Mensen die verstand hebben van wiskunde (A), klik hierop!

Hallo allemaal!

Ik had voor wiskunde een vraagje en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik gebruik trouwens de methode “Getal en ruimte” deel 4.

De vraag is:
Op maandag 4 september 2007 komen de 120 docenten van het Poortdam College voor het eerst na de zomervakantie weer op school. Bereken de kans dat op deze dag minstens twee van deze docenten jarig zijn.

Het antwoord is (volgens het antwoordenboek):

P(X ≥ 2) = 1 – P(X ≤ 1) = 1 – binomcdf (120, 1/365, 1) ≈ 0,043.

Maar dit kan toch nooit kloppen? Stel dat er 400 personen waren in plaats van 120. Dan zou het worden: P(X ≥ 2) = 1 – P(X ≤ 1) = 1 – binomcdf (400, 1/365, 1) ≈ 0,700.

Dit klopt sowieso niet, als je 400 mensen hebt zitten er SOWIESO mensen tussen die op dezelfde dag jarig zijn (er zijn immers 400 mensen en maar 365 dagen), als dit niet klopt, dan klopt methode 1 ook niet.

Oké wie begrijpt het en kan me helpen :’)

Ik heb wiskunde A, maar ik zit in de 4e dus dit hebben we nog niet gehad, sorry!
Beschouw dit maar als een upje haha

heel erg bedankt hihi <3

Ik weet trouwens niet of mijn argument wel 100% klopt haha

Volgens mij klopt het gewoon wel, en is het 1-binomcdf(120,1/365,1) want dat betekent dus ‘minstens 2’ leraren (0 leraren en 1 leraren telt niet mee).

ik heb dit nog niet gehad :slightly_smiling_face:)

upje dus voor jou!

ja minstens 2 is 1-P(0 of 1), maar dan zou de tweede toch ook moeten kloppen? Als je 400 leraren hebt dan moet je toch SOWIESO minstens 2 personen hebben die op dezelfde dag jarig zijn? dus de kans zou >1 moeten zijn, maar het is maar 0,7…

Dankje<3

misschien toch iemand die het helemaal weet :grin:?

Haha oh jeetje, ik maak je niet bang hopelijk
Het is trouwens ontzettend simpel hoor! Alleen klopt naar mijn gevoel dit opdracht van de 70 opdrachten niet helemaal. Het valt reuze mee:p

het zijn sowieso 2 personen
maar omdat het dan 2 of meer is is het te moeiljik uit te rekenen
dus
doen ze 1- >2
want 1 zijn alle kansen en al doe je dan alles kleiner dan 2 eraf
dan heb je 2 of meer over!
ik hoop dat je het zo snapt?

Ja, dat gedeelte begreep ik wel, bedankt! Maar ik begrijp de opdracht in z’n geheel niet zegmaar… Is dit wel de manier om te berekenen wat de kans is dat 2 mensen op dezelfde dag jarig zijn

Wow, ik ben blij dat ik dit nooit gehad heb.

hahaha ik heb vorigjaar mn examen in gedaan,
helaas bijna nooit een voldoende gehaald in die 2 jaar :flushed:

Volgens mij schets ik een heel moeilijk beeld, valt wel mee hoor :stuck_out_tongue:
Ik ben iemand die tussen honderden opgaven perse zit te mieren*** voor een piepklein opdrachtje, ik denk dat ik em gwn oversla :’)