Meningsverschil huishoudelijke taken

Hey meiden,

Ik heb een klein probleem.

Ik ben 22 en woon nu een half jaar samen met mijn vriend.
Hij heeft nog nooit eerder “echt” op zijn eigen gewoon. Wel op kamers maar nam dan als typische student zijn was in het weekend mee naar huis, en kreeg vaak eten mee van thuis.
Ik daar in tegen heb al eerder soort van samen gewoont en een jaar op kamers gezetten maar wel zelf was gedaan en gekookt enzo.

Nu wonen we samen en over het algemeen gaat het prima. Het enige probleem wat we hebben is het huishouden. Ik studeer hij werkt. We zijn beide dus niet de hele dag thuis. Ik over het algemeen meer dan hem maar moet vaker dan wel nog wat voor school doen. Nu hebben we het belachelijke voordeel dat we ook nog eens 1 keer in de week een huishoudster hebben (don’t ask why, moeder wou het perse zij betaald ook, weet ik raar maar goed)

Oke nu weten jullie ongeveer de situatie nu het “probleem”
Ik doe in mijn ogen meer dan hij doet in het huishouden. Ik doe de was (doe dingen in de wasmand, sorteer het, zet het in, haal het uit, hang het op en strijk het). Ruim over het algemeen ook hier en daar nog op. Ruim vaatwasser in en uit (doet hij ook) en als ik er wat opgeruimd moet worden doe ik het ook. Hij doet ook echt wel wat. Ik ben een soldervos hij daarintegen erg nauwgezet. Dus de keuken doet hij, want dat moet opgeruimd zijn en al. En hij ruimt ook wel wat op en zet vaatwasser ook in en ruimt uit. En als ik vraag zet hij was in of haalt hij het uit.
Oke NU ECHT het probleem:
Vaak moet ik vragen of hij wat doet, de was inzetten ofzo. En dan zegt hij ja maar dan duurt het zolang tot hij het ook doet. En meestal moet ik hem er ook op wijze van he kan je dat ff doen. Soms krijg ik de opmerking ja maar dat is niet mijn troep (als bank rommelig is door mij maar ik heb ff geen tijd) en daar kan ik me dan zo aan ergeren, dat is niet mijn troep, dan denk ik hallo doe jou was ook ruim ook jou spul op :S.

Nu houd ik echt veel van hem, en misschien overdrijf ik het ook wel. Maar wil gewoon weten wat jullie zouden doen. We hebben het er al een paar keer over gehad. Maar veranderd niet echt :S. Hij heeft gewoon niet uit zijn eigen door als de vaatwasser aan kan, of als de was ingezet of gesorteerd kan worden. Ik moet hem er vaak opwijze, en dat ik ook irritant dat snap ik. Maar goed moet ik dan alles alleen doen. We wonen samen, dan hoor je samen dingen te doen.

Wou hem misschien een week terug naar huis sturen (hij woont als het ware bij mij in).
Maar goed tips zijn welkom.
Zeg ook gewoon als ik zeur.

Thnx

Maak een echt plan, schrijf het op! (takenverdeling bedoel ik dan)

Dat hebben we al een keer gedaan, maar komt niet echt wat van. Daar staat in dat hij keuken doet, waar vaatwasser ondervalt. Maar ik doe dat ook vaker. En ik de was, hoewel hij niet uit zijn eigen iets aan de was doet. En de rest qua opruimen enzo doen we beide.

Je kunt 4 dingen doen:
1: Hem er steeds op wijzen “schat, dit is jouw taak, ff doen”.
2: Er niks van zeggen, maar ook zijn taken niet overnemen zodat hij op een bepaald moment bijvoorbeeld geen gestreken overhemden meer heeft (ik strijk sowieso niet, wasjes draaien en ophangen/in de droger doen doe ik wel af en toe).
3: Het houden zoals het is en het risico lopen dat je door zijn laksheid zelf een keer het niet meer aan kan.
4: Een goed gesprek met hem voeren.

Zijn ook idd de 4 dingen die ik door mijn hoofd heb laten gaan. Maar heb erg genoeg bij alle 4 een maar.

1. Hier gaat hij zich steeds meer en meer aan irriteren als ik het blijf zeggen. En dat wekt ook weer irritatie op onderling :stuck_out_tongue:
  2. Dat kan ik op een of andere manier niet. Uiteindelijk zal ik het toch wel doen.
  3. Denk niet dat ik het niet meer aan kan, maar wil gewoon dat hij ook wat doet.
  4. Hebben we al eens gedaan, heeft niet echt nut gehad.

Dusja :S

Zeg gewoon dat je duidelijke afspraken wilt maken over wie wat doet, omdat dat voor iedereen makkelijker is. En als hij dat niet wil zeg je gewoon dat als hij jou niet in het huishouden wil helpen, jij ook niet meer zijn kleren gaat wassen. Al is dat wel vrij extreem, maar het is niet abnormaal om taken te verdelen binnen een huishouden, vind ik.

Gefeliciteerd! Jij en je vriend hebben een normaal huishouden.

Bijna iedere vrouw heeft dit probleem. Mannen zien echt letterlijk minder rotzooi, dus ruimen ze het ook minder op.
Jij gaat zelf de fout in. Je zegt namelijk: uiteindelijk doe ik het toch wel. Ho, STOP!
Dit is dus de grootste fout die je kunt maken. Want daarmee beloon je alleen maar zijn uitstelgedrag. En zorg je ervoor dat dit nog jaren zo doorgaat. Je conditioneert hem in feite: doe het niet, dan doe ik het voor je. En dat wil je nou juist niet toch?
Maak een taken-schema. En spreek af wanneer het gedaan moet zijn. Als hij zou afwassen, dan gaat hij dat dus doen voordat de dag om is. Ook als het 2 uur 's nachts is, niet gaan slapen voordat het af is. En jij moet het niet meer voor hem doen.
Als hij zich niet aan de afspraken houdt, rigoreus doen: geen kleding meer van hem wassen. En ook niet de kleding pakken van de enorme hoop was die ongetwijfeld ergens in je huis ligt.
Je woont er samen, dus je moet samen doen. Ga gewoon aan tafel zitten en maak een schema.

Het hangt ervan af. Als het jouw ‘troep’ is, bijv jouw kleren die je een keer op de grond hebt gegooid, dan vind ik het logisch dat hij het niet wilt opruimen. Of, laat ik het zo zeggen, dan is het niet logisch dat jij aan hem vraagt om het op te ruimen.

Ik vind niet dat hij jou troep per se op moet ruimen. Dat jij zijn troep opruimt is heel lief van je, maar dat hoef jij eig ook niet te doen. Ik zou zeggen ruim eerst je eigen op en dan eventueel dat van hem als je nog zin hebt. Ik zou namelijk echt boos worden als mijn vriend zou ‘bevelen’ dat ik zijn troep moest opruimen, terwijl het heel anders aankomt als het mijn eigen zooi is.

Gewoon allebei je eigen ‘troep’ doen. Jij ruimt je zooi achter je kont op en hij strijkt voortaan zijn eigen was. tot dat hij komt met: wil jij mijn blousen strijken? dan zeg jij wil jij dan mijn troep opruimen op de bank… voor wat hoort wat he. en als ie zn kleren niet wil strijken, dan maar niet. loop jij er in ieder geval netjes bij.

mij lijkt het eigenlijk best eerlijk verdeelt hoor, en ik zou ook twee keer haperen als mijn vriend mij zou vragen om zijn zooi op te ruimen omdat hij een sloddervos is. zorg beiden dat je spullen die je gebruikt ook opruimt en maar er duidelijke afspraken over, bijvoorbeeld als hij de afwas inruimt, jij de afwas uitruimt als het klaar is en andersom.