Mensen met ADD:

Hoi,

Mijn broertje heeft ADD, het schijnt dat dit erfelijk is, dus vaak in de familie zit.

Ik vermoed namelijk al een tijd dat ik ook ADD heb, maar ik heb geen idee hoe ik daarover moet beginnen en ik ben bang dat het als een schreeuw om aandacht wordt gezien of dat ik “net als mijn broertje ook ‘iets’ wil hebben”. Dat ik niet serieus genomen wordt. Zo is dat nooit gezegd ofzo, maar toch…

Laatst zei mijn vader iets in de richting van “Misschien heb je ook wel ADD”, en toen haalde ik mijn schouders maar op, omdat ik niet durfde te zeggen dat ik dat ook denk. En verder is het zo gelaten.

Nu vraag ik mij af of hier ook mensen zijn met ADD en hoe ze daarachter zijn gekomen. Natuurlijk stelt de dokter de diagnose, maar je moet toch aanleiding hebben om daar naartoe te gaan. Had je zelf het idee dat je ADD had? En hoe oud was je toen de diagnose gesteld werd?

Liefs,

Het werd op school gezien, bij mijn broertje. Toen begon mijn vader ineens dat hij het ook had of heeft en nu heb ik het ook opeens.

Komt misschien ook omdat mijn ene zus zich sneed, mijn andere zus super verlegen is etc. We hebben allemaal wel wat.

Uhm, wij leren hierover op school en volgens mij is dit niet erfelijk.
Ik kan morgen anders eens in mijn cursus kijken als je dit wilt?
Daar staat een hele uitleg van hoe je het kunt herkennen en hoe je ermee moet omgaan, als je dit nuttig vind ten minste. :slightly_smiling_face:

Mijn broertje heeft het ook, hij is 16. Maar bij hem is het vastgesteld door artsen in de opvang waar hij zat.
Hij is namelijk uit huis geplaatst vanwege verschillende problemen met mijn vader en daar hebben ze hem onderzocht. ADD & PDD-nos kwam daaruit.

@Spritzwasser: Toen mijn broertje voor een gesprek naar de kinderarts ging, waarna vervolgens zijn diagnose werd gesteld, vroegen ze of er in de familie mensen waren met ADD.
Mijn vader denkt overigens dat 'ie het ook heeft, hij is er bijna zeker van zegt hij…

Ik zal morgen eens kijken op school, want ik ben het niet zeker.
Ik denk het dat we het zo zagen op school, maar ben het niet zeker. :stuck_out_tongue:

Ik heb op een stage een jongetje met ADD en daar heb ik veel over ADD uitgewerkt en ook de kenmerken.
Ik wil je die wel geven?
En het is inderdaad erfelijk.

Jeetje, ik wist eigenlijk nooit wat het nou echt precies inhield. Ik heb het eens opgezocht op Wikipedia, en nu begin ik te denken dat ik het zelf ook heb. Ik heb alle aanwijzingen ervoor, ik dacht altijd dat het om stress ging, maar nu ik dit zo lees…

Het gaat inderdaad niet echt om stress, maar om concentratie en impulsiviteit.

Idd, en sociaal kom je ook niet echt los.
Maar je hebt zo ontzettend veel soorten, en PDD-NOS is gewoon alles wat ze niet weten.

@astrid__: Ik heb op internet al wel veel gezocht, maar het is wel fijn om ze nog een keer op een rijtje te hebben.

Ik weet nog dat ik in groep 6 een keer met de juf moest praten. Ik was namelijk altijd wat ongeconcentreerd in de lessen, maar ik presteerde wel altijd goed. (Mijn broertje presteerde niet zo goed, misschien dat 't daarom op viel) Mijn ouders dachten dat ik me verveelde en dat 't te makkelijk voor me was, vooral rekenen. De juf vroeg mij toen wat ik daarvan vond. Ik zei: “Ik denk dat ik me niet zo goed kan concentreren” Ze zei: “Dat is niet zo mooi” Toen zei ik daar gauw achteraan (omdat ik daarvan schrok) dat dat van mijn ouders misschien ook wel waar was. Dus kreeg ik extra en leuker werk als ‘uitdaging’, maar ik ben daar gewoon bijna nooit aan toe gekomen, omdat ik nog even langzaam werkte… Toen bij mijn broertje de diagnose ADD werd gesteld, dacht ik daar verder niet zo bij na. Totdat ik naar de middelbare school ging, waar ik huiswerk kreeg. Ik zit nu elke avond tot heel laat aan mijn huiswerk, en heb 't bijna nooit helemaal af. Ik doe in de tussentijd van alles en nog wat, behalve mijn huiswerk. Ik wíl wel, maar ik kan niet. Toen dacht ik aan de ADD van mijn broertje, en heb de kenmerken opgezocht en die kwamen allemaal wel overeen. Maarja, 't is internet, dus ik weet natuurlijk niet of t klopt, dus 't zou wel heel fijn zijn als je ze kan vertellen.

WOOOW, lang verhaal haha, maar ik moest dit even kwijt :blush:

Wat bedoel je met “sociaal kom je ook niet echt los?”

Wat is ADD?
Kinderen met ADD hebben veel moeite om hun aandacht ergens op te richten. Ze kunnen hoofd- en bijzaken niet goed onderscheiden en hebben veel moeite met plannen en organiseren. Ze kunnen zich in hun hoofd druk voelen en vinden het vaak moeilijk om te denken voordat ze doen.

Aandachtstekort:

1. Kunnen vaak niet voldoende aandacht geven aan details of maken fouten in schoolwerk;
  2. Moeite om aandacht bij taken of spel te houden;
  3. Lijken niet te luisteren als hij/zij aangesproken wordt;
  4. Volgen aanwijzingen niet op en slagen er ook niet in om schoolwerk en karweitjes af te maken;
  5. Moeite met het organiseren van taken en activiteiten;
  6. Vermijden vaak dingen die langdurige concentratie nodig hebben, zoals huiswerk;
  7. Raken vaak dingen kwijt die nodig zijn voor taken of bezigheden;
  8. Worden vaak gemakkelijk afgeleid door prikkels van buitenaf;
  9. Zijn vaak vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden.

Hyperactiviteit

1. Bewegen vaak onrustig met handen of voeten;
  2. Staan vaak op van de plek op momenten dat er verwacht wordt dat ze blijven zitten;
  3. Rennen vaak rond of klimmen overal op wanneer dat niet gepast is;
  4. Kunnen moeilijk spelen of zich rustig bezighouden met ontspannende activiteiten;
  5. Zijn vaak in de weer;
  6. Praten vaak aan één stuk door.

Impulsiviteit

1. Gooien vaak het antwoord er al uit voordat de vragen afgemaakt zijn;
  2. Hebben vaak moeite om op de beurt te wachten;
  3. Verstoren vaak bezigheden van anderen of dringen zich op.

Kinderen met ADD hebben minder last van hyperactiviteit dan kinderen met ADHD.

Dit is informatie wat ik uit een boek van stage heb gehaald. Het zijn natuurlijk algemene kenmerken, dus misschien heb je van sommige geen last.

Maar even een vraagje, op wikipedia staan de volgende punten:

• Snel afgeleid door dingen en geluiden die niet belangrijk zijn voor de zaak waar men mee bezig is, bijvoorbeeld mensen die elders aan het werk zijn
  • Moeite met plannen en organiseren van activiteiten, bijvoorbeeld werk of taken
  • Problemen met het voltooien van taken en tijdig klaar zijn
  • Niet goed concentreren op details en hierdoor slordigheidsfouten maken
  • Zeer vaak moeite met het volgen van uitleg en daardoor dingen missen
  • Vaak zaken vergeten en verliezen, bijvoorbeeld sleutels, geld, of materiaal dat nodig is om een opdracht uit te voeren.

Ik kan al deze punten dus belachelijk goed in mezelf herkennen en ookal had ik er nog nooit eerder écht van gehoord, denk ik toch echt dat dit hetgene is waardoor het de laatste tijd zo slecht gaat met mijn concentratieproblemen etc. Maar nu? Is het ook nog belangrijk dat je hiervoor naar een huisarts gaat? Of is dat alleen nodig als je zelf vaststelling wilt of je het echt hebt?

Toevallig ben ik onlangs getest op ADD en de test was positief. Ik ben nu 23 jaar. Pas toen ik mijn nieuwe opleiding en baan starte begon ik tegen bepaalde dingen aan te lopen die voor mij niet verklaarbaar waren of waar ik geen controle over had. Je zou via PsyQ een test kunnen doen bijv. of een bezoek brengen aan de huisarts voor een verwijsbrief. Je verhaal doen is sowieso verstandig

Hmm, ik beweeg wel vaak onrustig met mijn handen. Die kunnen nooit stil liggen haha. Maar verder ben ik niet echt hyperactief, ja ik kan wel heel druk zijn, maar ook heel rustig en mezelf heel goed vermaken… Maar veel dingen kloppen wel.

Er zijn zeker veel soorten. Maar ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt met sociaal loskomen? Dat je moeilijk sociale contacten kan leggen?
En je hebt gelijk over PDD-NOS. Dit is een restcategorie voor de mensen die wel kenmerken van autisme hebben, maar niet voldoende om het autisme te noemen.

ADD is ook anders dan ADHD. Bij ADD heb je juist geen last van de hyperactiviteit en daardoor kan het minder opvallen.

Mijn broer heeft ook ADD, en slikt er nu medicijnen voor. Ik ben er niet zo’n fan van, ik heb niet echt het gevoel dat het iets goeds voor hem doet.

Het kan erg handig voor je zijn om te weten of je het daadwerkelijk hebt. Niet om jezelf een etiket te geven, maar een soort rust voor jezelf. Ik ben natuurlijk geen deskundige, ben ervoor aan het leren, maar je zou contact kunnen opnemen met een professional. Maar je moet wel even bij jezelf nagaan of er geen andere oorzaken kunnen zijn voor je concentratieproblemen.