Mensen dingen verkopen

Sorry als het niet het goede topic is…

Ik werk sinds kort bij een kledingwinkel en ik moet natuurlijk mensen helpen met dingen passen/verkopen. Ik vind dit alleen heel moeilijk omdat ik zelf een hekel eraan heb als verkopers zich met mij gaan bemoeien als ik iets pas. Maar ik moet het wel leren.

Ik kan wel een goede openingszin gebruiken als:
wat vind je ervan?/ Zit het goed? / Wat vindt je van de kleur (als het bijv. een opvallende kleur is) enz.

Maar als diegene een reactie geeft zoals: ja/nee/weet ik niet. Dan sla ik een beetje dicht. Ik heb mijn leidinggevenden al om tips gevraagd maar die hebben daar gewoon de skills voor om het maar zo te zeggen. Maar ik sla op een gegeven moment dicht en ik … ja druip een beetje af en loop langzaam weg haha.

Heeft iemand misschien tips voor mij? Want het zit me wel erg dwars…

ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen is, oefen anders met vriendinnen?

als je maar niet zegt: staat leuk he?..dat zei een verkoopster een keer tegen me -.-
ik bepaal zelf wel of het leuk staat

Nee heb wel ergere dingen gezegd. Zo vond een meisje een jurkje nogal strak en haar curves kwamen goed uit. En toen zei ik: ja zo laat je je sexy side zien.

Terwijl ik echt normaal gesproken gewoon nooit zoiets doms zou zeggen…

Als je zo’n antwoord krijgt kun je vervolgens vragen: wat zoekt u precies? Dan weet je ook een beetje waar de hele zoektocht over gaat en kun je eventueel, als de kleding die ze passen niet goed zit, een ander kledingstuk aanbieden en vragen of ze dat misschien wat lijkt. Lijkt het haar niet wat: vraag waarom niet, lijkt het haar wel wat: vraag of ze m wil passen.

En als je vraagt wat ze ervan vindt en ze zegt weet ik niet, dan kun je verder gaan door te vragen waar diegene dan over twijfelt.

Laat diegene een lijstje maken met wat ie wel en wat ie niet mooi vind en ga daarmee verder door misschien iets anders te zoeken, of een andere kleur/maat. Met dat lijstje krijg jij ook duidelijkheid in wat de klant zoekt en het gesprek gaat dan meer vanzelf omdat je dan weet waar je over praat.

Je kunt een gesprek beter gaande houden als het over details gaat, of een bepaald onderwerp, dan wanneer je iets algemeens moet bespreken (maar zo’n openingszin is dan wel weer handig om een gesprek aan te knopen)

Ik hoop dat je er wat aan hebt :slightly_smiling_face:

Dankjewel (: Wat vinden jullie echt don’ts om te doen…? XD

het lijkt me juist irritant als je iets past en je het niet zo leuk vind en de verkoopster zegt: ow en waarom dan niet? dat gaat haar namelijk niks aan

maar ik heb het namelijk niet zo op verkoopsters die zich ermee bemoeien :stuck_out_tongue:
heb een trauma opgelopen door zo’n verkoopster die 5 keer vroeg of ze me kon helpen terwijl ik elke keer zei dat het niet nodig was

Je moet allereest goed je collectie kennen en vooraf eig al verschillende setjes bij bepaalde kledingstukken in je hoofd hebben. ALs iemand niet helemaal weet wat-ie met een lastig kledingstuk aan moet dan kun je ze direct helpen.

En vraag vooral wat voor een stijl ze mooi vinden, heel netjes of juist stoer bijv. Of waar ze het eventueel voor nodig hebben. Mensen denken in setjes, dus als je denkt dat iemand twijfelt kun je altijd kledingstukken erbij pakken die erbij staan. Gewoon om te laten zien hoe het staat! Mss kopen ze dat kledingstuk er dan ook wel bij :0

Ik vind ook dat je een klant in zijn waarde moet laten. Als jij iets heel mooi vind en zij niet dat moet je idd niet vragen waarom niet, maar kijk gewoon voor alternatieven en vraag wat ze wel mooi vind. Klant hoeft toch geen verantwoording af te leggen. En altijd positief zijn natuurlijk, niet liegen dat het ze mooi staat als het er niet uit ziet, maar ook niet zeggen dat het heel lelijk is. Dan kan je beter zeggen, ik zou eerder voor “een ander kledingstuk” gaan.

Ik zie het zelf ook niet als verkopen, want daar heb ik ook een hekel aan. Ik wil gewoon dat iemand blij met zijn aankoop naar buiten loopt. Ik schaam ook totaal neit om te zeggen dat ze beter een ander kledingstuk kunnen zoeken of dat ze het eventueel beter kunnen combineren met een kledingstuk van een andere winkel. Ik doe dat liever niet en mijdt dat, maar je laat een veel betere indruk achter als je oprecht toont dat je wilt helpen en niet dat je heel commercieel bezig bent.

Wat Califer en Zazu zeggen. (:

En vooral: als een kledingstuk iemand écht niet staat, of te groot of te klein is, zeg het dan gewoon. Probeer ze niet te overtuigen om het toch te kopen, maar wees altijd eerlijk.

Als je je opdringerig voelt, kan je altijd zeggen: “Lukt het een beetje, mevrouw?” Als ze dan antwoordt: “Jaja” of iets dergelijks, kan je zeggen dat als ze hulp nodig heeft, ze het altijd mag vragen. Dan dring je jezelf niet zo op.

Wat ik laatst overigens had, een meisje was met haar moeder aan het shoppen voor een zwarte blazer. Ze had er een gevonden, maar die was haar veel te groot. Ik bood haar toen een andere blazer aan die ze wel had laten zien, maar die haar op het eerste gezicht niks leek omdat het niet getailleerd leek. Toen ze het gepast had vond ze hem toch superleuk en heeft ze hem gekocht! Wij blij, klant blij!

Het is echt een enorm voordeel als je weet wat de collectie is en wat je eventueel nog achter in het magazijn hebt. Daar moet je je werk echt leuk voor vinden. Ik werk zelf bij Zara en hou de collectie erg in de gaten. In eerste instantie gewoon voor mezelf (haha ben shopaholic), maar het is heel nuttig. Ik weet vaak meer van de collectie dan mijn collega’s, omdat ik in mijn vrije tijd het ook leuk vind om de website af te speuren of om al die kleding te passen. Ik werk er maar anderhalve dag, echt heel weinig, maar ik heb goed bewezen tot goed nut te zijn.

Ik heb ook meerdere keren het geluk gehad een klant te ontmoeten die open stond voor ALLES en gewoon zin had om veel te kopen. Mijn persoonlijke pop! Dat vind ik dan echt geweldig en ik laat haar dan alles zien wat ik mooi vind of waarvan ik weet dat veel mensen het kopen :3

Gewoon veel plezier in je werk hebben dus! Als je dat niet hebt zit je verkeerd :grin: