te voorkomen dat bij het ontpoppen de draden breken. Hierdoor wordt de lijmstof, die de rupsen aanmaken wanneer ze zich inspinnen, losgeweekt zodat de draad ook makkelijk kan worden afgewikkeld. De pop wordt hierbij uiteraard gedood. Maar het is niet nodig bij wilde zijde, waar de cocon pas wordt gebruikt als de vlinder is uitgevlogen. Kleding van wilde zijde, met eventueel een niet-milieubelastende veredeling, kan in principe biologisch zijn.”

Ik vind het een extreem overbodige trend. Je hebt genoeg leuke jassen waar geen dier voor heeft moeten sterven en het scheelt ook nog eens een gat in de portemonnee…

Hoe egoistisch kan je zijn.
Echt, wat een beperkt en egocentrisch beeld van de wereld heb jij dan.
Verschrikkelijk hoe zwart-wit sommigen denken. Ik hoop dat karma bestaat.

In a paralell universe…

Raar argument.
Het is ook totaal niet meer zielig dat mensen aan kanker overleden zijn, ze zijn toch al dood.

Makes sense? Nee dus.

Dat was volgens mij een sarcastische opmerking van PRADALADIE…

Ik hoop het.
Maar er zijn ongetwijfeld mensen die zo denken en daar kan ik sowieso heel boos om worden (en vandaag even extra).

Uhm ik zou ook wel even mijn mening willen vertellen,
Nou kijk ik draag dus altijd echt bont, ben er nooit op tegen geweest, want weetje die dieren die zijn al gedood en daarna pas wordt dat met bont gedaan.
Maarja, ik vind het gewoon lekker warm.
En zoals hiervoor al is gezegd, Het kan niet dat iemand zegt ik ben anti-bont.
Want als je dat zielig vind, moet je eens kijken naar de make-up die op ze word uitgetest, en ik weet gewoon 100% zeker dat bijna niemand kijkt naar een dierproof make-up, dusja.

What the fuck?