mening over verslaving (profielwerkstuk)

Hallo allemaal!
Ik zou graag van jullie een antwoord willen op de volgende stelling die ik voor mijn profielwerkstuk moet stellen.
De stelling is: Als je ‘genezen’ bent van je verslaving, dan kan je net zo makkelijk terugvallen en weer verslaafd worden, als iemand die nog niet verslaafd is geweest.
Ik zou graag willen dat jullie aangeven of jullie het eens of oneens zijn met deze stelling en daarbij argumenten zouden willen geven.
(Je mag ook voor- en tegen-argumenten geven!)
Alvast bedankt.

Ik denk dat je dan juist makkelijker kan terugvallen, omdat je dan weet wat je mist.

Oneens, want je weet wat de slechte gevolgen van de verslaving waren.

Je zal sneller opnieuw verslaafd raken, dit omdat je lichaam het diep van binnen nog kent. en de drang erna zal je altijd moeten weerstaan.

mensen die alcholist zijn geweest drinken vaak geen enkele druppel meer. omdat de kans zoveel groter is dat ze weer opnieuw beginnen

Ik denk dat het er aan ligt hoe diegene er zelf voor staat… mijn broer is een tijd geleden ook verslaafd geweest, in behandeling geweest enzo. Ik zie wel dat als hij zijn best er voor doet om gewoon nee te zeggen tegen zichzelf het hem ook echt lukt om er af te blijven. Iemand die depressief is bijvoorbeeld die opeens “ontdekt” dat alocohol laat maar zeggen helpt tegen die depressie volgends hen, raakt misschien wel snel verslaafd (dat had mijn broer dus) Als hij er nu geen moeite meer voor doet, kan hij zo terugvallen…

misschien niet zo goed uitgelegd ;p

ik zou het eens even aan mama vragen die is verslavings arts.

alvast bedankt voor de reacties tot nu toe (;
als je nog wat bedenkt, zou het me helpen als je je reactie post.

oneens, ik denk dat een groot deel van die groep zijn lesje wel heeft geleerd en dus zijn leven zal beteren. ze weten wat de gevolgen zijn als ze er weer aan zullen beginnen…

Dat klopt precies. & het hangt af of die persoon gedisciplineerd is. Net als dat de 1 beter een dieet kan aanhouden dan een ander, of de 1 makkelijker aan ze huiswerk gaat dan een ander. Elk persoon verschilt. Sommige vallen terug sommige niet en dat is geen mening maar een feit.

Oneens

Je bent je er inderdaad bewuster van , van wat je mist.
Ik vergelijk het even met roken.

Stel, je hebt voor 5 jaar gerookt, en je stopt.
Je beste vriendin heeft nooit gerookt en daar ook nooit behoefte aan gehad.
Ik denk dat de kans dan groter is voor jou dat jij weer begint met roken. Je bent die eerste keer ook ooit begonnen en je beste vriendin heeft dat al die jaren kunnen weerstaan. Maar jij bent ooit voor die verleiding gevallen en daarom zou je dat net zo goed weer kunnen doen.

EN dan kan je wel zeggen, mensen veranderen, maar vaak blijft hun algemen gedachtegang toch hetzelfde.

Eens.
Misschien nog wel sneller dan niemand die nooit verslaafd is geweest. Als je ook maar één keer weer in herhaling valt, is het vaak weer foute boel. Omdat je dan weet wat je al die tijd hebt gemist.

Lastig, ik moest gelijk denken aan de volgende zin: eens een junk, altijd een junk. Maarja, verder kan ik er niet zo over oordelen. Voor eens en oneens is beide iets te zeggen…

Ik denk juist dat die mensen die genezen zijn wel 10x nadenken voordat ze er weer aan beginnen.
maar toch vallen heel veel mensen terug, ik heb geen idee… dit is mijn logica in ieder geval (:

eens, ik ben van mening dat mensen die verslaafd zijn een bepaalde mentaliteit hebben waardoor juist zij verslaafd raken, iets erfelijks of in hun DNA ofzo, en dus ook veel makkelijker in het verslavingspatroon terug kunnen vallen, ze zijn er niet voor niets ooit terecht gekomen. wil niet zeggen dat als je eens verslaafd bent je altijd verslaafd zal zijn, ik zeg alleen dat het MAKKELIJKER zal gebeuren.

[shakeitup] jou moeder is verslavingsarts? wat zegt zij erover?

Eens, vaak vallen mensen dan van de ene verslaving in het andere (omdat ze wat missen). Het is moeilijker om van een verslaving af te komen (het blijft voor altijd in je hersens hangen).