Mensen hebben continu kritieik op mijn vriend.

Hallo ,

Ik ben een meisje van 15 jaar en ik heb een vriend van 17. We hebben nu iets van drie maanden iets en al vanaf het begin hebben mensen kritiek op hem, en ik word er gek van. Soms wil ik het uit maken, maar dan denk ik het is niet eerlijk en ik zal daar echt heel erge spijt van krijgen.

Mijn moeder:
-Je verdient veel beter dan hem! Waarom pak je niet gewoon weer iets met N. die vond ik veel leuker! (N. is iemand waar ik mee bezig ben geweest, maar me uiteindelijk gewoon gebruikt had en dat weet mijn moeder)
-Hij praat wel echt raar met dat dialect van hem!
-Hij lijkt wel je kleine broertje als hij naast je loopt. (Dat vind ik heel erg overdreven. Ondanks dat hij 17 is, ziet hij niet zo uit omdat hij vrij klein en tenger is, maar dan nog ziet hij er niet uit als 15 ofzo)
-Oh, daar komt die weer met dat petje.
-Ja, die stadsmensen vinden ons toch allemaal boeren, toch jongen? (hij woont in een stad, ik in een dorp)

• Blijf maar niet meer te lang bij hem
  • Wanneer maak je het uit?
  • Je durft het zeker niet uit te maken he! Dat zou jij nooit doen. (met andere woorden: je bent toch alleen maar bij hem uit medelijden, dus maak het maar snel uit)
  • Laat hem maar niet over je heen lopen he.
  • Je bent een veel leukere meid als je geen vriendje hebt.
  • Ik dacht dat alleen kleuters deden skateboarden en bmx’en.

Mijn vriendinnen:
-Hij is wel snel boos he (hij is vroeger veel gepest, en daardoor heel defensief tegenover andere mensen geworden), en vervolgens gaan ze hem uitlokken

• Hij is echt niks voor jou!
  • Hij is echt een opschepper!
  • Ja, hij moet zich niet zo aanstellen

Ik word er gewoon gek van :frowning_face: Eerst besprak ik altijd alles met mijn moeder, ook als ik bijvoorbeeld ruzie met hem had, of over de kleine dingetjes waar ik me soms aan erger over hem. Weetjewel, dat wat je gewoon eventjes kwijt moet aan iemand. Maar ik heb geleerd dat ik nu maar beter niks meer tegen mijn moeder kan zeggen, omdat ik het toch altijd uit moet maken van haar. En dat zonder 1 goeie reden! Hij drinkt niet, hij rookt niet, hij is niemand die steelt, aan drugs doet ofzo. Hij is juist een echt moederskindje, hij knuffelt de hele tijd met mijn hond als hij bij mij thuis is, hij wilde zelfs een keer voor mijn familie koken.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, want ik ben iemand die zich meningen van anderen heel erg aantrekt, en het belangrijk vind wat andere mensen denken. Maar als het zo doorgaat hou ik het niet lang meer vol…

Wat moet ik doen?

Ik zou goed met je moeder en je vriendinnen praten en duidelijk maken dat jij dit niet leuk vindt.

Wat zegt je vriend hiervan?
Ik ben 22 jaar nu, toen ik 16 was had ik ook een vriend van 18. Iedereen (vrienden vriendinnen) hadden commentaar op hem en zeiden nare dingen over hem. Toen die tijd vond ik het erg en werd ik boos. Maar bekijk het ook zo, is er een reden waarom iedereen er zo vervelend over doet? Weten zij misschien iets meer dan jij over hem? Ik zeg niet dat het zo is, maar misschien is het handig om een gesprek te hebben met je vriendinnen.

Ik denk dan altijd een beetje aan jaloezie. Zolang jij gelukkig met hem bent, dan zou ik het gewoon een beetje proberen te negeren, hoe moeilijk dat ook is.

Wauw, ik vind het vooral heel erg raar dat je moeder dit allemaal tegen je zegt. Lekker aardig. Als je vriend nou echt slecht voor je was, oke, maar die indruk krijg ik totaal niet.

Laat zowel je moeder als je vriendinnen weten dat jij het vervelend en kwetsend vind dat zij zo over je vriend praten/opmerkingen maken. Zeg dat jij juist heel gelukkig met je vriend bent en dat zij dit maar te accepteren hebben, en eigenlijk blij voor je zouden moeten zijn.

Nee, eigenlijk kennen ze hem helemaal niet. Hij zit niet bij ons op school ofzo, en vantevoren kende niemand hem. Dus echt iets anders over hem weten doen ze niet. Er is maar één vriendin die nooit iets slechts over hem zegt, en dat is omdat zij weet hoe hij echt is want we zijn een keer met z’n drieeen gaan snowboarden.
Zoals ik al zei, doet hij heel erg defensief als mensen iets in de beledigende richting tegen hem zeggen, en dat doen mijn vriendinnen wel. Ik voel me dan net een politieman die de hele tijd de boel moet sussen…

En mijn vriend vind het heel vervelend. Van dat met mijn moeder praat ik bijna nooit met hem over omdat het hem heel erg onzeker maakt. In zijn gezicht doet mijn moeder wel heel aardig tegen hem…

Pff lastig… Misschien wordt het minder als je langere tijd met hem samen bent. Dan beseffen ze dat het echt serieus is tussen jullie twee. Als jij gelukkig met hem bent moet je het zeker niet uitmaken. Kies voor jezelf en voor je relatie. Hij klinkt als een leuke jongen en ze noemen nou ook niet bepaald goede argumenten. Wat maakt het uit dat hij uit een stad komt, een pet draagt en skateboardt. Voor hen zou het het belangrijkst moeten zijn dat jij gelukkig bent.

Een beetje fatsoenlijke vriendin houdt dat soort dingen voor zich tenzij ze denkt dat er echt iets mis is.
Gewoon duidelijk zeggen dat ze dan maar niks moeten zeggen, jij vindt hem wel leuk.

Wat vervelend! Je moet het sowieso niet uit maken puur vanwege het feit dat je moeder en je vriendinnen zo over hem praten. Misschien kan je proberen met beide een serieus gesprek te voeren waarbij je heel duidelijk maakt dat je het echt jammer vind dat ze zo doen en dat je deze jongen heel leuk vind. Schiet vooral niet in de verdediging en blijf rustig. Je kan ook vragen waarom ze zo doen en luisteren na wat ze te zeggen hebben.

Succes!

Wow jouw moeders gedrag kan echt niet. Als hij nou echt op het slechte pad was en een slechte invloed op jou had, dan had ik haar begrepen.
Maar jij vertelt dingen over hem waar niks mis mee is.
Ik zou zelf heel boos worden als mijn moeder dat zou zeggen en haar negeren, maar ik denk niet dat het de goede oplossing is.
Zeg dat je niet meer wil horen wat ze van hem denkt, enkel de positieve dingen.

Misschien bedoelt je moeder het niet zo en zit ze je gewoon wat stangen?
Mijn ouders zijn hier namelijk kampioen in, ik zou het gewoon met je moeder bespreken, misschien grapt ze maar wat. Buiten dat ze zegt dat je het uit moet maken, zit er niet echt iets bij wat ik niet vind kunnen. Over dat petje en stad-dorp is waarschijnlijk allemaal niet zo serieus bedoeld als jij het opvat.

^ Hier ben ik het absoluut niet mee eens, sorry. Als een moeder tegen haar dochter zegt ‘je verdient veel beter dan hem’ en ‘wanneer maak je het uit?’, bedoelt ze dit echt niet als grap.

zeg tegen je vriendinnen dat ze hun bek over hem moeten houden en zeg hetzelfde tegen je moeder maar dan met andere woorden en iets meer fatsoen en tact want ze is nog steeds je moeder.

Ik vind niet dat je moeder goed bezig is, en dat mag je best tegen haar zeggen. Al die kritiek punten die je opnoemt zijn allemaal vooroordelend op zijn uiterlijk en dat is echt ronduit gemeen. Maar ik maak wel op uit je bericht dat je het wel uit zou willen maken maar dat niet eerlijk vind tegenover hem. Je wil het misschien uitmaken omdat je moeder en vriendinnen kritiek op hem hebben? Dan zit jouw verliefdheid niet erg diep. Als mijn moeder dat zou zeggen over mijn vriend zou ik haar een week niet aankijken denk ik.

Ik heb hetzelfde. Mijn moeder heeft ook commentaar op mijn vriend. Ook dat is niet terecht. Maar ik denk dat ze het zegt omdat ze haar kleine meisjes mist, haar kleine meisjes wordt groot. Ze moet je loslaten en dat vindt ze moeilijk. Maar haar opmerkingen kunnen echt niet. Zoals al eerder gezegd zou ik met je moeder en vriendinnen gaan praten. Het gedrag van je vriendinnen kan namelijk ook niet. En laat dit gedoe niet tussen je vriend en jou in staan. Ik zou het hier zeker niet om uitmaken! Sterkte met de situatie. Ik hoop dat je het kan oplossen want het zorgt wel voor spanning natuurlijk.

enkele van mijn vriendinnen hadden dit ook toen ik net iets met mijn vriend kreeg. Ze kenden hem van vroeger en vonden hem ver-schrik-ke-lijk en dat lieten ze maar al te graag blijken. Botte reacties over hem maar ook naar hem toe, continu duidelijk maken dat we toch echt niet bij elkaar passen enz. enz. Inmiddels zijn we al meerdere jaren samen en zijn ze aardig bijgetrokken. Tuurlijk, ze zullen nooit allerbeste vrienden worden maar alles gaat goed en ze waarderen hem een stuk meer. Wat bij mij heeft geholpen is gewoon zo min mogelijk aandacht besteden aan die onzinnige uitspraken en laten zien dat alles juist wel goed tussen jullie gaat. Accentueer de lieve dingen die hij voor je doet.

Been there, done that.
Mijn vader vond mijn vriend vre-se-lijk. Was niets voor mij, niet mijn type, had geen opleiding etc etc.
Ik heb zo ontzettend getwijfeld om het uit te maken, maar dat moet je NOOIT doen. Jouw eigen geluk gaat voor. Als je omgeving inziet dat het serieus is tussen jou en je vriend komt het vanzelf op z’n plekje terecht.

Kom op voor je vriend.
Zeg tegen iedereen dat je geen slecht woord meer over hem wilt horen. Het is jouw vriend, jouw keus en als ze er niet mee kunnen dealen flikkeren ze maar op. Het is echt belachelijk dat mensen zich zo gedragen. Het is lastig om tegen je moeder te zeggen aangezien je nog maar vijftien bent, maar ook aan haar zou ik laten merken dat je dit gedrag niet tolereert. Wat een afschuwelijk gedrag.